FOTO Gara Slobozia, monument istoric lăsat în paragină
0Potrivit documentelor oficiale, gara din oraşul Slobozia avea să fie construită undeva aproape de mijolcul secolului XIX. Ea a fost grav avariată în timpul luptelor din Primul Război Mondial, însă nici în prezent starea sa nu este una îmbucurătoare. Introdusă într-un program de modernizare şi reabilitare, gara din Slobozia s-a transformat în moloz.
Puţin după finalizarea Primulu Război Mondial, la Slobozia ajunge o depeşă semnată de Ministerul de Interne potrivit căreia ttrebuiau inventariate toate stricăciunile provocate în timpul deflagraţiei mondiale.
Printre cele mai afectate obiective locale s-a aflat şi Gara Slobozia. Aceasta a fost pur şi simplu rasă de pe faţa pământului de avioanele inamice germane. Bombardierele nemţeşti au distrus în totalitate sediul gării, peronul, dar şi liniile de acces ale trenurilor.
Dezastrul din prezent
Proiectul de reabilitare a Gării CFR din Slobozia a intrat la apă. Investiţia în modernizare a imobilului are întârzieri de peste şase luni. Toate acestea în condiţiile în care primele milioane de euro provenite din fonduri europene au fost deja cheltuite.
Lucrările de reabilitare a Gării Slobozia au început în luna iulie a anului 2011 şi ar fi trebuit să fie finalizate anul acesta în luna mai. N-a fost să fie, iar şantierul este în continuare deschis. Şi va rămâne şi în următoarele şase luni, pentru că lucrările vor continua. De ce? Este destul de simplu. Firma care a asigurat lucrările ARCADA COMPANY a încurcat planurile de proiectare a peronului.
Altfel spus, a aşezat liniile în aşa fel încât, trenurile în loc să intre în gară ajung în depoul Autogării Slobozia. Mai mult, eroare de proiectare a făcut ca muncitorii firmelor care lucrau efectiv la amenajarea peronului să strice tot ceea ce au realizat în ultimele luni.
„A fost o problemă de proiectare. Pe scurt, ceea ce vedeţi dumneavoastră aici este mai mult decât muncă de Sisisf” declară sub protecţia anonimatului reprezentanţi din cadrul Gării CFR Slobozia. Situaţie similară Reabilitarea Gării din Slobozia face parte din amplul Program Operaţional Sectorial Transport şi este cofinanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională.
În cadrul acestuia au fost propuse pentru reabilitare şi Gările CFR din Călăraşi şi Giurgiu. Situaţia de la Slobozia este similară şi celorlalte două staţii CFR. S-a lucrat mult şi prost, iar din această cauză termenele de execuţie a lucrărilor au fost devansate cu încă jumătate de an. Valoarea întregului proiect a costat peste 21 de milioane de euro, 6 dintre acestea revenind doar proiectului privind reabilitarea Gării Slobozia.
Speranţe deşarte
Cel mai mult de suferit de pe urma acestei situaţii au călătorii, pentru că deşi este în reabilitare, Gara Slobozia este funcţională. Oamenii sunt nevoiţi să facă slalom printre şine şi să se adăpostească într-o baracă improvizată pe post de Sală de Aşteptare. „Era o gară foarte frumoasă înainte. Nu înţelegem de ce au dărâmat-o? Oricum nu mai apucăm să o vedem terminată“, susţine Ion Traşcă, un călător al rutei