Unul din primii educatori Montessori din România: “Devin alţi copii, mult mai ordonaţi, sociabili, responsabili, independenţi”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aida Creţu şi o parte din copiii de la grupa Montessorii din Turnu Severin FOTO Alexandra Georgescu
Aida Creţu şi o parte din copiii de la grupa Montessorii din Turnu Severin FOTO Alexandra Georgescu

Aida, aşa îi spun educatoarei cei 25 de copii care formează o grupă Montessori, una din cele trei grupe care funcţionează la Drobeta Turnu Severin, în regim de stat. Pare cumva ciudat dacă ne raportăm la învăţământul tradiţional unde educatoarea este „Doamna”, este acea persoană care, de undeva de sus, trasează sarcinile, iar copiii o ascultă fără curajul de a spune ceva.

Turnu Severin este singurul oraş din România unde astfel de grupe sunt integrate în regim de stat, ceea ce înseamnă că părinţii nu plătesc nicio taxă. “Pe părinţii de aici nu îi costă nici un leu. În alte judeţe părinţii plătesc foarte mult pentru că este un învăţământ destul de costisitor, nu doar trusele de materiale cu care copii lucrează costă foarte mult, dar şi instruirea în sine a cadrului didactic este foarte scumpă”, spune Aida Creţu, unul din primii educatori Montessori din România.

O întâmplare fericită

Aida îşi aminteşte că toată această poveste frumoasă cu învăţământul Montessori a început dintr-o întâmplare fericită. O colegă i-a adus la cunoştinţă că, la Drobeta Turnu Severin, domnul profesor Marcel Căpraru  organizează un curs Montessori gratuit şi dintr-o mare curiozitate s-a înscris. Lucra deja ca educator în învăţământul tradiţional de doi ani, dar pentru Aida acest curs era o provocare. S-a regăsit imediat în doctrina acestei pedagogii. Nu a fost uşor, trei veri sacrificate, trei veri fără nici un concediu de odihnă, fiindcă prezenţa la cursuri era obligatorie, acestea fiind susţinute de un profesor special venit din America. De altfel, mulţi din cei care se înscriseseră iniţial la curs, pe parcurs au abandonat, astfel că la finalul celor trei veri doar jumătate din cursanţi au reuşit să susţină examenul final.

gradinita montessori la turnu severin FOTO Alexandra Georgescu

17 ani de învăţământ Montessori

Prima grupă Montessori a început la Drobeta Turnu Severin în 1999, cu sprijinul Fundaţiei Children of the World din America, care a donat materialele necesare. Voluntarii acestei fundaţii au strâns banii punând în fiecare şcoală câte o cutiuţă pe care scria „Donaţi un dolar pentru copiii Montessori din România”. Pentru Aida sunt acum 17 de ani de învăţământ Montessori şi pentru nimic în lume nu s-ar mai întoarce la învăţământul tradiţional.

„Motto-ul după care ne ghidăm este acela să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va exista când ei vor fi mari. Şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze. Părinţii spun că se transformă, că devin alţi copii, mult mai ordonaţi, sociabili, responsabili, independenţi şi mult mai altruişti”, spune Aida Creţu.

„Copiilor le place ce fac”

În grupa Montessori unde Aida este educator învaţă 25 de prichindei cu vârste între 2 şi 5 ani şi care, culmea, se înţeleg foarte bine, atât de bine că în sala de curs se aude doar un zumzet. Sistemul Montessori se bazează pe folosirea unor truse de materiale didactice concepute de Maria Montessori. 

gradinita montessori la turnu severin FOTO Alexandra Georgescu

„Diferenţa dintre tradiţional şi Montessori constă în aceste truse de materiale cu care lucrează copiii şi în modul de lucru. Copiilor le place ce fac, le place să descopere lumea şi totul se produce într-un mod foarte natural. Materialele sunt confecţionate de aşa natură încât să înveţe lucruri complicate într-un mod  foarte simplu. Ele pornesc de la simplu la complex şi de la concret la abstract”, spune Aida Creţu. Copiii nu au jucări la clasă fiindcă în accepţiunea învăţământului Montessori cu cât îi dai copilului mai multe jucării şi îl laşi să se joace, cu atât el va deveni un adult care vrea tot timpul doar distracţie.

Multe reguli

Copii sunt ghidaţi să devină independenţi, să aibă grijă unii de ceilalti şi de mediul înconjurător, făcând tot felul de activităţi care sa le pună în valoare personalitatea în circumstanţe identice cu cele din viaţa de zi cu zi. 

„În clasă există foarte multe reguli, mult mai multe decât în învăţământul tradiţional, dar pe care micuţii le respectă cu plăcere, fără a le fi impuse. De exemplu, materialele se iau numai de pe rafturi şi tot acolo se returnează, pot lucra doar cu materialele care le-au fost prezentate, se lucrează individual sau în grupuri mici,  ş.a.  Fiecare alege singur ce vrea să facă, materialele cu care doreşte să lucreze, în funcţie de nevoile fiecăruia din ziua respectivă”, mai explică Aida Creţu.

Cine e fost Maria Montessori?

image

Maria Montessori s-a născut la 31 august 1870 în Ancona, Italia şi a studiat medicina la Universitatea din Roma. A fost una din primele femei care au absolvit facultatea de medicină în Italia şi una din primele femei medic care au practicat medicina cu succes. A început să aplice multe din ideile sale personale despre educarea copiilor foarte tineri, cu vârste cuprinse între un an şi cinci ani, pe când s-a ocupat de copii cu deficienţe mentale. Şi-a perfecţionat ideile şi aplicarea acestora în practică începând cu 1907, de când a fost numită la conducerea unui grup de creşe şi grădiniţe dintr-o zonă foarte săracă a oraşului Roma. Acolo a început să aplice consecvent ideile sale educaţionale, care se concretizaseră între timp într-o adevărată metodă educaţională, metoda Montessori. Mult mai târziu, când metoda sa educaţională a devenit larg cunoscută în Italia, Europa şi în întreaga lume, generând zeci şi zeci de şcoli Montessori, Maria Montessori a călătorit foarte mult, supervizând sistemul şcolilor Montessori, scriind şi ţinând conferinţe.

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite