Spionul din maşină: ca să-ţi reduci preţul la RCA şi CASCO, îţi bagi singur iscoada electronică în automobil

Spionul din maşină: ca să-ţi reduci preţul la RCA şi CASCO, îţi bagi singur iscoada electronică în automobil

Comportamentul şoferilor în trafic ar putea fi monitorizat FOTO 123 RF

Vestea bună: costul poliţei de asigurare ar putea scădea cu până la 40%. Vestea rea: pentru ca vestea bună să fie valabilă şoferii vor trebui să accepte montarea pe maşină a unui dispozitiv electronic, care să le monitorizeze stilul de condus.

Ştiri pe aceeaşi temă

Şoferii care conduc prudent ar putea fi răsplătiţi cu reduceri consistente la asigurarea maşinii. Aplicaţia denumită Telematics, folosită de mai mulţi ani în ţările vestice, ar putea aduce avantaje atât pentru societăţiile de asigurări, cât şi pentru şoferii care acceptă să li se monitorizeze comportamentul în trafic, cu ajutorul unui dispozitiv electronic montat pe maşină.

Concret, dispozitivul de monitorizare funcţionează asemenea unui tahograf. Odată montat în maşină şi conectat la o sursă de electricitate, aparatul trimite companiei de asigurări informaţii despre cât timp conduce un şofer, la ce ore, pe ce tipuri de şosele, cât de des depăşeşte limita de viteză, cât de brusc frânează, cu ce viteză ia curbele, dar şi dacă are evenimente din trafic.

Prin acest sistem de monitorizare, şoferii prudenţi pot plăti cu până la 40% mai puţin pentru asigurări.

Cum funcţionează sistemul

„Dizpozitivele vor costa de la câteva zeci de euro, la câteva sute. Există mai multe variante de lucru: ori vor fi achiziţionate de companiile de asigurări, în sistem cost sharing (împărţirea costurilor între asiguraţi şi asigurători-n.r.), fie pot fi achiziţionate direct de şoferi. Vor fi mai multe produse de asigurare: plăteşti cum conduci sau plăteşti cât conduci – un fel de asigurare la număr de kilometri. Cu cât mergi mai mult sau eşti mai periculos la volan, cu atât poţi plăti mai mult. Datele vor fi interpretate de specialişti ai departamentelor de actuariat, din companiile de asigurări“, a explicat, pentru „Adevărul“, Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR).  

Deocamdată, vizate sunt mai mult poliţele CASCO, a căror valoare mai mare justifică achiziţia dispozitivelor de monitorizare. „Sistemul va avea succes în cazul poliţelor CASCO. Cele RCA sunt deocamdată mult mai ieftine şi s-ar putea să nu se justifice costurile. Telematics s-a dezvoltat foarte mult în statele în care asigurările sunt foarte scumpe. În Marea Britanie, o poliţă poate ajunge la 2.000-3.000 de euro. Costuri foarte mari sunt şi în Italia“, a mai spus şeful BAAR.

Cine are acces la datele Telematics

Pentru a-i linişti pe asiguraţi, companiile de asigurări precizează că nu vor fi stocate informaţii referitoare la şoferi, ci indici legaţi de diverşi parametri precum, latitudine, longitudine, „folosiţi exclusiv în scopuri statistice şi pentru determinarea altor parametri derivaţi, precum viteza de deplasare, acceleraţia, forţa de frânare etc. Datele înregistrate sunt stocate de compania care furnizează dispozitivul telematic, în formă codificată pe serverele hostate în centrele specializate“.

Acces la aceste informaţii vor avea doar persoane desemnate în mod special din cadrul companiei de asigurări şi firmei care furnizează dispozitivul telematic, „respectând normele impuse de statutul de companii care sunt operatori de date cu caracter personal“.

Datele vor fi păstrate pe perioada determinată, aşa cum este ea prevăzută în contractul încheiat între compania de asigurări şi client. „În cadrul contractului sunt stabilite obligaţii şi angajamente ferme în ceea ce priveşte siguranţa, protecţia şi confidenţialitatea datelor, după normele prevăzute de statutul de companie operator de date cu caracter personal“, mai precizează reprezentanţii asigurătorilor.

Monitorizarea încalcă viaţa privată?

Monitorizarea traseelor unei persoane ridică însă şi semne de întrebare. Specialiştii în Drept spun că aceste date, dacă vor încăpea pe mâna cui nu trebuie, pot cauza probleme serioase.

„Se pune serios problema utilizării respectivelor date. Adică ce ar putea să facă o companie de asigurări cu aceste date. Unde le stochează? Cine are acces la ele? Dacă există o procedură care garantează că datele alea nu sunt folosite altfel, nu e nicio problemă. Dacă procedura nu este clar reglementată, pot fi probleme serioase“, a spus avocatul Daniel Fenechiu.

Reprezentanţii asigurătorilor nu văd însă niciun motiv de îngrijorare şi spun că aceste riscuri sunt mult mai mari în cazul folosirii unui telefon mobil.

„Dacă ar fi să ne gândim la dezavantaje, lumea e îngrijorată de ideea monitorizării, să nu ştie nimeni unde mă duc eu. Dar dacă ne gândim la tehnologiile din prezent atât de avansate, la aplicaţiile telefoanelor mobile, chiar nu văd vreun motiv de îngrijorare. Pe de altă parte, se ştie că de acum încolo maşinile noi vor fi dotate cu sistemul e-call, care apelează automat numărul de urgenţă 112, în caz de accident. Mai sunt maşini care înregistrează deja în computerul de bord anumite informaţii legate de localizare“, a precizat Mădălin Roşu.  

Ce spun psihologii

Psihologii afimă că noua tehnologie este benefică, pentru că o să modifice comportamentul în trafic al şoferilor, cel puţin într-o primă fază. „Dacă ştiu că sunt monitorizaţi, şoferii îşi pot ajusta comportamentul la ceea ce este dezirabil, nu la ceea ce cred ei cum ar trebui să conducă. Adică, să nu se mai lase pradă impulsurilor, ci să conducă mult mai preventiv. Atâta timp cât asta ar conduce la o diminuare a riscurilor în trafic, această măsură poate fi benefică. Deocamdată, avem sistemul bonus-malus, care nu este încă prea eficient. Dacă şoferii, chiar şi cei agresivi, nu au incidente în trafic, nu pot fi penalizaţi prin creşterea poliţei de asigurare“, a explicat psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiq.

Potrivit specialistului, tehnologia Telematics ar putea da rezultate mai ales în cazul şoferilor profesionişti, precum taximetriştii, al căror comportament agresiv în trafic e recunoscut. „Mi-aş dori să se pună problema la nivel de flote, unde comportamentul şoferilor profesionişti este recunoscut, aşa cum sunt taximetrişti. Sunt studii care arată asta. Este un tipar de conducere al acestora. Acolo, ar putea fi relevante aceste informaţii“, a mai spus psihologul.

Românii, printre cei mai indisciplinaţi şoferi

Rămâne de văzut câţi şoferi vor accepta să li se monitorizeze comportamentul în trafic, ţinând cont că românii sunt printre cei mai indisciplinaţi europeni la volan. O analiză a Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) privind frecvenţa daunei şi valoarea medie a daunelor la poliţele RCA în funcţie de vârsta asiguratului, puterea motorului a vehiculului, cât şi locul înmatriculării, arată cât de periculoşi sunt şoferii români.

Datele, valabile pentru anul 2015, relevă că cei mai indisciplinaţi în trafic sunt bucureştenii, urmaţi la mică distanţă de constănţeni şi de ieşeni. Concret, frecvenţa daunei în cazul persoanelor fizice cu maşini înmatriculate în Capitală este de 6,78% , în cazul celor din Constanţa de 6,40% şi de 6,27% pentru Iaşi. La polul opus, cei mai cuminţi şoferi sunt în Harghita - unde frecvenţa daunei a fost estimată la 2,84%, Covasna cu 3,15% şi Sălaj cu 3,42%.

În ceea ce priveşte vârsta şoferilor cu probleme, tinerii sub 25 de ani provoacă cele mai multe accidente, frecvenţa daunei în cazul acestora fiind de 6,15%.

 

 

citeste totul despre: