Cele 11 sisteme inteligente montate pe autostrăzile României. Ce „nebunii“ ne-ar aştepta dacă ar fi terminate marile proiecte de infrastructură

Cele 11 sisteme inteligente montate pe autostrăzile României. Ce „nebunii“ ne-ar aştepta dacă ar fi terminate marile proiecte de infrastructură

Sub asfaltul autostrăzii dintre Orăştie şi Sibiu au fost instalaţi senzori de detectare a greutăţii maşinilor aflate în deplasare FOTO Traian Deleanu

Proiectele de construcţie de autostrăzi în România, atâtea câte sunt, prevăd, în afară de amenajarea căilor de circulaţie, şi amplasarea unor sisteme denumite ”inteligente” care pot măsura viteza, dar şi greutatea maşinilor aflate în trafic, de exemplu.

Ştiri pe aceeaşi temă

O listă a acestor sisteme din categoria ITS (Intelligent Transport System – Sistem Inteligent de Transport) a fost întocmită de reprezentanţii Companiei naţionale de administrare a infrastructurii pentru tronsonul de autostradă Orăştie – Sibiu, construit în perioada 2011 – 2014.

În zona oraşului Sălişte (judeţul Sibiu) a fost construit, de asemenea, un centru de întreţinere şi coordonare, de unde sunt operate şi comandate de la distanţă cele 11 componente ale sistemului ITS. Componente care, cel puţin teoretic, au rolul de a creşte gradul de siguranţă pentru cei aflaţi în trafic. 
 
De la meteo, la televiziune
 
VEH este prescurtarea folosită de cei de la CNAIR pentru sistemul de măsurare a traficului. Acesta utilizează senzori pentru detectarea numărului de maşini, a vitezei de deplasare, a tipurilor de vehicule (clasificare realizată în funcţie de lungimea maşinilor), dar şi a diverşilor timp de aşteptare. Totodată, pe autostrăzi mai sunt instalate staţii meteorologice.

„Staţiile achiziţionează parametrii ca temperatura, umiditatea relativă a aerului, viteza vântului, direcţia vântului, cantitatea de precipitaţii, starea de îngheţ în zona monitorizată, grosimea stratului de zăpadă şi vizibilitatea. Subsistemul conţine şi o componentă software care permite descărcarea, vizualizarea şi afişarea în timp real a datelor achiziţionate“, arată reprezentanţii CNAIR, în descrierea celor 82 de km de autostradă care leagă Sibiul de Orăştie.

Tot în cadrul ITS intră şi telefoanele de urgenţă, amplasate din doi în doi kilometri pe ambele părţi ale autostrăzii. Centrul de comandă mai primeşte şi imaginile captate de televiziunea cu circuit închis, care foloseşte atât camere video fixe, cât şi camere mobile. Alături de aceste camere, pe autostradă au mai fost montate unele care să servească sistemului de recunoaştere automată a plăcuţelor de înmatriculare. „Subsistemul utilizează camere foto/video profesionale, special concepute pentru recunoaşterea plăcuţelor de înmatriculare. Prin intermediul reţelei de telecomunicaţii, datele achiziţionate sunt transmise în dispecerat către echipamentele de înregistrare, stocare, afişare şi alarmare, dedicate acestui subsistem“, descriu reprezentanţii CNAIR.
 
Amenzi „din mers“
 
Panourile cu mesaje variabile fac parte din acelaşi sistem ITS şi sunt de două tipuri: cele „de rută“ şi cele pentru „bretelele de acces“. Primul tip afişează atât pictograme, cât şi text, pe când panourile pentru bretelele de acces pot afişa doar texte. De-a lungul autostrăzii au mai fost montate şi cabinete exterioare pentru echipamente, şi acestea fiind încadrate de autorităţi tot la categoria sisteme ITS. Care mai este compus şi din senzorii de monitorizare a infrastructurii.

„Subsistemul integrează senzorii de monitorizare a temperaturii în interiorul cabinetelor, senzorii de fum, senzorii de efracţie, senzorii de umiditate instalaţi la nivelul punctelor de concentrare şi un sistem de alarmare în cazul lipsei tensiunii de alimentare“, mai precizează cei de la CNAIR. Aceştia amintesc şi de sistemele de măsurare a vitezei în vederea acordării de sancţiuni. „Sistemul de detecţie a vitezei permite detecţia radar, dar şi măsurarea distanţelor. Ca rezultat al acestui fapt, subsistemul măsoară simultan viteza mai multor autovehicule, care se deplasează pe mai multe benzi de circulaţie, oferind garanţia unei detecţii corecte pentru fiecare dintre vitezele detectate“, explică reprezentanţii Companiei.

Şi tot din mers pot fi cântărite şi maşinile care tranzitează autostrada Orăştie – Sibiu. Pentru acest lucru, însă, este utilizată o soluţie prin care se realizează în primă fază o „pre-cântărire“, cu ajutorul unor senzori piezoelectrici instalaţi sub asfalt. Cântărirea de precizie în vederea acordării eventualelor penalizări celor care circulă cu autovehiculele supraîncărcate se realizează, însă, ân staţiile de cântărire amplasate în parcări.

În fine, ultima componentă a sistemului inteligent de transport este sistemul de comunicaţii, format dintr-o reţea de cabluri cu fibră optică, instalată de-a lungul autostrăzii.
 
Potrivit unei informări realizată de CNAIR în cursul anului trecut, diferite subcomponente ale sistemului ITS sunt instalate pe toate autostrăzile din România.
citeste totul despre: