FOTO Învăţătorii vasluieni, puşi în faţa faptului împlinit: ”Sunt copii care vin flămânzi la şcoală, manuale digitale le trebuie lor?”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Şcoala din Mărăşeni, toţi elevii din ciclu primar învaţă într-o singură clasă, iar cei mai mulţi dintre ei  nu au calculator acasă
La Şcoala din Mărăşeni, toţi elevii din ciclu primar învaţă într-o singură clasă, iar cei mai mulţi dintre ei  nu au calculator acasă

În judeţul Vaslui, apariţia manualelor digitale pentru elevii de clasa I şi a II-a i-a luat pe nepregătite şi pe învăţători, nu doar pe copii care nu înţeleg cum vor învăţa de pe un manual electronic, câtă vreme ei nu au acasă calculator, iar mulţi dintre ei nici măcar nu au văzut vreodată unul.

La Şcoala din satul Mărăşeni, o localitate aproapiată municipiului Vaslui, elevii din clasele primare învaţă cu toţii intr-o singură clasă şi au un singur învăţător. Ion Popliuc este dascăl de mai bine de 36 de ani, însă recunoaşte că schimbările din ultimii ani i-au îngreunat munca la catedră şi”i-au dat peste cap pe copii”. Deşi manualele digitale pentru clasa I şi a II-a au fost publicate de o săptămână, dascălul spune că nu a avut timpul să le studieze , iar gândul că în scurt timp va trebui să lucreze cu ele la clasă îi dă mari bătăi de cap, cu atât mai mult cu cât are de predat simultan la patru clase.

Copiii aceştia abia de înţeleg noţiunea unui manual tipărit obişnuit, sa îi pui dintr-odată în faţa unui calculator, laptop sau tabletă, obiecte pe care cei mai mulţi dintre ei nici nu le-au văzut vreodată mi se pare o misiune imposibilă. Poate la şcolile de la oraş, lucrurile stau altfel, posibilităţile părinţilor sunt altele. Dar cu copiii de la sate ce facem? Cu ei cum lucrăm? Pentru mine, la simultan, timpul este esenţial. Trebuie să ştii cum sa ţi-l dozezi să reuşeşti să lucrez cu patru clase deodată. Cu manualele digitale va fi şi mai greu”, spune cu năduf învăţătorul. 
Dintre cei 20 de elevi care învaţă la Şcoala Mărăşeni, cinci au acasă calculator, însă doar trei ştiu să îl folosească. Toţi, când sunt întrebaţi de învăţător, spun că nu ar renunţa la cărţi de pe pupitre pentru manualele digitale.
”Eu n-am acasă calculator, dar nu cred că ai cum să îţi face temele la el că doar nu-i caiet. La calculator ne jucăm, aşa ştiu eu, iar temele numai pe caiet se pot face”, spune hotărât Eugen, elev în clasa I.

Pentru Adrian, colegul lui Eugen, noţiunea de calculator îi este complet străină. Nu înţelege ce înseamnă să înveţe după un manual în format digital. Sunt lucruri complet străine pentru el. ”Eu fac cum spune domnul învăţător, pentru că el mă învaţă să scriu, să citesc. Nu am scris niciodată la calculator”, spune ruşinat elevul.


Mulţi dintre copiii care învaţă la Şcoala Mărăşeni provin din familii modeste, care cu greu reuşesc să le asigure strictul necesar. Neştiind că vor trebui să înveţe după manuale digitale, părinţii au strâns bani pentru a le cumpăra caiete auxiliare de lucru. Săptămâna trecută au făcut comanda, însă nu ştiu ce vor mai face cu ele, în condiţiile în care urmează să lucreze după manualele digitale.

elevi maraseni

Copii care vin flămânzi la şcoală

Învăţătorul Ion Popliuc nu contestă că învăţământul românesc are nevoie de schimbări, însă nu peste noapte şi nu înainte de a pregăti din punct de vedere material şcolile.
”Sincer, eu nu am fost de accord nici cu trecerea grupei pregătitoare la şcoală. Şcolile nu au fost pregătite pentru asta şi s-a văzut. Transformăm nişte copii în generaţii de sacrificiu dacă nu suntem pregătiţi pentru ceea ce vrem să punem în aplicare. Vorbim de manuale în format electronic însă avem copii care vin flămânzi la şcoală şi care abia aşteaptă prima pauză să primească laptele şi cornul. Manuale digitale le trebuie lor? Vrem să învăţăm la tabletă copii cărora părinţii abia reuşesc să le cumpere un caiet şi un stilou.”, conchide dascălul.

Până pe 22 octombrie, cadrele didactice din învăţământul primar vor alege din oferta existentă, manualele adecvate nivelului de pregătire al clasei. Comenzile pentru manualele în format print şi digital vor fi făcute de către şcoli şi transmise inspectoratelor şcolare şi Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE). La finalul procesului de centralizare al cererilor, CNEE va încheia contracte cu ofertanţii care au câştigat licitaţia, în vederea achiziţionării manualelor solicitate de către unităţile de învăţământ. Editurile vor tipări şi distribui manualele către inspectoratele şcolare. Mai puteţi citi: Ministerul Educaţiei: Platforma manualelor digitale a avut peste 16 milioane de accesări în primele două zile Platforma permite accesarea gratuită a manualelor în format digital pentru clasele I şi a II-a. Toate noile manuale digitale au fost publicate pe manuale.edu.ro

Mai puteţi citi:

Ministerul Educaţiei: Platforma manualelor digitale a avut peste 16 milioane de accesări în primele două zile

Toate noile manuale digitale au fost publicate pe manuale.edu.ro

FOTO Cum au ajuns manualele digitale ale Ministerului Educaţiei la o şcoală de la ţară din Vrancea: „O să facem cu rândul la internet. Baza rămâne scrisul”

STUDIU: Ghiozdanul ideal trebuie să aibă 8,2 % din greutatea copilului

Cum fac alţii reformă în educaţie. Modelul finlandez

Vaslui



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite