Alegeri prezidenţiale 2014. Cine sunt campionii vorbelor la startul pentru Cotroceni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Victor Ponta şi Klaus Iohannis FOTO Colaj Adevărul
Victor Ponta şi Klaus Iohannis FOTO Colaj Adevărul

ANALIZĂ „Weekend Adevărul“ a contactat mai mulţi analişti politici pentru a afla ce se ascunde în spatele primelor discursuri ale candidaţilor la alegerile prezidenţiale şi ce au încercat să transmită prin evenimentele de amploare care au precedat campania electorală

Candidaţii la alegerile prezidenţiale s-au lansat, de curând, în competiţia pentru alegerile din noiembrie. Fără excepţie, cireaşa de pe tortul fiecărei lansări a fost discursul candidaţilor, menit să mobilizeze electoratul. Principalii competitori sunt candidatul PSD, Victor Ponta, care a avut parte de o lansare grandioasă pe „Arena Naţională” din Capitală, şi candidatul Alianţei Creştin Liberale (ACL), Klaus Iohannis, care şi-a rostit discursul în cadrul unui miting organizat chiar în faţa Guvernului.  Din urmă vin însă şi candidatul Partidului Mişcarea Populară, Elena Udrea, care s-a lansat printr-un marş a cărui destinaţie a fost tot Palatul Victoria, Călin Popescu Tăriceanu, candidat independent, care şi-a lansat candidatura în Parlament, în prezenţa a o mie de susţinători, şi independenta Monica Macovei, care completează tabloul cu o candidatură antisistem.

Consultantul politic Radu Magdin a explicat, pentru „Adevărul“, că discursul de lansare, în ciuda aparenţelor, este menit în primul rând să mobilizeze baza partidului şi, practic, dă tonul întregii campanii. De aceeaşi părere este şi analistul Adi Zăbavă, care ne-a explicat că alocuţiunea de lansare trebuie, practic, să înglobeze temele de campanie ulterioare.

Ponta, o doză de „naţionalism“

Premierul Victor Ponta şi-a lansat candidatura pe “Arena Naţională”, în prezenţa a aproximativ 70.000 de persoane, sub sloganul folosit de PSD şi la alegerile europarlamentare: „Mândri că suntem români!“.

„Vreau să fiu preşedintele românilor, al tuturor celor care mă sprijină şi al celor care nu mă sprijină, al celor care cred că facem bine şi al celor care cred că greşim, vreau să fiu preşedintele fiecărui român şi să reuşim împreună Marea Unire!“, au fost cuvintele pe care Ponta le-a rostit în discurs şi prin care a lansat tema unităţii naţionale.

Adi Zăbavă crede că, astfel, Victor Ponta a încercat să se prezinte drept un candidat al tuturor românilor. „Ponta păstrează aceeaşi strategie de campanie pusă la punct pentru alegerile europarlamentare. E o doză mică de naţionalism, între ghilimele, învăluit în conceptul de Mare Unire. Se prezintă drept un preşedinte al tuturor, asta e ideea din spatele conceptului, pentru că vine după o perioadă în care şi-a creat strategia de comunicare anti-Băsescu“, apreciază analistul politic.

La rândul lui, Radu Magdin crede că Ponta a încercat să mobilizeze baza PSD şi să se poziţioneze drept un câştigător al competiţiei electorale.

„La PSD s-a lăsat impresia de grandoare, contează să induci ideea victoriei. Fără ideea victoriei, baza nu este activată. De multe ori, lumea se întreabă: «De ce vorbeşte despre Băsescu?». Este simplu. Baza asta aşteaptă“, a explicat Magdin.

În ce priveşte discursul, consultantul politic susţine că temele invocate de Victor Ponta sunt menite să acopere criticile adversarilor, referitoare la perioada guvernării.

„Ponta încearcă să nu transforme campania într-un referendum pe tema guvernării sale“,  a conchis Radu Magdin.

Iohannis, neamţul care tace şi face

Klaus Iohannis şi-a lansat candidatura printr-un miting în faţa Palatului Victoria. Discursul, citit de către candidat de pe un prompter montat în faţa scenei, este văzut drept „prea liniştit“ de către analiştii politici. Sloganul „România lucrului bine făcut“ reuşeşte, în schimb, să capitalizeze mitul neamţului, crede Adi Zăbavă.

„La început, când s-a vorbit despre candidatura lui Iohannis, lumea se aştepta ca profilul său politic să se schimbe. Nu s-a schimbat, însă a dezvoltat acel profil al neamţului tăcut, al primarului gospodar. Se prezintă ca a treia cale, un preşedinte care tace şi face şi se pune în antiteză atât cu Ponta, cât şi cu ceilalţi candidaţi. Este, într-un fel, aceeaşi idee ca la Victor Ponta, de preşedinte integrator, dar comunicată altfel“, explică Zăbavă.

„Altfel“ este şi cuvântul-cheie pe care Radu Magdin îl foloseşte pentru a-l caracteriza pe Klaus Iohannis. „Am avut o lansare calmă, în faţa Guvernului, un miting, deci ideea de putere a existat, dar discursul a părut mai degrabă un exerciţiu retoric“, a conchis Magdin.

Discursul lui Iohannis, un exerciţiu retoric Radu Magdin, consultant politic

Udrea, frumoasa care dă cu mopul

Elena Udrea şi-a lansat candidatura la alegerile prezidenţiale în cadrul unui marş care a avut drept punct de pornire Sala Palatului din Bucureşti şi care s-a încheiat în faţa Palatului Victoria.

„Nu sunt un politician perfect, nu sunt un om perfect, dar sunt cel mai bun candidat şi voi fi cel mai bun preşedinte “, a spus Udrea, al cărei discurs a inclus numeroase critici la adresa Guvernului Ponta.

„Victor Ponta îşi face petreceri de ziua lui de milioane de euro, iar copiii nu au abecedare în clasa I şi în clasa a II-a Dar le vrea să le dea tablete! Guvernul Ponta, zero realizari, o mie de minciuni. Aşa că îl deconspir eu: Victor Ponta este agentul secret 000! Dar vine noiembrie şi Ponta pleacă acasă”, a strigat Udrea de pe scena amplasată în Piaţa Victoriei,

Discursul împotriva premierului Victor Ponta, asumat de Udrea, este văzut de analişti drept o completare a faptului că se doreşte a fi succesoarea lui Traian Băsescu. Pe de altă parte, experţii în comunicare atrag atenţia asupra incoerenţelor din discursul Elenei Udrea.

„Prin sloganul România frumoasă, Elena Udrea capitalizează profilul politic pe care şi l-a creat. Fructifică tot ce ţine de imaginea sa de doamnă, de femeie frumoasă, dar vrea să arate că poate să dea şi cu mopul, să meargă şi la uzină să pună o cască pe cap“, arată Zăbavă.

Radu Magdin aminteşte de aceste elemente, însă explică de ce ar putea induce confuzie în rândul electoratului. „Spui că eşti urmaşa lui Băsescu, dar platforma justiţiei o preia Macovei. Spui că eşti de dreapta, dar te dai cu proletariatul şi te îmbraci în uniformă de muncitor. Este o incoerenţă“, conchide Magdin.

Tăriceanu, un discurs confuz

Spre deosebire de contracandidaţii săi, Călin Popescu Tăriceanu a preferat una dintre sălile Parlamentului pentru a-şi lansa candidatura la alegerile prezidenţiale. „România, a şaptea putere a Europei“ este titlul proiectului său prezidenţial şi fraza-cheie din discursul rostit la eveniment. Analiştii contactaţi de „Adevărul“ susţin că Tăriceanu capitalizează, astfel, imaginea creată în timpul mandatului de premier, însă discursul său nu reuşeşte să convingă.

„Candidatura lui Tăriceanu este nedefinită, lumea nu ştie din partea cui candidează“, punctează Magdin.

La rândul lui, Adi Zăbavă subliniază că tema aleasă este legată de mandatul său în fruntea Guvernului. „E clar că singurul său punct forte este experienţa în fruntea Guvernului. A avut problemele sale, a rămas în mintea oamenilor prin conflictul cu Traian Băsescu, dar nu i s-au reproşat prea multe. De aici şi linia directoare a campaniei şi tema europeană invocată“, explică Zăbavă

Macovei,  „un fel de Moise“

Monica Macovei şi-a lansat, în acelaşi timp, proiectul prezidenţial prezentat sub forma Decalogului biblic, dar şi candidatura la prezidenţiale, în cadrul unei conferinţe de presă. Experţii în comunicare contactaţi de „Adevărul“ o laudă pentru creativitate şi subliniază că e poziţionată drept candidat antisistem.

„România trebuie să devină ţara în care ne place să trăim. O ţară prosperă, nu vom fi opulenţi niciodată, dar putem fi prosperi. O ţară sănătoasă, cu spitale bune, o ţară din care doctorii să nu mai plece. O ţară cu tineri bine educaţi, un popor educat şi sănătos. O ţară guvernată cinstit şi sobru“, a spus Macovei în discursul de lansare şi şi-a îndemnat susţinătorii ca, măcar în primul tur, „să voteze cu inima“.

„E de apreciat că Macovei e percepută drept omul unei singure idei şi se plasează ca un luptător antisistem. Vedem asta din slogan: Macovei – mai bună ca ei!. Nouă ne plac rimele, întotdeauna ne-au plăcut, iar decalogul este simplu şi la obiect“, arată Magdin.

Forma de prezentare a discursului are punctele sale forte, dar şi dezavantaje, ne spune Adi Zăbavă.

„După ce s-a comparat cu Nelson Mandela, Macovei riscă să fie criticată pentru că se crede un soi de Moise cu acest Decalog“, arată Adi Zăbavă, deşi subliniază că apreciază creativitatea candidatei.

Elementele care decid votul românilor

Consultantul politic Radu Magdin ne-a explicat care sunt elementele pe care românii le iau în considerare atunci când aleg un candidat în defavoarea celuilalt. „În general, noi votăm pe baza a patru elemente: voinţă, viziune, valori şi poveste de viaţă“, explică el. În mod tradiţional, electoratul din România se concentrează, însă, pe două elemente. „ Noi, românii, votăm oamenii de valori şi de voinţă, contează mai puţin povestea de viaţă şi viziunea, motiv pentru care foarte puţini vor citi, de exemplu, un decalog ca al doamnei Macovei sau vor fi atinşi de o anumită viziune. În schimb, selectăm ce ne şochează sau ce ni se pare oportun“, conchide el.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite