Poliţiştii locali, antrenaţi să dirijeze circulaţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai marii de la Interne vor mai mulţi poliţişti locali pe străzi, pentru dirijarea circulaţiei şi menţinerea ordinii publice.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) se pregăteşte să suplimenteze numărul de locuri pentru şcolirea poliţiştilor locali care vor dirija circulaţia rutieră sau vor avea atribuţii de ordine publică. Cursurile vor dura 3 luni - o perioadă considerată de MAI suficientă pentru pregătirea unui agent pentru a putea da amenzi sau dirija circulaţia. În plus, vor fi şcoliţi şi şefi din Poliţia Locală care vor parcurge un modul de management. 

Concret, potrivit unui proiect de ordin al MAI, numărul de 440 de locuri alocat iniţial pentru formarea poliţiştilor locali va fi suplimentat cu 125. Totodată, se suplimentează cu 25 de locuri şi modulul de management, destinat şefilor Poliţiei Locale. Cursurile se desfăşoară în centrele de formare ale Ministerului de Interne din Bucureşti (105 locuri), Hunedoara (80 de locuri), Olt (75 de locuri), Sibiu (60 de locuri), Iaşi (50 de locuri), Mehedinţi (40 de locuri), Harghita (70 de locuri), Buzău (60 de locuri) şi Prahova (25 de locuri).  

Cursurile sunt contra cost si vor fi achitate împreună cu contravaloarea cazării şi a mesei de către structurile poliţiei locale, în baza contractelor de formare profesională încheiate în acest scop. Şcolirea unui poliţist local pentru dirijarea circulaţiei costă 2.000 de lei, de zece ori mai mult decât pregătirea şefilor, pentru care un curs de management costă numai 180 lei. 

După absolvire, proaspeţii agenţi de poliţie rutieră vor intra în posesia „certificatului de absolvire şi a foii matricole care atestă competenţele profesionale dobândite“.

 „E normal să fie pregătiţi de către noi, este prevăzut chiar în legea de funcţionare a Poliţiei Locale. Atunci când ies pe stradă trebuie să ştie exact ce au de făcut, la fel ca agenţii Poliţiei Rutiere. Dacă nu sunt bine pregătiţi, asta poate avea repercursiuni asupra şoferilor. Cele trei luni de pregătire sunt acceptabile, pot învăţa ce trebuie. În cadrul modulelor de pregătire fac teorie, învaţă să dirijeze traficul, cum să întocmească un proces-verbal. E o pregătire acceptabilă, nu e chiar ceea ce ne-am dori, dar este mult mai bine decât deloc“, au explicat, pentru „Adevărul“, surse din Poliţia Română. 

Confuzie între „locali“ şi „naţionali“

Poliţia Locală a luat fiinţă în 2004, prin reorganizarea Poliţiei Comunitare, care la rândul ei a fost moştenitoarea Corpului Gardienilor Publici. Poliţia locală este subordonată primăriilor, fără vreo legătură cu Ministerul Afacerilor Interne. 

Ulterior, „localii” au primit atribuţii noi, care i-au derutat mai ales pe şoferi. Astfel, de la paza parcurilor, foştii gardieni s-au transformat peste noapte în poliţişti cu atribuţii rutiere. Aceştia folosesc maşini branduite în culorile autospecialelor MAI, echipate cu girofaruri roşu-albastru. Până şi uniformele sunt aproape identice cu cele ale agenţilor de la Rutieră.

Mai exact, poliţistul din Poliţia Română are uniformă de culoare albastru închis, în timp ce poliţistul local poartă uniformă neagră. Caschetele sunt şi ele aproape identice. Singurul element prin care aceştia pot fi diferenţiaţi mai uşor sunt epoleţii cu grad profesional. Astfel, în timp ce tresele poliţiştilor „adevăraţi“ sunt drepte, cele ale poliţiştilor locali sunt în forma literei „V“.

Ce competenţe are poliţia locală?

În domeniul traficului pe drumurile publice, Poliţia locală are următoarele atribuţii: „constată contravenţii şi sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, parcarea, parcarea autoturismelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune ridicarea de vehicule ilegale staţionare“.

Astfel, poliţistul local nu are dreptul să oprească şi să controleze autovehicule în trafic - exceptând situaţiile în care un şofer circulă pe o stradă cu acces interzis, opreşte sau staţionează ilegal, atunci când autovehicule cu gabarit depăşit circulă în zone unde nu au acest drept, putând aplica sancţiuni contravenţionale. De asemenea, aceştia pot aplica sancţiuni pentru abateri comise de pietoni, biciclişti, sau conducători de atelaje hipo. 

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite