Republica Moldova şi-a schimbat temele de campanie: UE şi NATO modifică agenda publică
0Temele din campanie electorală actuală din Republica Moldova s-au schimbat faţă de campaniile din trecut. Vechile subiecte care se concentrau pe valorile naţionale au fost abandonate în favoarea temelor care vizează vectorului extern, parcursul european şi securitatea regională.
Această concluzie se regăseste în cartea ”Managementul PR-ului politic. Vânătoarea de voturi electorale”, lansată ieri de Aurelia Peru, conferenţiar universitar şi expert în marketingul politic. Cartea reprezintă pe de o parte, efortul teoretic de a găsi o definiţie modernă şi cât mai cuprinzătoare a PR-ului politic, având în vedere dinamica acestui domeniu. Pe de altă parte, autoarea a realizat o analiză a campaniilor electorale din Republica Moldova(2005-2011), precum şi o analiză a alegerilor prezidenţiale din Rusia şi SUA desfăsurate în 2012.
Aceasta a subliniat că în actuala campanie electorală, experţii din PR-ul politic nu dovedesc originalitate, iar politicienii în general au un discurs neconvingător. În opinia sa, afilierea partidelor politice din Republica Moldova la marile familii politice europene, ar putea influenţa benefic stabilitatea vieţii politice şi ar asigura o dezvoltare democratică echilibrată, dar acest lucru trebuie explicat şi comunicat bine cetăţenilor.
PR-ul politic este onest
Experta a definit PR-ul politic drept ”arta de a te face cunoscut”, precizând că nu se poate pune egalitate între PR şi mesaje negative fondate pe minciuni. ”PR-ul nu se identifică prin minciună, agitaţie electorală sau propaganda. O analiza swot prin care se expun părţile pozitive şi negative ale unui candidat este necesară de la bun început oricărui individ care doreste să practice această meserie. Dacă imaginea unui candidat nu porneste onest de la plusuri şi minusuri se încearcă din start o dezinformare a viitorilor alegători” a explicat Peru. Ea a subliniat că informaţia specifică PR-ului, cu care specialiştii lucrează, este pozitivă, dinamică şi complexă, iar imaginea unui candidat ar trebui să se sprijine pe punctele tari, ”pe rezultate cele mai notabile ale potenţialului politician”. Chiar dacă politicienii pot beneficia de forţa PR-ului pentru a-şi dezvolta şi consolida o imagine pozitivă în societate, reticenţele acestora se dovedesc a fi mari şi de lungă durată. Experta a precizat că o campania de PR trebuie integrată în contextul politic regional, respectiv în cultura politică din Republica Moldova. ”Totodată nu poate fi ignorată dispoziţia şi predispoziţia electoratului deoarece vânătoarea de voturi poate eşua, chiar dacă orice vânătoare cere jertfe” a concluzionat Peru.