Multiplul campion naţional de raliuri, Titi Aur: „Românii nu ştiu să conducă! Suntem pe primul loc în Europa la accidente mortale!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Titi Aur este de opt ori campion al României la raliuri
Titi Aur este de opt ori campion al României la raliuri

Prezent la Timişoara pentru a participa la zilele Autoliv Safety Day, pilotul Titi Aur a oferi cursuri gratuite de conducere defensivă.

Cunoscutul pilot român de raliuri Titi Aur a venit la Timişoara cu gândul să îi şocheze pe oameni. El deţine o şcoală de pilotaj şi de conducere defensivă, motiv pentru care a şi fost invitat să ţină câteva cursuri, în cadrul zilei Autoliv Safety Day.
 

Braşoveanul a reuşit să îi pună pe gânduri pe toţi cei care au intrat în sala improvizată din parcarea de la mall, la un curs de 40 de minute.

Pe lângă cifrele oferite, Aur a prezentat timişorenilor o serie de filmuleţe şi de situaţii reale prin care şoferii îşi pierd viaţa, dar îi omoară şi pe alţii, din simplul motiv că ignoră centura de siguranţă, nu respectă viteza şi regulile de circulaţie. 

Titi Aur consideră că numai prin acest şoc se pot schimba lucruri, în condiţiile în care în România se eliberează permise auto pe bandă rulantă. 

Suntem pe primul loc în Europa, nu ne depăşeşte nimeni. Dacă nu îi batem pe alţii la fotbal, la economie, la civilizaţie, măcar la accidente suntem cei mai buni. De data asta suntem şi noi pe locul unu la ceva. În realitate suntem pe ultimul loc”, susţine Titi Aur. 

Pilotul afirmă că acest clasament trist este provocat, în primul rând, de mentalitate şi de lipsa educaţiei.

“Pe lângă lipsa de educaţie, în general, ne lipseşte educaţia rutieră. Pleacă de la cei şapte ani de acasă. Nu auzi părinţii să îi înveţe pe copii cum se circulă. În şcoala generală, în liceu, nu se face aproape nimic la acest capitol. Dacă pe timpul mult blamatului comunism se făceau anumite acţiuni, acum nu se face aproape nimic”, a declarat Titi Aur. 

Şcoala Titi Aur

Timişorenii au rămas şocaţi de prezentarea lui Titi Aur


„Avem şcoli de dat premise, nu şcoli de şoferi”

Un alt motiv pentru care Titi Aur crede că suntem „cei mai buni” la accidente este “lipsa şcolilor de şoferi”. 

„Părerea mea este că avem şcoli de luat permise, nu şcoli de şoferi. Nu neaparat că instructorii sunt oameni răi şi nu vor să ne înveţe. Ci a fost concurenţa asta după Revoluţie, scăpată de sub control. Pentru şcolile de şoferi a fost foarte dăunătoare. S-au încercat preţuri cât mai mici, pentru a atrage clienţi. Plăteşti 40 de ore, dar faci şi tu 10-15, mai dai o şpăguliţă... Examinatorii nu au ţinut cont prea mult de cât de buni sunt viitorii şoferi şi am ajuns să nu ştim să conducem. O spun răspicat: Nu ştim să conducem!”, a declarat campionul de raliuri.

În ultimii trei ani, la cursurile defensive de la Titi Aur au fost peste 17.000 de cursanţi. În mare majoritate sunt şoferi de la companii, în general de la firme multinaţionale, care îşi trimit şoferii să înveţe să conducă corect. 

“Majoritatea sunt şoferi care conduc mult. Între 3.000 şi 5.000 de kilometri pe lună. Sunt oameni care în principiu cred despre ei că ştiu să conducă. Surpriză este că cel mult 20 la sută din ei, cei puşi în situaţie limită, de frânare la limită, de control al derapajui, fac ce trebuie. 80 la sută fac exact ce nu trebuie. Mai în glumă, mai în serios, eu spun că am învăţat toate babele să controleze derapajul”, a mai declarat Titi Aur.

Scopul cursurilor defensive nu este ca şoferul să devină mai bun, ci mult mai conştient ce ceea ce i se poate întâmpla. Devine mai atent, mai preventiv, mai puţin periculos pe şosea. 

O statistică mincinoasă

În lume mor anual peste 1,3 milioane de persoane în accidente de circulaţie. În România, în anul 2008 au murit aproape 3.000 de oameni, în 2011 numărul lor a scăzut la 2.070, iar în 2012 la 2.040. Această scădere este însă înşelătoare, pentru că numărul accidentelor nu a scăzut, ci a crescut. 
 

Românii sunt "campioni" la accidente mortale

Statistică tristă pentru România


“Este o scădere aparentă, mincinoasă. Sunt mai puţini morţi pentru că maşinile sunt mai sigure. Dar numărul de accidentaţi grav în 2008 a fost de 6.000, iar în 2012 numărul lor a ajuns la 8.800. Au mai fost şi 24.000 de accidentaţi uşor. În majoritatea ţărilor din Uniuniea Europeană cifrele scad veritiginos”, a explicat Aur.

Surprinzător, în România drumurile bune duc la accidente, iar cele proaste au menirea să salveze vieţi. 

Pe toate drumurile modernizate din România, se moare mai mult. A crescut numărul de accidente pe toate drumurile noi. În perioada alegerilor creşte numărul de accidente pe drumurile judeţene, pentru că se asfaltează drumurile, să dea bine în ochii alegătorilor. Am soluţia să reducem la zero accidentele grave, să nu mai fie niciun mort în România. Soluţia este să luăm picamerele şi să spargem toate drumurile, în aşa fel încât să nu putem merge cu mai mult de zece kilometri pe oră. Vom schimba de la Timişoara la Arad două rânduri de cauciucuri, dar măcar trăim. Nu asta e soluţia, glumesc. Soluţia este să învăţăm să circulăm corect”, a mai declarat Titi Aur.
 

Un alt punct negativ pentru şoferii români este condusul pe autostrăzi. După o statistică neoficială, şoferii români sunt pe primul loc printre străinii care provoacă accidente pe autostrăzile din Ungaria. 

“Nu ştim să conducem nici pe autostrăzi, dar acolo este de înţeles. Noi nu avem autostrăzi, aşa că nu avem de unde să ştim”, a mai spus Aur.

Titi Aur a debutat în Raliul Braşovului, în anul 1986, pe o maşină Dacia 1300. Printre altele, a pilotat şi Ford Escort RS Cosworth, însa cele mai bune rezultate le-a avut cu Toyota Celica 4WD. 
 

În prezent detine un Mitsubishi Lancer Evo 9, preparat de grupa N, maşină cu care a participat la ultimele raliuri din lunga sa carieră. A câştigat 49 de raliuri şi a obţinut opt titluri de campion al României în anii 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002 şi 2006. A participat şi în câteva etape din WRC. 

Citiţi şi:

Şoferii români de autocare, spaima autostrăzilor din Ungaria: "Goana după bani îi face inconştienţi"

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite