Căutările „extinse“ ale planoristului dispărut, abandonate. De luni se intră în faza de misiune permanentă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un turist a trimis o fotografie autorităţilor în care ar apărea planorul dispărut FOTO MAI
Un turist a trimis o fotografie autorităţilor în care ar apărea planorul dispărut FOTO MAI

Autorităţile au restrâns căutările pilotului Mircea Crăciun dispărut pe 6 august, în timp ce pilota un planor. Ministerul de Interne a anunţat că, începând de luni, căutările cor trece în faza de misiune permanentă, asigurată de jandarmii montani şi salvamontişti, în colaborare cu vânătorii de munte şi lucrătorii ocoalelor silvice.

Duminică s-au încheiat căutările extinse pe traseele şi zonele montane din judeţele Braşov, Prahova, Argeş, Buzău, Dâmboviţa, Sibiu, Bacău, Covasna şi Harghita. Ministerul de Interne a anunţat, într-un comunicat de presă, că duminică seara va avea loc o şedinţă operativă privind misiunile desfăşurate până în prezent, urmând ca de luni căutările pilotului aeroplanului dispărut pe data de 6 august a.c. vor trece în faza de misiune permanentă asigurată de către structurile de jandarmerie montană şi salvamont, în colaborare cu vânătorii de munte şi lucrătorii Ocoalelor Silvice.

Mai mult, coordonarea misiunilor de căutare va fi preluată de la Centrul mobil înaintat din Predeal la nivelul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, prin Centrul Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei.  

În situaţia în care condiţiile meteorologice vor pune în pericol continuarea acţiunilor de căutare, acestea vor fi sistate temporar şi reluate ulterior, când vremea o va permite, având în vedere relieful zonei, gradul de dificultate al acesteia şi riscul pentru echipele de salvatori.

Pilotul Mircea Crăciun, căutat de zece zile

În cele zece de căutări au fost mobilizate, zilnic, aproximativ 900 de forţe, iar în unele zone chiar au fost şi peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari şi voluntari, care au avut la dispoziţie peste 180 de mijloace de căutare terestre - autospeciale de teren, ATV-uri şi şenilate, dar şi mijloace aeriene asigurate de elicoptere ale MAI şi ale Ministerului Apărării, avioane aparţinând Aeroclubului României şi drone performante puse la dispoziţie de către voluntari din sectorul privat. 

„Au fost parcurse peste 300 de trasee şi zone montane, iar aria de căutare aeriană a cuprins aproximativ 46.100 de kilometri pătraţi, incluzând şi căutările punctuale în diferite alte zone, pe baza datelor primite, arealul de căutare fiind unul foarte mare din cauza lipsei unor informaţii relevante privind traseul de deplasare al planorului, timpul de zbor sau existenţa vreunui sistem de localizare a respectivului aparat de zbor”, potrivit documentului citat.

Ministerul de Interne precizează că aceste cercetări s-au concentrat inclusiv în zona de acoperire a celulei GSM care a înregistrat ultimul semnal al telefonului pilotului, în ziua de joi, 6 august, în jurul orei 13.06, dar şi în zonele indicate de către cei care au oferit informaţii Poliţiei sau care au sunat la 112, peste 50 de apeluri telefonice fiind primite, analizate şi verificate.

De asemenea, în toată această perioadă s-a ţinut permanent legătura cu membrii familiei pilotului, care au şi participat inclusiv la misiunile de căutare.

Mircea Crăciun, considerat cel mai bun pilot de planor din România

Mircea Crăciun, care a dispărut cu planorul pe 6 august, după ce a decolat din Masivul Postăvarul, este considerat cel mai bun pilot de planor de distanţă din România, el pregătindu-se pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.

Planorul cu care a zburat îl închiriase de la o firmă din străinătate şi îl testa pentru prima dată după asamblare, iar Aeroclubul Braşov l-a ajutat să se înalţe pentru a-şi lua zborul din Masivul Postăvarul.

Comandantul Aeroclubului Braşov, Stelian Cojocaru, spunea, pe 6 august, că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenţionează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de „verificare după asamblare”, potrivit unui comunicat de vineri al ROMATSA.

Procurorii Parchetului Curţii de Apel Braşov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unităţi constituindu-se din 6 august un dosar penal cu privire la faptul că în aceeaşi zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclublului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază.

Nu era obligatoriu un plan de zbor

ROMATSA anunţa că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce traversa staţiunea Predeal.

De asemenea, sursa citată menţiona că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere.

„Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Braşov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informaţie referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Braşov joi, la ora 21.39", se mai arăta în comunicatul citat.

Ministerul Transporturilor investighează motivele pentru care dispariţia planorului a fost anunţată cu întârziere, aparatul de zbor decolând joi la amiază de la Ghimbav, iar autorităţile au fost anunţate după nouă ore că nu a revenit la bază.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun zbura într-o zonă de clasa G, adică spaţiul aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigaţia şi cu păstrarea legăturii cu organele de trafic, a declarat, directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru, citat de Mediafax.

Directorul general al Aeroclubului României a spus că, potrivit legislaţiei în vigoare, reprezentanţii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligaţia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menţinerea legăturii cu organele de trafic.

George Rotaru a mai spus că Aeroclubul României face o cercetare internă în acest caz.

Pagina de Facebook "Să-l găsim pe Mircea Crăciun"

Familia pilotului planorului dispărut de aproape o săptămână a creat pagina de Facebook "Să-l găsim pe Mircea Crăciun", unde colegii acestuia să poată posta opinii referitoare la traseele pe care ar putea fi căutat, arătând că "omul pasăre trebuie să se întoarce la familia şi prietenii lui".

„Am urmărit personal desfăşurarea căutărilor şi am fost impresionaţi de eforturile depuse de echipele de coordonare, factori de decizie, piloţi, tehnicieni şi personal auxiliar. Am scotocit pădurile împreună cu personalul ISU, salvamont, pădurari şi voluntari. Am văzut o bună organizare şi am simţit că toţi oamenii implicaţi au înţeles tensiunea prin care trecem. Altruismul tuturor ne-a copleşit. Le mulţumim din suflet pentru tot efortul. Mulţumim, de asemenea, Aeroclubului României, personalului MAI şi MApN şi voluntarilor care s-au implicat cu propriile aeronave, parapante sau alte mijloace tehnice. Chiar dacă timpul este cumva împotriva noastră, noi vom continua căutările cu orice mijloace şi oricâte sacrificii. Tatăl nostru a iubit enorm munţii peste care a zburat şi care l-au ajutat să-şi ţină aripile sus. Pe aceiaşi munţi trebuie să-i convingem acum să ni-l dea înapoi. Mircea Crăciun, omul pasăre, trebuie să se întoarcă la familia şi prietenii lui. Natura ne-a arătat încă o dată că este mai puternică decât oricine. Însă, tot ea ne va arăta drumul către tatăl nostru. Oricine doreşte să participe la căutări este binevenit", se arată într-o scrisoare de mulţumire semnată de unul dintre fiii pilotului.

El a anunţat că a deschis o pagină pe Facebook în care vor fi postate opiniile familiei şi ale colegilor de zbor apropiaţi lui Mircea Crăciun cu privire la itinerarele unde ar putea fi căutat.


„Pagina este intitulată «Să-l găsim pe Mircea Crăciun». Aici ne vom coordona căutările. Mulţumim încă o dată tuturor şi cât mai curând să creem o pagină cu titlul «L-am găsit pe Mircea Crăciun»", se mai arată în scrisoarea familiei pilotului.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Raed Arafat, comparaţii între cazul planoristului dispărut şi cel al lui Steve Fossett, miliardarul recuperat la un an după un accident similar

„Acul în carul cu fân“ - cum evaluează specialiştii şansele găsirii lui Mircea Crăciun, planoristul dispărut de o săptămână

Un avion fără pilot, folosit în operaţiunea de căutare a lui Mircea Crăciun. A trecut o săptămână de la dispariţia pilotului

De ce nu a pornit emiţătorul planorului dispărut de cinci zile

Începând de marţi, căutările aeriene ale planorului dispărut joi vor fi făcute doar cu număr limitat de aeronave

EXCLUSIV Pilotul dispărut se antrena pentru un zbor de 1.000 de kilometri cu planorul. Colegii spun că era cel mai bun pilot al României la acest tip de aparat

Căutările planorului dispărut în munţi, reluate duminică. Raed Arafat: În fotografiile primite nu putea fi decât planorul dispărut

MT investighează motivele pentru care dispariţia planorului a fost anunţată cu întârziere

Căutarea pilotului de planor dispărut, extinsă în Harghita şi Neamţ. Arafat: „Cu cât se prelungeşte timpul, şansele scad semnificativ”

Operaţiunile de căutare a planorului dispărut, sistate până sâmbătă dimineaţă

Un planor dispărut aseara este de negăsit La căutări participă şi salvamontişti din Câmpulung. “Căutăm degeaba pe Dealul Sasului”, spune şeful  Salvamont Argeş

Brambureală totală în găsirea pilotului planorului. ISU Braşov continuă căutările. Găsirea cadavrului de către Salvamont, neconfirmată

Alarmă falsă. Pilotul planorului dispărut de la Braşov nu a fost găsit!

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite