Ciobanii vor să aducă oile în supermarket de 1 Mai. „Când n-om mai fi noi, ăştia care dormim pe bolovan în pădure, românii vor mânca nailon şi carton“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă în cele câteva zile rămase se pun la punct şi ultimele detalii, crescătorii de animale ar putea începe, chiar pentru 1 Mai, livrarea de carne şi produse din carne de oaie într-un lanţ de supermarket-uri din România, demers necesar, cred ei, pentru a întoarce consumatorul la mâncarea sănătoasă.

Dacă proiectul înfiinţării de magazine, cel puţin câte unul în fiecare municipiu reşedinţă de judeţ, în care să se vândă carne de oaia adusă de la producătorii locali nu le-a ieşit, reprezentaţii Ministerului Agriculturii i-au cooptat pe crescători într-un nou proiect, tot în cadrul campaniei „Alege oaia“, anume acela de a livra animale unei mari cooperative agricole care are, la rândul său, relaţii comerciale cu un mare retailer din România. Este vorba de Cooperativa Agricolă Ţara Mea, care deja livrează către Kaufland carne şi produse din carne de porc, produse lactate, mezeluri, ouă, conserve, gem, miere şi altele.

În martie s-a purtat prima discuţie, iar în urmă cu mai puţin de o săptămână, reprezentanţii crescătorilor de animale au şi livrat 10 animale, din două zone diferite ale ţării, stabilindu-se cele 12 sortimente care să ajungă în supermarket-uri.

„Ne-am dus acolo cu 10 oi pe data de 12 aprilie, am văzut ce produse pot ieşi, începând de la frigărui, cotlet la caserolă, carne pentru grătar, am valorificat totul, inclusiv pentru ciorbă, mici, cârnaţi, chiftele, tot felul de produse care să poată fi găsite la raft, nu oaia întreaga, ci pe caserolă în magazin, să poată omul să cumpere produse ambalate.  Rezultatele le-am prezentat, împreună cu Ministerul Agriculturii şi ANZ-ul, pe data de 13 aprilie, la o întâlnire cu toate asociaţiile. Urmează ca mâine, joi (n.r.- 19 aprilie 2018) să ne întâlnim la Bucureşti să stabilim nişte preţuri, să stabilim nişte condiţii de achiziţionare a animalelor de la fermieri, în aşa fel ca oile de reformă şi tineretul să poată fi valorificate şi prin magazine. Deocamdată nu pentru miel, va urma ca până la anul  să vedem ce facem. Mi se pare un proiect viabil, sperăm ca într-o lună de zile să punem totul la punct să putem livra, într-o primă fază, aşa cum vrea Kaufland-ul, 40 de tone de carne de oaie zilnic“, a declarat Constanţa Ştefan, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Animale „Ţara Loviştei“, care reprezintă peste 500 de crescători de animale.

Crescătorii, a mai spus Ştefan, sunt dornici să intre în acest program, care promite, cel puţin din calculele de până la acest moment, să le ofere un câştig mai mare decât cel pe care sunt obligaţi să-l accepte în prezent.

Imagine indisponibilă

Pe 13 aprilie, reprezentanţii crescătorilor din toată ţara s-au întâlnit cu şefii din Ministerul Agriculturii (secretarul de stat din Ministerul agriculturii, Daniel Botănoiu - dreapta, alături de preşedintele Cooperativei Agricole Ţara Mea, Florin Burculescu)

„Interesul nostru este următorul, al asociaţilor crescătorilor de animale – fermierul român să aibă o perspectivă, să poată să-şi vândă animalele pe un preţ nu sub preţul de cost. Şi din calculele pe care le-am făcut, chiar iese mai bine decât ne-am propus. (...) Noi putem duce animalele în viu sau carcasa la ALDIS. Eu aş înclina să nu ducem animalele vii, să ducem carcasa, care unde e mai aproape de el, dar numai carcasa, restul se va procesa, deocamdată, la Călăraşi.  Pentru crescători - care au posibilitatea să le finiseze, e bine, dacă nu, va trebui să ne organizăm să le preluăm şi să le finisăm şi să le trimitem după aceea la abator“, a mai precizat preşedinta Asociaţiei „Ţara Loviştei“.

„Teoretic, s-ar putea începe foarte repede, practic însă suntem în România“

Ion Şerban, din Vâlcele, Olt, este de asemenea unul dintre crescătorii care au participat la acţiunea din abatorul firmei de mezeluri şi spune că oportunitatea de a vinde către consumatorul român şi-o doresc producătorii de tot felul, fie ei mari sau mici. Personal deţine peste 600 capete de ovine şi are posibilitatea să le vândă la export, însă şi-ar dori ca şi consumatorul român să mănânce produse sănătoase, nu „toate mizeriile“. „Teoretic, am putea începe foarte curând, practic, nu mai ştiu ce să spun, că doar trăim în România. Am stat de vorbă, ne-am întâlnit, ne mai întâlnim, sper din suflet să reuşim, altfel, când n-om mai fi noi, ăştia care dormim pe bolovan în pădure, românii or să mănânce doar plastic şi carton, şi nu vorbesc prostii, am văzut şi salata artificială, la Bruxelles, după ce orezul chinezesc făcut din plastic ne-a invadat. Nici nu ne dăm seama că vom ajunge să mâncăm brânză care n-a văzut laptele, caşcaval care n-a trecut pe lângă ceva din lapte şi tot aşa“, a declarat Ion Şerban, preşedintele Asociaţiei „Mioriţa“ Vâlcele.

Alte detalii care în continuare rămân de pus la punct ţin de înregistrarea animalelor în RNE şi de încasarea subvenţiei europene, având în vedere că pentru a primi banii ciobanii sunt obligaţi să menţină în exploataţie animalele cel puţin 90 de zile, perioadă în care APIA face verificări. Toate, sunt, însă, cred reprezentanţii crescătorilor, aspecte care vor putea fi rezolvate.

Cât ar urma să câştige crescătorii

Detaliile privind preţul la raft, sortimentele, tipul de contract, dar şi câştigul crescătorilor de animale se aşteaptă să fie puse la punct mâine. Discuţiile s-au pornit însă de la sume concrete şi, potrivit acestor discuţii, fermierii ar avea mai mult de câştigat decât dacă ar vinde pentru export sau chiar şi pe piaţa internă, unde reprezentanţii abatoarelor le oferă preţuri mizere.

Imagine indisponibilă

Animalele ar putea fi sacrificate în abatoarele din fiecare judeţ, dar pot fi şi transportate la abatorul care pregăteşte marfa de livrat în supermarket

„Oaia de reformă acum se vinde la 3 lei kilogramul, noi o vom aduce la 6-7 lei kilogramul, se va dubla câştigul fermierului. Carcasa va ajunge la 13-14 lei, un preţ rezonabil, să nu ne batem joc de munca omului. Eu vreau ca totul să se întâmple pe contract cu fermierul şi el să ştie – «în perioada cutare eu am de dat atâtea oi, ştiu că vine şi ni le ia». Vom implica asociaţiile şi reprezentanţii fermierilor din fiecare judeţ, nu contează că m-am implicat eu mai mult sau ce s-a întâmplat până acum.

Imagine indisponibilă

Frigăruile fac parte din sortimentele care se vor regăsi la raft

Crescătorii vând, e adevărat, dar cei din străinătate iau la preţ mic. Dacă vom implemneta proiectul aşa cum se cuvine, vom crea o alternativă şi cei care iau pentru export vor fi obligaţi să crească preţul la fermier. Va fi o concurenţă, acum nu este nicio concurenţă, acum le dăm că trebuie să scăpăm de ele. Căutam de mult o chestie din asta, dar nu eram în stare să ajungem în rafturile magazinelor, pentru că suntem mici pentru asta, pe când Cooperativa Ţara Mea face de câţiva ani asta, au rulaj de vreo 4 milioane de euro pe lună produse româneşti în market-uri, ceea ce e extraordinar de bine. Noi în maxim două luni sperăm să punem absolut totul la punct, să asigurăm continuitate. Să consumăm oaia crescută pe păşunile astea, nu porcăriile astea aduse din afară“, a mai spus Constanţa Ştefan.

Primele produse ar urma să apară pe rafturi în supermarket chiar la sfârşitul lunii aprilie, când se intenţionează ca sloganul tradiţional de 1 mai „Micul pe grătar“ să fie înlocuit cu „Oaia pe grătar“, a mai spus Constanţa Ştefan, menţionând că s-au ales şi vedetele care vor promova aceste produse, respectiv Romică Ţociu şi Cornel Palade.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite