Schimbare suspectă în acţionariatul firmei ce a luat în concesiune Aeroportul Chişinău. Noul proprietar e o companie din Moscova creată la începutul anului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avia Invest, compania care a luat în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău, are o nouă structură de proprietate. Acţionar majoritar, cu 95%, a ajuns firma Komaksavia din Moscova, ce are un capital statutar de numai 2.000 de euro.

La doar câteva luni după ce a semnat cu Agenţia Proprietăţii Publice contractul de concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău, compania Avia Invest şi-a schimbat radical structura de acţionariat. Tranzacţia a avut loc la începutul anului, iar motivele acestei mutări nu au fost anunţate.

MILIONARUL GLINKA NU MAI ESTE ACŢIONAR

Astfel, din lista acţionarilor a dispărut holdingul Kolomenski Zavod, ce deţinea 50% din acţiunile Avia Invest şi care făcea parte din grupul Transmasholding - cel mai mare producător de locomotive, vagoane şi material rulant feroviar din Rusia. Printre acţionarii acestui grup este miliardarul rus de origine uzbecă Iskander Mahmudov, dar şi Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean din Rusia (locul 154 în topul celor mai bogaţi ruşi din 2013, cu o avere de 650 de milioane de dolari).  
În schimb, cel de-al doilea fondator şi acţionar de la Avia Invest, societatea pe acţiuni Habarovski Aeroport (care ar fi controlat de grupul Alians al fraţilor Bajaev), şi-a redus de zece ori participaţia - de la 50% la doar 5%.
În consecinţă, acţionar majoritar la Avia Invest este în prezent firma Komaksavia, care are un capital social de doar 100.000 de ruble ruseşti (circa 2.000 de euro) şi care a fost fondată abia la începutul acestui an, de Habarovski Aeroport, cu o contribuţie de 1% din capital, şi Upravliaiuşcia Kompania Komaks (UK Komaks) - cu 99%.

image

Extrasul ce confirmă schimbarea din structura de acţionariat la Avia Invest SRL SURSA Camera Înregistrării de Stat

La UK Komaks fondator unic este Konstantin Basiuk, care e şi preşedintele consiliului de administraţie la Habarovski Aeroport. Basiuk a absolvit în 1988 Şcoala Superioară a KGB-ului sovietic şi, pe lângă abilităţile de manager, este specialist în tehnologii electorale, remarcându-se în calitate de consultant la diverse alegeri parlamentare şi locale din Rusia şi din spaţiul CSI.

MARILE COMPANII AU FOST DOAR UN PARAVAN

Schimbările în structura acţionariatului - despre care nici Avia Invest, nici autorităţile moldovene nu au anunţat nimic - ridică mai multe semne de întrebare. Economistul Roman Chircă susţine că, formal, totul pare a fi legal, dar se întreabă care este rostul acestor mutări.
„Este suspect că totul se întâmplă la aproape un an de la decizia de transmitere în concesiune. În condiţiile în care până în prezent la Aeroportul Chişinău practic nu s-a făcut nimic, această schimbare ar trebui să provoace cel puţin îngrijorare la Guvern. Or, rezultă că marile companii ce au figurat iniţial ca viitori investitori în dezvoltarea Aeroportului Internaţional Chişinău au fost doar un paravan pentru venirea altor structuri despre care nu se poate de spus mare lucru. Toate acestea pun în pericol implementarea proiectelor de modernizare a aeroportului“, constată Roman Chircă.

Totodată, expertul spune că la ora actuală aeroportul este suprasolicitat, nu poate face faţă numărului tot mai mare de pasageri şi are nevoie urgentă de extindere şi de modernizare a infrastructurii. „Există riscul că până la urmă concesionarul nu-şi va îndeplini angajamentele şi să se adeverească zvonurile că prin această operaţiune de transmitere în concesiune a Aeroportului Chişinău cineva şi-a onorat anumite promisiuni geopolitice“, crede economistul.

image

Macheta Aeroportului Internaţional Chişinău după modernizare arată spectaculos şi atrage privirele călătorilor din sala de aşteptare FOTO Tudor Iovu

CAPITAL SUB NORMA CERUTĂ DE GUVERN

Trezeşte suspiciuni şi faptul că noii acţionari ai firmei Avia Invest nu corespund cerinţelor specificate în hotărârea adoptată de Guvern la 4 octombrie 2013 - „cu privire la reconfirmarea aprobării concesionării activelor ÎS Aeroportul Internaţional Chişinău şi a condiţiilor concesionării acestora“.
Astfel, concesionarul trebuia să aibă experienţa de cel puţin doi ani de prestare a serviciilor în domeniul aviaţiei civile şi experienţă în concesiunea serviciilor aeroportuare, dar şi să dispună de un capital social de minimum 30 de milioane de euro. Însă capitalul însumat al celor doi acţionari actuali ai Avia Invest este de aproape două ori mai mic: Komaksavia are un capital statutar de puţin peste 2.000 de euro, iar Habarovski Aeroport - de circa 16 milioane de euro.

Ministrul Economiei, Valeriu Lazăr, a declarat într-un interviu pentru portalul bani.md că în cazul în care Avia Invest nu-şi va onora obligaţiunile prevăzute de agenda investiţională a contractului de concesionare a aeroportului, el „va fi primul care va profita de mandatul său de ministru pentru a rezilia contractul“. „În prezent, din punct de vedere formal, nu există niciun temei pentru a ne îngrijora că Avia Invest nu-şi va onora obligaţiunile“, a precizat vicepremierul Valeriu Lazăr.

Prevederi cu întrebări

Acordul de concesiune a Aeroportului Chişinău semnat la 30 august 2013 prevede că, în cazul în care este reziliat din cauza autorităţilor moldovene, statul îi returnează operatorului privat 100% din investiţia făcută. Rezilierea poate avea loc „la apariţia şi continuarea oricărui caz de neîndeplinire a obligaţiei“, dar în contract nu e precizat în ce constă aceasta. Totodată, nu există o clauză prin care statului să i se ofere un termen de graţie pentru a remedia încălcările. La rândul său, compania poate renunţa uşor la concesiune, motivând, de exemplu, că fluxul de pasageri este prea mic sau că rentabilitatea nu e cea aşteptată.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite