45 de zile pentru restanţieri. Pastila de administraţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ce ne facem cu restanţierii din bloc? Aceasta este întrebarea care macină organele de conducere şi administratorul atâta timp cât nu mai este mult şi vine iarna, iarnă în care nu ştim cum vor arăta preţurile la energie, apă, căldura - gigacalorie etc. .

Prin prezentul demers nu doresc decât să scot în evidenţă faptul că preşedintele din cadrul asociaţiei de proprietari are la dispoziţie o nouă procedură prevăzută de Noul Cod de Procedură Civilă, procedură prevazută de art.1013 – 1024.

În sinteză ce au de făcut preşedinţii din asociaţiile care au restanţieri:

  • Realizarea unei proceduri de somare a restanţierului prin intermediul unui executor judecatoresc sau prin scrisoare recomandata cu conţinut declarant ( art.1014 - (1) Creditorul îi va comunica debitorului, prin intermediul executorului judecătoresc sau prin scrisoare recomandată, cu conţinut declarat şi confirmare de primire, o somaţie, prin care îi va pune în vedere să plătească suma datorată în termen de 15 zile de la primirea acesteia.  
  • Dacă restanţierul nu plăteşte în termenul de 15 zile se trece la redactarea şi depunerea cererii de ordonanţă de plată (art.1015 NCPC)  
  • Cererea de ordonanţă va cuprinde următoarele elemente (art.1016 NCPC)  

a) numele şi prenumele, precum şi domiciliul sau, după caz, denumirea şi sediul creditorului;

b) numele şi prenumele, codul numeric personal, dacă este cunoscut, şi domiciliul debitorului persoană fizică, iar în cazul debitorului persoană juridică, denumirea şi sediul, precum şi, după caz, dacă sunt cunoscute, codul unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului ori de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar;

c) suma ce reprezintă obiectul creanţei, temeiul de fapt şi de drept al obligaţiei de plată, perioada la care se referă acestea, termenul la care trebuia făcută plata şi orice element necesar pentru determinarea datoriei;

  d) suma ce reprezintă dobânzile aferente sau alte despăgubiri ce se cuvin creditorului, potrivit legii;

  e) semnătura creditorului.

  • La cerere se anexează înscrisurile ce atestă cuantumul sumei datorate şi orice alte înscrisuri doveditoare ale acesteia. Dovada comunicării somaţiei prevăzute la art. 1.014 alin. (1) se va ataşa cererii sub sancţiunea respingerii acesteia ca inadmisibilă.  
  • Cererea şi actele anexate la aceasta se depun în copie în atâtea exemplare câte părţi sunt, plus unul pentru instanţă.  
  • Cererea va fi insoţită de dovada achitării taxei de timbru in suma de 200 lei conform disp. art.6 din OG 80/2013 privind taxele de timbru. Cererile privind ordonanţa de plată, prevăzută de titlul IX al cărţii a VI-a din Codul de procedură civilă, se taxează cu 200 lei.  
  • Cererea se trimite cu scrisoare recomandată său se depune direct la instanţa competentă  
  • După înregistrarea dosarului, se procedează la citarea părţilor  
  • Restanţierul trebuie să depună punctul su de vedere cu cel puţin 3 zile înainte de termenul de judecată (art.1018 NCPC)  
  • În cazul în care instanţa se consideră lămurită şi nu exista îndoieli cu privire la suma solicitată şi actele depuse în susţinerea cererii, aceasta emite ordonanţa în care se precizează suma şi termenul de plată.  
  • Termenul de plată nu poate fi mai mic de 10 zile şi nici mai mare de 30 zile  
  • Pentru restanţieri, instanţa poate stabili eşalonari de plată (art.1021 NCPC) În cazul creanţelor reprezentând obligaţii de plată a cotelor din cheltuielile comune faţă de asociaţiile de proprietari, precum şi a cheltuielilor de întreţinere ce revin persoanelor fizice corespunzător suprafeţelor locative pe care le folosesc ca locuinţe, instanţa, la cererea debitorului, va putea, prin excepţie de la dispoziţiile alin. (3), să dispună stabilirea unui termen de plată mai mare ori eşalonarea plăţii, ţinând seama de motivele temeinice invocate de debitor în ceea ce priveşte posibilităţile efective de plată.  
  • Durata procedurii este de cel mult 45 zile de la data introducerii acţiunii. (art.1022 NCPC) În cazul în care debitorul nu contestă creanţa prin întâmpinare, ordonanţa de plată va fi emisă în termen de cel mult 45 de zile de la introducerea cererii. (2) Nu intră în calculul termenului prevăzut la alin. (1) perioada necesară pentru comunicarea actelor de procedură şi întârzierea cauzată de creditor, inclusiv ca urmare a modificării sau completării cererii.  
  • Restanţierul poate formula în termen de 10 zile de la comunicare cerere în anulare. (art.1023 NCPC)  
  • Ordonanţa reprezintă titlu executoriu (art.1024 NCPC) Ordonanţa de plată este executorie, chiar dacă este atacată cu cerere în anulare şi are autoritate de lucru judecat provizorie până la soluţionarea cererii în anulare. Ordonanţa de plată devine definitivă ca urmare a neintroducerii sau respingerii cererii în anulare.  
  • Ordonanţa poate fi pusă in executare la un executor judecătoresc, in conditiile legii.


Recomand ca cei implicaţi în activitatea curentă a asociaţiei de proprietari să apeleze la profesionişti în realizarea demersurilor pentru a nu se gasi în situatia în care să facă proceduri incomplete sau să cheltuiască resurse financiare, iar rezultatul să nu fie cel dorit din cauze care ţin de necunoaşterea suficient de bine a prevederilor legale aplicabile in materie.

Nu mai staţi pe gânduri. Dacă fondul de rulment a fost “mâncat” de restanţieri aveţi această procedură la dispoziţie, procedură care poate să ducă la încasarea unor bani prin care se poate trece iarna ce urmează fără sistarea furnizarii de utilitaţi, fără obligarea asociaţiei la plata penalitaţilor de întârziere şi fără a se pune în sarcina proprietarilor buni platnici noi sume reprezentand fond rulment.

Important de precizat că la unele instanţe termenul de 45 zile este greu de respectat.

NU rămâneţi indiferenţi. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite