Sărbătoare la şantierul naval din Tulcea. De 40 de ani, colosul industrial lansează la apă nave de pescuit oceanic, cargouri şi tancuri petroliere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şantierul Naval din Tulcea a luat fiinţă în 21 martie 1975, prin Decretul prezidenţial nr. 45. La început, aici s-au construit nave de pescuit oceanic. Numele şantierului s-a schimbat de mai multe ori în decursul timpului, dar activitatea a fost la fel de eficientă.

„Examenul de licenţă” în calitatea de constructori de nave s-a produs în 1985 când pe gura de ieşire din bazinul şantierului a plecat în probe de mare primul cargou de 7,500 tdw construit la Tulcea. Deşi cu peripeţii, personalul şantierului a încheiat cu succes probele de mare ale navei onorând astfel primul contract pentru o navă maritimă construită la Tulcea.

1995 reprezintă anul în care şantierul din Tulcea livrează primele construcţii plutitoare pe piaţa europeană, respectiv pontoane tehnice către armatori din Belgia şi Olanda.

În anul următor, la şantierul naval Tulcea se construieşte primul corp de navă către Aker Brattvaag un şantier din Norvegia. Era o navă de aprovizionare platforme, o noutate atât din punct de vedere tehnic cât şi tehnologic pentru toată forţa de muncă din şantier.

Colaborarea de lungă durată a Şantierului Naval din Tulcea cu şantierul Aker Brattvaag a condus aproape firesc către achiziţia pachetului majoritar al companiei tulcene de către şantierul norvegian în septembrie 2000.

După privatizare, şantierul naval din Tulcea îşi schimbă numele devenind Aker Tulcea şi va intra în anii următori în compania selectă a şantierelor din Grupul AKER YARDS, cotat la acea vreme printre primii 5 constructori de nave din lume. Astfel, în 2005, Grupul AKER YARDS ajunge să deţină 17 şantiere navale situate în Norvegia, Finlanda, Germania, Franţa, România, Brazilia şi Ucraina.

Noiembrie 2007 este momentul în care compania sudcoreeană STX surprinde piaţa financiară norvegiană achiziţionând pachetul majoritar al acţiunilor grupului Aker Yards. Controlul total al companiei prin preluarea pachetului majoritar de acţiuni impune necesitatea rebrandării Aker Yards ca parte a Grupului STX. Aker Tulcea SA devine STX RO Offshore Tulcea în baza Hotărârii AGA/03.12.2008.

Dumitru Ivanov, 18 ani la conducerea şantierului

Directorul general al companiei, Ing. Dumitru Ivanov , cel care a condus şantierul vreme de aproape 18 ani, asigurând tranziţia companiei între economia socialistă şi cea capitalistă, trece subit în nefiinţă odată cu rebrandarea companiei.

În ianuarie 2009, compania STX RO Offshore Tulcea, astăzi Vard Tulcea SA, îşi alegea noul director general în persoana ing. Tudorel Ţopa, care revenea în şantier după o perioadă de 5 ani, timp în care a înfiinţat şi a condus spre succes Haram Electro (Aker Electro) - o subsidiară a Grupului.


 
FOTO Vard Tulcea SA

image

2013 este anul în care grupul sud-coreean STX vinde în 5 martie 2013, la bursa din Singapore, divizia de construcţii nave offshore şi specializate italienilor de la Fincantieri astfel că şantierul naval din Tulcea îşi schimbă din nou denumirea, acum devenind Vard Tulcea SA prin Hotărârea AGA/15.04.2013.

O decizie firească din partea acţionarului majoritar, Fincantieri Cantieri Navalli, a fost de a nu schimbă modul de organizare care a funcţionat cu succes până acum şi de a permite utilizarea unui nume şi logo care să aducă o imagine proaspată noilor clienţi şi să consolideze legăturile cu cei actuali. Cu puternice legături norvegiene, noul nume al companiei întruchipează moştenirea maritimă a companiei precum şi lunga istorie în construcţiile navale.

Astăzi, Vard se mândreşte cu peste 390 de unităţi navale livrate şi peste 3.700 angajaţi.
În perioada 1978 - 1999 şantierul naval a construit şi a livrat 219 de unităţi navale, din care pe piata internă 177, iar pe piaţa externă 42.

Portofoliul de nave era foarte divers ceea ce oferea şantierului garanţia că poate executa tipuri de nave dintre cele mai diferite ca destinaţie şi complexitate, până la o capacitate de 15,000- 16,000 tdw, respectiv: drage, nave de pescuit, tancuri petroliere, remorchere, portcontainere, cargouri, etc.

În perioada de după privatizare s-au construit 174 de nave de peste 25 de tipuri constructive.

„Aţi avut şansa de a avea manageri competenţi, care, iată, chiar şi în perioade extrem de dificile, au reuşit să asigure mai mult decât menţinerea pe linia de plutire a şantierului, ba chiar creşterea şi dezvoltarea lui. Aici îl voi aminti numai pe primul director al şantierului, ing.  Anghel Dumitru – Director General al şantierului (între 15 februarie 1975 – 17 octombrie 1980), dar şi pe ing. Dumitru Ivanov (cel care a condus şantierul preţ de 18 ani şi care a dat şi numele străzii care duce spre şantier) şi voi transmite cele mai sincere gânduri de apreciere pentru ei care administrează acum acest imens agent economic, dl. ing. Tudorel Ţopa, dar şi echipei domniei sale!“, a transmis preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu.
 

image

FOTO Vard Tulcea SA

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite