Unul din patru profesori din Republica Moldova nu deţine niciun grad didactic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Poză simbol FOTO: Arhiva Adevărul
Poză simbol FOTO: Arhiva Adevărul

Douăzeci şi cinci la sută dintre profesorii liceelor din ţară nu deţin grade didactice. Totodată, peste jumătate din directorii liceelor (56,2%) nu deţin niciun grad de calificare, anunţă Ministerul Educaţiei, într-un document de politici publice.

Potrivit Ministerului Educaţiei, gradul didactic I este deţinut doar de 14,5% din cadrele didactice din licee, iar cel superior de 14,5%. Creşterea semnificativă a numărului de licee s-a făcut prin reorganizarea în mod mecanic a fostelor şcoli medii, fără ca profesorii şi cadrele manageriale să urmeze formări continue adecvate. În consecinţă, liceele, în special cele din mediul rural, duc lipsă de profesori al căror nivel de calificare ar corespunde exigenţelor acestui ciclu de învăţământ general.

În documentul de politici publice se mai spune că, din punct de vedere statistic, şansele elevilor de promova bacalaureatul în cazul în care învaţă în liceele directorii cărora au grade manageriale sunt mai bune.

Contactat de IPN specialistul în educaţie Andrei Munteanu, a comunicat că nivelul de calificare a cadrelor didactice influenţează în mod semnificativ rezultatele învăţării, ratele de promovare şi notele la examenul de bacalaureat.

Munteanu spune că nu profesorii sunt de vină pentru această situaţie, ci autorităţile care nu fac nimic pentru a-i stimula. Expertul consideră că profesorii ar trebui stimulaţi prin adaosuri mai mari la salariu, prin deplasări şi schimb de experienţă. „Această cifră ne vorbeşte despre atitudinea statului Republica Moldova faţă de educaţie. Ministerului Educaţiei investeşte mai puţin decât ne-am dori în politica de cadre”, a spus expertul.

Diana Cheianu, expert în politici educaţionale, a menţionat că gradul didactic arătă nivelul de pregătire a profesorului. Faptul că 25% dintre profesori nu deţin grade didactice demonstrează că nu au interes să se perfecţioneze. Nu este atât de simplu să obţii grade didactice, sunt cerinţe care trebuie respectate, lucrări care trebuie susţinute în faţa membrilor comisiei, iar unii profesori consideră că nu este cel mai important lucru. Aceştia se limitează la obţinerea sau confirmarea celui mai mic grad (II), fără să mai depună eforturi pentru avansarea ulterioară.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite