Wilfried Martens, preşedintele Partidului Popular European: „Moldova poate deveni membră UE dacă doreşte şi pune în aplicare politici adecvate“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preşedintele Partidului Popular European, Wilfried Martens, lva veni mâine la Chişinău
Preşedintele Partidului Popular European, Wilfried Martens, lva veni mâine la Chişinău

„Republica Moldova nu trebuie să ceară permisiunea pentru a obţine «perspectivă europeană». Ea îndeplineşte criteriile prevăzute în articolul 49 din Tratatul privind UE şi poate fi membră a UE, dacă doreşte şi pune în aplicare politici adecvate“, a declarat într-un interviu pentru „Adevărul“ preşedintele PPE, Wilfried Martens, care va veni mâine la Chişinău, la Summitul PPE al şefilor de stat şi de guvern din cadrul Parteneriatului Estic.

„Adevărul“: În martie, aţi spus că Alianţa pentru Integrare Europeană trebuie păstrată, iar Vlad Filat trebuie să rămână în fruntea Guvernului. De ce aţi mizat pe liderul PLDM?

Wilfried Martens: În martie, situaţia politică din Republica Moldova era deosebit de critică. Moldova trebuia să facă o alegere decisivă: ori aparţine definitiv familiei democraţiilor europene şi beneficiază de garanţii sigure pentru independenţa şi prosperitatea sa, ori se afundă din nou într-un trecut marcat de nedreptăţi şi subdezvoltare. Eram informat despre situaţia de la Chişinău. Atunci când jocurile politice mărunte începuseră să prevaleze asupra chestiunilor de interes general, m-am simţit dator să amintesc faptul că la ultimul scrutin cetăţenii Republicii Moldova au făcut o alegere şi au stabilit o direcţie. Ei au optat pentru un viitor european şi pentru o alianţă capabilă să atingă acest obiectiv. În acelaşi timp, alegătorii moldoveni au arătat clar că PLDM este partidul ce trebuie să conducă alianţa, iar liderul acestuia - să fie şeful Guvernului. Şi ei nu s-au înşelat în alegerea lor, pentru că Vlad Filat s-a dovedit a fi un prim-ministru remarcabil, care a adus Moldova pe calea integrării europene şi a obţinut o recunoaştere internaţională fără precedent pentru ţara sa. În acelaşi timp, Vlad Filat a stabilit cu principalii lideri europeni relaţii de încredere a căror valoare este de nepreţuit pentru viitorul european al Moldovei. Acest lucru ar trebui să fie adus la cunoştinţa opiniei publice din ţară.

Cum apreciaţi actuala situaţie politică din Moldova? Putem spune că lucrurile au revenit la normal sau este doar o aparenţă?

Criza a fost depăşită în contextul unei decizii a Curţii Constituţionale, prin care s-a urmărit descalificarea lui Vlad Filat. Nu este de competenţa mea să comentez o astfel de decizie – chiar dacă aceasta a fost criticată dur de cei mai experimentaţi jurişti – dar vreau să subliniez demnitatea cu care a reacţionat Vlad Filat şi sentimentul de responsabilitate de care a dat dovadă liderul PLDM. În aceste împrejurări, era destul de firesc şi evident ca Iurie Leancă, persoana nr. 2 în PLDM, viceprim-ministru şi ministru de Externe responsabil de negocierile cu Uniunea Europeană, să fie ales în calitate de nou prim-ministru. Este dificil de prezis ce ne rezervă viitorul, dar ştiu că Moldova poate conta pe profesionalismul noului premier şi pe angajamentul său fără rezerve în favoarea integrării europene.

Care ar fi fost riscurile dacă nu am fi reuşit să depăşim criza politică?

Încă o dată, este dificil de prezis viitorul, dar alegerile anticipate ar fi fost ca un salt în necunoscut sau ca un salt în gol, fără vreun profit net. Trebuie să avem în vedere faptul că în Moldova există încă forţe politice nostalgice după fosta URSS care se opun procesului de integrare europeană şi nu sunt de acord cu sistemul de valori al democraţiilor moderne, cu sistemul care stă la baza construcţiei europene. Prin urmare, există un risc mare ca aceste forţe să recâştige controlul asupra ţării şi să condamne orice perspectivă de aderare a Republicii Moldova la UE.

Se poate spune că Republica Moldova este din nou în cărţi la Bruxelles? În ce măsură Guvernul Leancă poate face mai mult pentru viitorul european al Republicii Moldova?

De fapt, nu e vorba ca Guvernul Leancă să facă mai mult, ci, pur şi simplu, să continue şi să amplifice ritmul reformelor lansate de Guvernul Filat. Ar mai fi de adus, probabil, o doză de educaţie suplimentară în atenţia cetăţenilor, de care aceştia au nevoie pentru a înţelege reformele şi a se simţi implicaţi în procesul de integrare europeană. Aderarea la UE constituie un proces pe termen lung, care este în beneficiul cetăţenilor, nu împotriva lor. Este de la sine înţeles că şi Iurie Leancă, şi Vlad Filat, şi toţi membrii PLDM pot conta pe sprijinul deplin al PPE şi al tuturor liderilor săi – şefi de stat şi de guvern, preşedinţi ai instituţiilor europene, comisari europeni şi membri ai Parlamentului Europea

Croaţia a devenit al 28-lea membru al UE. Ce ar trebui să învăţăm de la croaţi pentru a urma calea lor? 

Aderarea Croaţiei la UE trebuie să fie privită în Republica Moldova ca un motiv de speranţă. Este o dovadă a faptului că uşile UE nu sunt închise, ceea ce înseamnă că Republica Moldova are şanse reale să-şi împlinească visul. Exemplul Croaţiei mai demonstrează că, deşi procesul de integrare europeană este lung şi dificil, totuşi succesul este garantat în cazul în care reformele convenite sunt implementate.

Republica Moldova a încheiat negocierile privind Acordul de Asociere, inclusiv  DCFTA. Este realist ca acordul să fie parafat sau chiar semnat la Vilnius? Credeţi că am putea obţine perspectiva de aderare la UE?

Nu văd niciun motiv care să împiedice parafarea Acordului de Asociere la Vilnius. Aş spune chiar că la Vilnius doar vom formaliza, pur şi simplu, încheierea negocierilor. Problema referitoare la perspectiva europeană este foarte interesantă, deoarece are pentru mine o parte iraţională şi reflectă abordarea excesiv de birocratică pe care o manifestă uneori instituţiile europene şi statele membre. Moldova - şi asta e valabil pentru alte ţări din cadrul Parteneriatului Estic - nu trebuie să ceară permisiunea pentru a obţine această „perspectivă europeană“. Moldova îndeplineşte criteriile prevăzute în articolul 49 din Tratatul privind Uniunea Europeană şi nu are de ce să-şi ceară scuze: Republica Moldova poate fi membru al UE, dacă doreşte, şi, desigur, dacă pune în aplicare politici adecvate. Din această  întrebare rezultă, de fapt, alta, fundamentală: care este scopul final al Parteneriatului Estic? E un simplu proiect administrativ sau un proces politic? Personal, sprijin a doua opţiune, dar recunosc că această ambiguitate creează incertitudini pe care sper că Summitul de la Vilnius le va spulbera, cel puţin parţial. În caz contrar, proiectul în sine ar putea fi pus la îndoială. Cum să solicităm partenerilor noştri să implementeze atât de greu reformele, fără a le oferi o perspectivă politică reală?

Când vom putea călători fără vize în UE?

Republica Moldova progresează rapid şi convingător în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Planului de Acţiuni privind liberalizarea regimului de vize. De asemenea, Comisia Europeană a prezentat recent o evaluare foarte pozitivă a progreselor în raportul său de evaluare a celei de-a doua faze a Planului. Dacă această tendinţă va continua şi toate condiţiile vor fi îndeplinite, liberalizarea vizelor ar putea deveni o realitate într-un termen foarte scurt.

Diferendul transnistrean ar putea împiedica Moldova să semneze Acordul de Asociere cu UE? Ce ar trebui să facă UE pentru a neutraliza influenţa Rusiei în regiune?

Rusia este un partener strategic pentru UE. Vreau să amintesc un fapt care uneori este trecut cu vederea: Uniunea Europeană are o frontieră comună cu Rusia din 1995, din anul aderării Finlandei. Rusia trebuie să înţeleagă că Parteneriatul Estic nu a fost conceput împotriva sa, acesta nu este un atac, ci pur şi simplu organizarea unei comunităţi de valori şi interese între Uniunea Europeană şi ţările Parteneriatului Estic. Teoretic, am putea considera dezvoltarea în viitor a relaţiei dintre UE şi Rusia, dar aceasta pare imposibil în cazul Rusiei de astăzi al cărei sistem diferă atât de mult de al nostru, în care democraţia, statul de drept, independenţa justiţiei, rolul mass-media şi al ONG-urilor nu ocupă locul pe care îl merită. Aş putea menţiona, de asemenea, atingerile directe sau indirecte aduse suveranităţii ţărilor vecine, cum ar fi Georgia, încă parţial ocupată, sau cazul regiunii transnistrene. Există un cadru internaţional pentru soluţionarea acestui conflict şi e de la sine înţeles că Uniunea Europeană nu va sacrifica suveranitatea şi integritatea teritorială a Republicii Moldova.

Ce alte probleme interne nerezolvate pot să pericliteze integrarea europeană a ţării noastre? La ce domenii ar trebui să fim mai atenţi?

Nu există probleme fără soluţii, iar reforma în sine presupune deja un progres pe calea integrării europene. Există, evident, subiecte mult mai sensibile şi UE va fi deosebit de atentă la tot ce înseamnă lupta împotriva corupţiei, independenţa şi funcţionarea sistemului judiciar, transparenţa achiziţiilor publice, mass-media etc. Dar Europa nu trebuie  percepută ca un instructor care impune o anumită politică, ci ca un aliat care va oferi Moldovei toată asistenţa necesară.

wilfried si filat

FOTO: Preşedintele PPE, Wilfried Martens, şi liderul PLDM, Vlad Filad, vor fi gazdele Summitului Partidului Popular European al şefilor de stat şi de guvern din cadrul Parteneriatului Estic 

În ce măsură Moldova poate fi numită în continuare „povestea de succes a Parteneriatului Estic“?

Maniera în care Republica Moldova a depăşit criza politică recentă ar putea fi cea mai bună ilustrare a unei „poveşti de succes“. Alte ţări care erau mai avansate, dar au rămas în urmă în drumul lor spre Vilnius. Moldova ştie să-şi asume responsabilitatea pentru a depăşi dificultăţile, propunând o soluţie rezonabilă pentru garantarea stabilităţii politice şi continuitatea reformelor. Aceasta este o dovadă de maturitate politică, cu care Republica Moldova se poate lăuda. Reformele esenţiale necesită întotdeauna un angajament total, dar eu sunt destul de optimist şi convins că Moldova va confirma succesul.

Ca lider al celui mai mare partid din Europa, ce credeţi că ar trebui să facă PLDM pentru a-şi consolida poziţia?

Pentru un partid politic care îşi exercită în mod exemplar responsabilităţile este întotdeauna dificil să se menţină în topul sondajelor. Acesta este, în general, acuzat că ar fi responsabil de toate relele, fără a putea demonstra că valoarea adăugată a politicilor sale se probează în timp, pe măsura avansării reformelor. Iar uneori poate fi vorba de foarte mult timp pentru ca reformele să-şi facă efectele şi cetăţenii să simtă beneficiile. Cu toate acestea, sunt convins că PLDM şi Vlad Filat vor câştiga din nou încrederea alegătorilor moldoveni. Vlad Filat a fost deja la originea unei adevărate revoluţii intelectuale în ţară atunci când s-a creat PLDM - un partid cu adevărat Popular European – într-o ţară condusă la momentul respectiv de o majoritate comunistă, şi apoi când în foarte scurt timp a venit cu echipa sa la putere. PPE are încredere în Vlad Filat. Ştiu că din poziţia pe care o ocupă în prezent va contribui din plin la succesul Moldovei la Vilnius. Acest succes va fi succesul său, al primului-ministru Leancă şi al PLDM. Cetăţenii moldoveni nu vor uita acest lucru.

PUBLICITATE POLITICĂ

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite