Profesorii sătmăreni, nemulţumiţi de planurile-cadru formulate de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei: „Nicio variantă nu răspunde nevoilor şi aşteptărilor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorii s-au plâns că materia care trebuie predată oricum e stufoasă. sursa. arhivă
Profesorii s-au plâns că materia care trebuie predată oricum e stufoasă. sursa. arhivă

Părinţi, reprezentanţi ai autorităţilor locale, elevi, profesori şi lideri de sindicat au participat la o dezbatere privind planurile-cadru pentru gimnaziu, propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Profesorii sătmăreni au avut însă mai multe nemulţumiri pe care le-au înaintat Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.

Cu toate că,  Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei susţine că procesul de elaborare a propunerilor de planuri cadru pentru gimnaziu s-a fundamentat pe un set de repere şi principii de dezvoltare curriculară şi pe un profil de formare al absolventului promovate în documentul de politici “Repere pentru proiectarea şi actualizarea curriculumului naţional”, profesorii sătmăreni au avut destul de multe amendamente şi recomandări, formulate după ce atât părinţii, cadrele didactice, cât şi liderii de sindicate din judeţul Satu Mare au participat  în perioada 11 – 18 ianuarie 2016 la dezbateri publice privind planul – cadru pentru clasele V-VIII, în variantele propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.

Într-un document remis presei de către Inspectoratul Şcolar Judeţean se arată pe larg care sunt nemulţumirile şi observaţiile realizate în urma dezabaterilor. Printre cele mai importante observaţii se numără redeucerea numărului de ore pentru predarea limbii române, cât şi un număr mai mare de materii opţionale care să reflecte dorinţele elevilor.  Astfel în documentul trimis, Inspectoratul Şcolar Judeţean transmite următoarele observaţii:

" În nicio variantă nu se regăseşte limba maternă pentru minorităţile naţionale conform legislaţiei în vigoare. Referitor la disciplina Limba şi literatura română, se consideră că nu este oportună reducerea numărului de ore, ţinând cont de importanţa acestei discipline şi de faptul că în condiţiile reducerii unei ore la clasa a V-a, materia nu va putea fi finalizată. Se recomandă 5 ore la clasa a VIII-a fiind vorba despre o disciplină de examen, atât la gimnaziu cât şi la liceu. Chiar dacă studierea disciplinei la nivel de învăţământ primar nu face obiectul dezbaterii, se apreciază că ar trebui avut în vedere ca Limba şi literatura română să fie predată de profesorii de specialitate la clasele minorităţilor naţionale.Referitor la disciplina Limba latină, se consideră că se poate exclude studierea în clasa a VIII-a, cu amendamentul de a nu fi ignorată la nivel liceal, indiferent de profil" se arată în document.

Propuneri privind orele de consiliere

Mai mult, profesorii sătmăreni şi-au exprimat nemulţumirea şi faţă de lipsa orelor de consiliere şi orientare despre care cadrele didactice consideră că sunt esenţiale pentru că în acest fel elevii primesc sprijin pentru realizarea unor conexiuni.

" Pentru variantele 1 şi 3 ale planurilor – cadru, nu este considerată benefică lipsa orelor de TIC de la clasele VII-VIII, optându-se pentru introducerea disciplinei TIC şi la aceste clase, care ar asigura pregătirea temeinică  în  utilizarea tehnologiilor moderne şi a metodelor interactive. Pentru varianta 2 de plan-cadru, care pune accent mai ales pe ştinţele naturii şi pe tehnologii, se apreciază că promovează debutul mult prea timpuriu ( începând cu clasa a V-a) al unor discipline din domeniul ştiinţelor, precum fizica, chimia şi disciplinele tehnologice. Se consideră că nu se poate preda fizica şi chimia la clasele a V-a şi a VI-a atâta timp cât unele noţiuni fundamentale presupun cunoştinţe de matematică ce se predau mult mai târziu, în ultimii ani ai ciclului gimnazial. Se consideră că nu este oportună lipsa orelor de consiliere şi orientare la clasele V-VII în varianta 2 de plan-cadru, deoarece în cadrul acestor ore, elevii beneficiază de sprijin pentru realizarea conexiunilor între ceea ce învaţă şi utilitatea cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite pentru viaţa reală, fapt ce contribuie la sporirea motivaţiei şi interesului elevilor pentru învăţare", precizează sursa citată.

Programe şcolare simplificate

În documentul semnat de Inspectoratul Şcolar Judeţean se preciază că se resimte lipsa unor informaţii oficiale despre schimbarea programelor şcolare, iar la disciplinele noi, informaţii despre viitoarele programe şi despre pregătirea resurselor umane din sistem pentru a preda disciplinele opţionale integrate pe arie/trans-arii. De asemnea, ISJ atrage atenţia supra faptului că disciplina Educaţia pentru sănătate lipseşte din toate variantele propuse de plan-cadru, în condiţiile în care este susţinută de programe naţionale, proiecte educaţionale şi cursuri de formare pentru cadrele didactice.

În final, în document se concluzionează că " nicio variantă propusă de plan-cadru pentru clasele V-VIII nu răspunde, în totalitate, aşteptărilor şi cerinţelor cadrelor didactice".

Pe site-ul oficial al Institutului de Ştiinţe ale Educaţie se preciează că dezabterile publice au loc conform unui calendar:

  • 22 dec- 23 decembrie 2015 – 23 ianuarie 2016 – punerea proiectelor de planuri-cadru în dezbatere publica
  • mbrie 2015 – 22 ianuarie 2016 – consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online
  • 4-22 ianuarie 2016 – dezbateri faţă în faţă la nivel judeţean; colectarea feed-backului în urma dezbaterilor faţă în faţă
  •  23 ianuarie – 7 februarie 2016 – analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru
  • 8-10 februarie 2016 – validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare; avizarea de către ISE

Vă mai recomandăm:

Ce vor putea învăţa copiii în gimnaziu, în viziunea Ministerului Educaţiei. Planul-cadru, desfiinţat de elevi şi de părinţi

Reacţia unui psiholog faţă de iniţiativa scoaterii orei de muzică din programa şcolară: „Este o mare greşeală, muzica ajută la relaţionarea cu ceilalţi”

Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică propunerile de plan-cadru pentru gimnaziu

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite