FOTO  Gara Slatina, locul celei mai importante răscoale din România de la începutul sec. XX

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara Slatina, aşa cum a arătat zeci de ani la rând de la inaugurarea din 1875... (FOTO: Muzeul Judeţean Olt)
Gara Slatina, aşa cum a arătat zeci de ani la rând de la inaugurarea din 1875... (FOTO: Muzeul Judeţean Olt)

Gara din Slatina a fost scena multor evenimente importante în istoria ţării, unele chiar total necunoscute multora dintre români. Unul dinspre aspectele ce nu sunt menţionate în multe lucrări istorice se referă la răscoala din iunie 1899 derulată chiar pe peronul gării şi unde au murit numeroşi ţărani, dar şi soldaţi. Sau mai poate fi menţionată prima misiune militară din istoria aeronauticii româneşti, în iunie 1910.

Gara Slatina va împlini, anul viitor, 140 de ani de la înfiinţare. De-a lungul existenţei sale, aceasta a fost nu doar cea mai aspectuoasă din judeţ, dar şi scena unde s-au petrecut evenimente extrem de importante în istoria ţării noastre. De la nenumăratele popasuri ale regelui Carol I făcute în acest loc, la răscoala ţăranilor din vara anului 1899 - ce a “anunţat-o” pe cea din 1907, sau prima misiune militară din istoria aeronauticii româneşti, toate acestea sunt doar câteva din momentele ce au pus Gara Slatina într-un loc ce nu trebuie omis. Lucrările de construire a gării din Slatina au început în anul 1874 şi au durat exact un an. În acest intervaş s-a lucrat în paralel şi la finalizarea căii ferate Piteşti – Slatina – Craiova – Vârciorova (localitate în judeţul Caraş-Severin). Laurenţiu Guţică Florescu, directorul Muzeului Judeţean Olt, a precizat că, iniţial, calea ferată a Slatinei urma să fie construită pe Valea Sopotului (perimetrul actualului Colegiu Naţional “Radu Greceanu”), iar gara să fie amplasată în zona târgului de săptămână. Pe parcurs s-a renunţat însă la această variantă. Istoricii nu au menţiuni despre autorul proiectului gării şi nici cât a costat construcţia acesteia.

“Pe data de 5 ianuarie 1875 a fost inaugurat tronsonul de cale ferată Piteşti – Vârciorova pe o lungime de 274 kilometri, iar oraşul Slatina devenea, astfel,  o importantă arteră de comunicaţie în reţeaua de căi ferate a timpului”, a declarat Laurenţiu Guţică, care a precizat că, pe lângă sediul propriu-zis al gării, în imediata apropiere s-au mai ridicat o magazine de mărfuri şi un depou.

Apariţia gării din Slatina a pornit de la primul proiect pentru executarea unei reţele de căi ferate în Ţara Românească, care a fost depus în Camera Deputaţilor la 26 martie 1860, autorităţile timpului intuind importanţa “drumului de fier” în procesul de modernizare a societăţii româneşti. Slatina şi-a făcut apariţia în acest sens în cadrul celui dintâi proiect de realizare a unei legături feroviare între Bucureşti şi Craiova, proiect propus guvernului în anul 1863. Charles Lefevre a fost cel care a gândit construcţia şi exploatarea unei căi ferate pe ruta Orşova – Craiova – Slatina – Bucureşti. Au fost trei rute propuse, Slatina regăsindu-se în cadrul a două dintre ele. Din cauza costurilor mari, statul român a apelat la metoda concesiunii, lucrarea fiind încredinţată dr.-lui Bethel Henry Stroussberg, fără caiet de sarcini, la o valoare de 270.000 franci/km de linie ferată. Contractul a presupus, printre altele, executarea şi exploatarea unei linii de cale ferată pe traseul Bucureşti – Piteşti – Slatina – Craiova – Vârciorova (localitate în judeţul Caraş-Severin), ce urma să fie dată în folosinţă în trei ani. Dar constructorul avea alte interese, Stroussberg încercând să înşele statul român: astfel, acesta a preferat să aleagă, în locul liniei directe iniţial stabilită Piteşti – Craiova prin Slatina, o altă variantă (în care oraşul Caracal avea un rol major, n.a.) mai lungă cu 48 km., care doar lega Slatina printr-o ramificaţie. Guvernul a sesizat însă tactica şi a anulat concesiunea la 5 iulie 1871.

“Orient Expres” în Gara Slatina

Gara Slatina apare pe firmamentul internaţional în 1883, când ţara noastră a primit consacrarea feroviară prin intrarea în funcţiune a trenului de lux “Orient Expres”, cel mai luxos tren din lume. Această premieră a făcut ca şi prin Gara Slatina să răsune zgomotul roţilor de tren şi să adie parfumul de epocă al acestui celebru tren. Potrivit mersului trenului valabil la data de 19 iunie/ 1 iunie 1887, “Trenul Fulger” (primul Orient Expres) pe ruta Constantinopol – Paris pleca din Bucureşti la ora 16.05, şi ajungea în gara din Slatina la ora 20.04. Trenul era tractat de o locomotivă de tip Orleans, ce se deplasa cu o viteză maximă de 70 km/oră. Distanţa de 189 kilometri era parcursă în aproape 4 ore şi 5 minute. Staţiona în gara Slatina fix şase minute. Trenul accelerat Bucureşti – Vârciorova parcurgea distanţa de 381,1 km., în anul 1887, în 8 ore şi 30 minute: pleca din Capitală la ora 19.45, ajungea la Slatina la ora 23.50, şi, apoi, la Vârciorova, la ora 04.20.

gara slatina

Cum a prins drag regele Carol I de Gara Slatina

Gara Slatina a fost, vreme de ani buni la rând, locul unde opreau toate oficialităţii ţării. Regele Carol I (1839-1914) a oprit aici şi a vizitat oraşul cu acest prilej de nenumărate ori. Astfel, acesta obişnuia să treacă des pe aici, să dejuneze în trenul său direct în gară sau în oraş, la diverse persoane importante, alături de staff-ul său. De asemenea, regele Carol I s-a întâlnit nu o dată chiar cu angajaţii gării, chema miniştrii la Slatina de la Bucureşti atunci când venea din străinătate şi discutau aici sau în drum spre Capitală diverse probleme politice urgente. În fapt, Jurnalul regelui Carol I consemnează şi el mai multe călătorii întreprinse sau treceri ocazionale prin Slatina între 1881-1887. La 5/17 octombrie 1881, monarhul călătoreşte cu trenul special în Valahia mică pe ruta Bucureşti – Piteşti – Slatina – Craiova – Turnu Severin; el o conduce pe mama sa până la Vârciorova, după care, la întoarcere, pe 8/20 octombrie 1881, dejunează în Gara Slatina în prezenţa a “20 de persoane”.

De asemenea, în toamna anului 1887, cu prilejul manevrelor militare efectuate pe aliniamentul Oltului, regele vine din nou la Slatina, popasul său întinzându-se pe durata a mai multe zile. Cu acest prilej, în afară de faptul că a servit masa de fiecare dată la persoane importante diferite din oraş, monarhul a vizitat şi o serie de obiective importante din localitate. În ultima zi a popasului său la Slatina, dar şi a manevrelor militare menţionate, regele Carol I a inspectat, la Gara Slatina, militarii participanţi la manevre. Tot aici a avut loc o defilare a trupelor la care a venit “enorm de multă lume”; regele “a făcut critica manevrelor”, iar la ora 13.20 a părăsit Slatina, petrecut la gară “de toată lumea”.

Gara Slatina, locul celei mai importante răscoale de la începutul sec. XX

Gara Slatina a avut un rol major, spun istoricii, şi în ce priveşte pregătirea marii răscoale a ţăranilor de la 1907 în sensul că o mişcare similară - dar de dimensiuni mai reduse, s-a desfăşurat aici cu câţiva ani înainte de răscoala anterior amintită. Astfel, în documentele vremii se menţionează faptul că, la începutul lunii iunie a anului 1899, în gara din Slatina a avut loc o puternică răscoală la care au participat aproape 3.000 de ţărani. Mai precis, în data de 7 iunie 1899, ţăranii din oraş şi din satele învecinate au venit într-un număr atât de mare încât au umplut întreaga câmpie din jurul gării. Autorităţile au chemat în ajutor unităţi de armată din Craiova şi din Piteşti, care au folosit armele pentru înăbuşirea ei.

Lupta propriu-zisă s-a dat pe peronul gării. Au murit numeroşi ţărani, dar şi militari – trei ofiţeri şi 23 de subofiţeri. Acestei răscoale, cea mai mare din ţară între anii 1888-1907, s-a încercat să i se atribuie un caracter spontan, “fiind consecinţa falsificării alegerilor din luna mai 1899” – cum este numită în actele vremii. La violenta mişcare a ţăranilor din Gara Slatina s-au alăturat şi muncitorii de aici. Documentele ne păstrează chiar nume de muncitori autohtoni care au plătit cu viaţa solidaritatea lor cu ţăranii, precum: Gheorghe Ilie Doinea sau Costică Mireanu. De menţionat că, mai târziu, în timpul celui de-al doilea război mondial, şi alţi muncitori din Slatina nu s-au dat înapoi să lupte împotriva dictaturii militaro-fasciste prin acţiuni de sabotaj efectuate în perimetrul Gării Slatina.

gara slatina

Cum a pus Aurel Vlaicu oraşul Slatina pe harta istoriei României

Un alt moment important care se leagă de istoria Gării Slatina este cel referitor la prima misiune militară din istoria aeronauticii româneşti. Acest moment a survenit la foarte puţin timp de la ziua de 30 mai/12 iunie 1910, ce a intrat definitiv în istoria aeronauticii româneşti şi mondiale prin efectuarea de către Aurel Vlaicu a primelor rulaje la sol cu aeroplanul „Vlaicu no. 1” pe câmpul de la Cotroceni din Bucureşti. Avionul său avea un motor Gnome (50 CP), cântărea 200 kg. şi dezvolta o viteză de 100 km/oră. La data de 4 /17 iunie 1910, Vlaicu a decolat şi a zburat circa 50 de metri, la o înălţime de 3-4 metri pe cerul Bucureştiului. România devenea, astfel, a treia ţară din lume - după SUA şi Franţa - pe teritoriul căreia s-a zburat cu un aparat original, inventat, construit şi pilotat de un cetăţean al statului respectiv. Impresionat de performanţa inginerului român, principele moştenitor Ferdinand l-a felicitat pe Aurel Vlaicu, căruia i-a lansat invitaţia de a zbura în timpul manevrelor militare din toamna acelui an ce urmau să aibă loc la... Slatina.

Potrivit scenariului manevrelor, operaţiunile de pregătire militară au avut ca obiectiv forţarea şi apărarea râului Olt, în zona oraşului Slatina. Aurel Vlaicu şi-a transportat aeroplanul de la Bucureşti, la Slatina, pe calea ferată. Ajuns în reşedinţa judeţului Olt, Vlaicu a montat şi pregătit aparatul de zbor pe un câmp din vecinătatea Gării Slatina, iar, în data de 14/27 septembrie 1910, la ora 05.00 dimineaţa, românul a primit de la regele Carol I un ordin de operaţii cu misiunea transportării sale pe calea aerului, la comandamentul de la Piatra-Olt. Vlaicu a decolat pe un vânt puternic, a zburat circa 15 kilometri, la altitudinea de 500 metri, şi a aterizat pe o mirişte de lângă localitatea Piatra-Olt. În prezenţa prinţului Carol, a principilor Frederik-Victor şi Francisc Joseph de Hohenzollern, a lui Ion I. C Brătianu, primul-ministru de atunci, a generalului Grigore Crăiniceanuu – ministrul de război, Vlaicu a înmânat prinţului moştenitor primul mesaj oficial transmis pe calea aerului din ţara noastră. Acest fapt a marcat prima misiune militară aviatică din ţara noastră, care s-a desfăşurat pe ruta Slatina – Piatra Olt.

Prin această premieră aeronautică realizată pe cerul Slatinei, ţara noastră devenea al doilea stat din lume, după Franţa (august 1910), care a folosit avionul în scop militar. Aparatul cu care Aurel Vlaicu a zburat în toamna anului 1910 de la Slatina, la Piatra-Olt, a devenit primul avion militar din dotarea armatei române.

În prezent, Gara Slatina se află în plin proces de modernizare în cadrul unui proiect derulat de Ministerul Transporturilor şi cu fonduri europene, lucrări estimate la 250 miliarde lei vechi.
 

Din acelaşi ciclu vă mai recomandăm:

FOTO  Gara Slatina, locul unde a avut loc primul zbor militar din istoria aeronauticii româneşti

FOTO Gara din Băile Herculane: perla „perlei Europei“

FOTO Gara Iţcani, edificiu spectaculos al arhitecturii austriece, lăsată de CFR să se transforme într-o ruină

FOTO Istoria şi evenimentele din Gara Teiuş, cel mai important nod feroviar din Transilvania

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite