Condamnări în dosarul celor 23 de inculpaţi acuzaţi de delapidarea CFR. Au furat mii de litri de motorină din locomotivele CFR, în cârdăşie cu poliţiştii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Inculpaţii au fost trimişi în judecată în 2011 FOTO Arhivă
Inculpaţii au fost trimişi în judecată în 2011 FOTO Arhivă

Dacă la prima judecare, toţi cei 23 de inculpaţii au primit pedepse privative de liberate, la rejudecare, judecătorii i-au trimis în spatele gratiilor doar pe cinci dintre ei.

Magistraţii Tribunalului Sălaj s-au pronunţat, zilele trecute, în cel mai complex dosar instrumentat de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, care a ajuns pe masa instanţei în mai 2011. Aceasta este cea de-a doua soluţie pe care o dau judecătorii sălăjeni, după ce cea pronunţată în decembrie 2013 a fost desfiinţată de Curtea de Apel, cauza fiind întoarsă la Tribunal în vederea rejudecării.

Într-o primă fază, toţi cei 23 de inculpaţi din dosar - cinci poliţişti de la Transporturi Feroviare Jibou şi 18 angajaţi ai Staţiei CFR din oraş - acuzaţi că au furat mii de litri de motorină dn locomotivele ce staţionau în Gara Jibou, au primit între trei şi şapte ani de închisoare cu executare pentru dare şi luare de mită şi delapidare în formă continuată. În urma apelului formulat de către părţile din dosar, instanţa superioară a dispus rejudecarea cauzei.

Cinci inculpaţi trimişi după gratii

La al 36-lea termen, Tribunalul Sălaj a decis condamnarea la închisoare cu executare a cinci dintre inculpaţii care au făcut bani din combustibilul CFR. Cea mai mare pedeapsă – patru ani de închisoare cu executare – a primit-o poliţistul Ştefan Felician Volin, găsit vinovat de luare de mită în formă continuată (149 acte materiale) şi complicitate la delapidare în formă continuată (13 acte materiale). Un alt poliţist, Alin Gabriel Botiş, a fost trimis în spatele gratiilor pentru trei ani, pentru săvârşirea infracţiunii de luare de mită în formă continuată (50 acte materiale).

În spatele gratiilor au fost trimişi şi Dorel Ioan Satmari – un an pentru dare de mită în formă continuată (şapte acte materiale) şi delapidare în formă continuată (şase acte materiale), Ioan Ciure – trei ani şi şase luni pentru furt calificat în formă continuată (cinci acte materiale), complicitate la delapidare în formă continuată (41 acte materiale) şi complicitate la luare de mită în formă continuată (şase acte materiale) şi Dan Moldovan – trei ani pentru complicitate la delapidare în formă continuată (23 acte materiale) şi complicitate la luare de mită în formă continuată (17 acte materiale).

Pentru ceilalţi, magistraţii sălăjeni au stabilit pedepse cu suspendare. Astfel, Darius Florin Ciurte a fost condamnat la trei ani cu suspendare pe cinci ani, pentru luare de mită în formă continuată (35 acte materiale), complicitate la delapidare şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor. Aceeaşi pedeapsă au primit-o şi Dan Radu Bartiş, găsit vinovat de luare de mită în formă continuată (21 acte materiale) şi complicitate la delapidare în formă continuată (două acte materiale), Cristian Ioan Pop, vinovat de luare de mită în formă continuată (30 acte materiale) şi complicitate la delapidare în formă continuată (trei acte materiale), Tiberiu Mureşan, pentru complicitate la luare de mită în formă continuată (nouă acte materiale) şi dare de mită în formă continuată (şapte acte materiale), Mircea Cristian Ciobăncan, pentru complicitate la luare de mită în formă continuată (trei acte materiale) şi complicitate la delapidare în formă continuată (cinci acte materiale), dar şi Avram Paul Porumb, pentru complicitate la delapidare în formă continuată (şase acte materiale) şi complicitate la luare de mită în formă continuată (nouă acte materiale).

Peste 1.000 de litri de motorină au fost confiscaţi

Pentru dare de mită în formă continuată (nouă acte materiale) şi delapidare în formă continuată (21 acte materiale) Vasile Cheţa a fost condamnat la un an şi şase luni cu suspendare pe un termen de încercare de trei ani şi jumătate. De aceleaşi infracţiuni se face vinovaţi şi Petruţ Brâglezan – un an de închisoare cu suspendare condiţionată pe trei ani, Alexandru Dan Chişadam – un an şi două luni cu suspendare pe trei ani şi două luni, Andrei Budai – un an şi şase luni cu suspendare pe trei ani şi şase luni, Alin Dorin Stegerean – un an şi trei luni cu suspendare pe trei ani şi trei luni, Dorin Pop – un an şi trei luni cu suspendare pe trei ani şi trei luni, Leontin Terec un an şi trei luni cu suspendare pe trei ani şi trei luni, Ioan Ovidiu Bene – un an cu suspendare pe trei ani.

Un alt inculpat din dosar, Gheorghe Baboş s-a ales cu şase luni cu suspendare pe doi ani şi şase luni, pentru dare de mită în formă continuată şi o sancţiune administrativă de 400 de lei. Un an de închisoare cu suspendare pe trei ani a primit Ioan Marius Butaş, pentru săvârşirea infracţiunilor de dare de mită în formă continuată (cinci acte materiale) şi delapidare în formă continuată (patru acte materiale), în timp ce pedeapsa lui Cătălin Alungei este de un an cu suspendare pe trei ani, pentru dare de mită în formă continuată şi delapidare în formă continuată.
Singurul care s-a ales doar cu o sancţiune cu caracater administrativ în valoare de 600 de lei este Simion Ielciu, faţă de care instanţa din Sălaj a încetat procesul penal pentru comiterea infracţiunii de complicitate la delapidare în formă continuată şi pe care l-a achitat pentru complicitate la luare de mită.

Judecătorii au dispus confiscarea de la inculpaţi a peste 1.400 de litri de motorină şi a aproape 24.000 de lei, bunuri şi sume care fac obiectul infracţiunilor şi i-au obligat la plata de cheltuieli judiciare către stat în valoare totală de 112.500 de lei. Decizia Tribunalului Sălaj poate fi atacată cu apel în termen de 10 zile de la comunicare.

Carburanţii, mită pentru poliţişti

Potrivit procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, în perioada februarie-mai 2010, CFR Călători a fost prejudiciată cu 14.612 litri de motorină şi 180 de litri de ulei din locomotivele ce staţionau în Gara Jibou. Mecanicii sustrăgeau între 20 şi 200 de litri de motorină la sosirea din fiecare cursă, din care dădeau poliţiştilor între 5-10 litri ca mită, plus o altă cantitate contracost, însă la preţuri sub cele de la pompă, pentru ca aceştia să nu constate infracţiunile săvârşite de către ceferişti. La rândul lor, poliţiştii vindeau motorina şoferilor din zonă interesaţi. De altfel, când erau de serviciu, oamenii legii pretindeau, direct sau prin intermediul altor lucrători din sistemul feroviar, carburanţii cu titlu de mită. O parte dintre cei vizaţi de acest dosar au fost prinşi ”în acţiune” printr-un amplu flagrant organizat în 1 iunie 2010.

În dosar au fost cercetate peste 170 de persoane, 143 dintre ele scăpând doar cu amenzi administrative ce cumulează 41.000 de lei. CFR nu s-a constituit parte civilă în acest dosar.

Mai puteţi citi:

Descinderi în depourile Cluj, Satu Mare şi Sălaj. Angajaţi bănuiţi de furt de combustibil de la CFR Călători

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite