Sistemul educaţional din Republica Moldova: între abandon şcolar şi copii supradotaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproape 800 de grădiniţe din Republica Moldova au fost renovate în anul 2015 în baza grantului oferit Republicii Moldova de Guvernul României. Totodată, 591 de copii cu cerinţe educaţionale speciale au absolvit studiile gimnaziale, iar elevii moldoveni au adus acasă 31 de medalii obţinute la olimpiadele internaţionale, se arată în raportul de activitate al Ministerului Educaţiei.

În anul de studii 2015-2016, în Republica Moldova activează 2.899 de instituţii de învăţământ cu un număr de 610.437 de copii, elevi şi studenţi, inclusiv 1.453 de grădiniţe, 1.323 de instituţii de învăţământ primar şi secundar general, 47 de instituţii de învăţământ profesional tehnic secundar, 45 de instituţii de învăţământ profesional tehnic postsecundar şi 31 de instituţii de învăţământ superior în care studiază 81.669 de studenţi. Comparativ cu ultimii ani, numărul total al acestora s-a micşorat cu 4,3%, iar numărul de instituţii de educaţie timpurie a crescut cu 6,3%.

Progrese în educaţia incluzivă

În procesul de educaţie incluzivă, Ministerul Educaţiei în colaborare cu ONG-urile de profil au iniţiat o serie de instruiri a cadrelor didactice şi manageriale din grădiniţe. Astfel, au fost instruiţi 361 de educatori şi manageri de instituţii preşcolare, iar 30 de grădiniţe din raioanele Criuleni, Dubăsari şi Căuşeni au fost asistate în implementarea educaţiei incluzive a copiilor, fiind instruiţi şi 110 educatori şi specialişti precum logopezi, psihologi, psihopedagogi, kinetoterapeuţi. Totodată, 15 grădiniţe-pilot din 11 raioane au fost asistate în implementarea educaţiei incluzive, iar 180 de cadre didactice şi manageriale au participat la 18 seminare de instruire.

Grădiniţe renovate cu sprijinul românilor

În baza grantului oferit Republicii Moldova de Guvernul României, în anul 2015 au fost renovate şi reparate 774 de grădiniţe, majoritatea din mediul rural, care au fost selectate din toate cele 32 de raioane ale ţării. Lucrările efectuate au fost complexe şi diverse. Astfel, s-au reparat faţadele şi interiorul grădiniţelor, s-au deschis grupe noi, s-au dotat cu mobilier, au fost amenajate terenuri de joacă şi  pavilioane.

Ministerul Educaţiei precizează că de lucrări de modernizare şi renovare au beneficiat 615 instituţii, iar 500 de instituţii au fost dotate cu bunuri, mai exact s-au cumpărat 630 de seturi de mobilier pentru copii, 400 de seturi de inventar sportiv pentru terenurile de joacă şi sport, s-au amenajat 275 de pavilioane, 55 de bucătării echipate cu frigidere, aragazuri, plite şi cuptoare electrice, maşini de spălat veselă, maşini de tocat carne, cazane alimentare şi alte electrocasnice.

Activităţi pentru copii dotaţi

În 2015, au fost organizate diverse activităţi pentru copiii dotaţi, precum taberele de pregătire a loturilor olimpice pe discipline şcolare precum fizică, biologie, matematică, chimie şi informatică şi participarea la olimpiade şcolare de toate nivelurile. În decursul perioadei de raportare, au fost organizate şi desfăşurate 18 olimpiade pe discipline şcolare, rezultatele acestora fiind plasate pe pagina web a Ministerului Educaţiei.

Elevii din Republica Moldova au participat la 13 olimpiade internaţionale şi au adus acasă 31 de medalii, comparativ cu anul 2014 când s-au învrednicit de 25 de medalii. Totodată, 591 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale au obţinut certificatul de absolvire a studiilor gimnaziale. Un număr mult mai mare decât în anii precedenţi - 238 de absolvenţi în anul 2014, 66 de absolvenţi în anul 2013 şi 27 de absolvenţi în anul 2012.

Numărul elevilor din şcolile profesionale scade

La începutul anului de studii 2015-2016, în Republica Moldova activau 44 de şcoli profesionale, două şcoli de meserii, patru centre de excelenţă şi 42 de colegii, iar până la sfârşitul anului 2015, în baza a două şcoli profesionale a fost instituit Centrul de excelenţă în industria uşoară. Numărul de elevi în învăţământul profesional tehnic secundar a constituit 16.000 de elevi, cu 8,1% mai puţin decât în 2014. Din aceştia, 96,4% studiază în instituţii cu finanţare bugetară. Majoritatea elevilor îşi fac studiile în instituţiile de învăţământ din oraşe. Cei mai mulţi elevi din şcolile profesionale sunt băieţi, ponderea acestora fiind de 70%, cu 1,9 % mai mult comparativ cu anul de studii 2014-2015.

Cele mai solicitate profesii

Cele mai solicitate profesii obţinute de absolvenţii şcolilor profesionale au fost lăcătuş la repararea automobilelor - 10,4%,  bucătar - 13,1%, tencuitor - 8,2%,  cusătoreasă - 5,5%, electrogazosudor-montator - 4,9 %, operator la calculatoare - 4,2 % şi tâmplar - 3,3 %. În anul de studii 2015-2016, numărul profesorilor din învăţământul profesional tehnic s-a micşorat cu 11,5 % constituind 1.854 de persoane.

Pentru a atrage cât mai mulţi tineri în învăţământul profesional tehnic, au fost incluse 25 de meserii noi, printre care cea de dulgher, electromecanic ascensoare, învelitor cu materiale în rulou sau în foi, placator-mozaicar, constructor de acoperişuri şi altele.

Abandonul şcolar este în creştere

Comparativ cu anul de studii 2013-2014, a fost atestată o scădere neesenţială a numărului de copii neşcolarizaţi. În urma analizei notelor informative privind abandonul şcolar, la finele anului de studii 2014 - 2015, numărul de copii cu abandon şcolar a crescut cu 35 de copii constituind, în total, 203 copii, se arată în raportul Ministerului Educaţiei. Potrivit aceloraşi date, dintre toţi absolvenţii gimnaziului în anul de studii 2014-2015, 85 % au fost înscrişi să-şi continue studiile în licee teoretice, colegii, şcoli profesionale şi de meserii, în timp ce 3,85% sunt plecaţi peste hotarele ţării, iar 3,5 % muncesc.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite