Cum a ajuns un judeţ plin de atracţii turistice şi istorice să aibă cele mai proaste şosele din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumul spre Parcul Naţional Retezat (DJ 685) este o adevărată aventură pentru turişti. ADEVĂRUL
Drumul spre Parcul Naţional Retezat (DJ 685) este o adevărată aventură pentru turişti. ADEVĂRUL

Autorităţile din judeţul Hunedoara se laudă cu numeroasele atracţii turistice din zonă, dar sunt departe de a rezolva problemele „şoselelor turistice”, care sunt impracticabile în multe locuri.

Hunedoara se află în topul judeţelor din România la numărul de atracţii turistice şi monumente istorice, însă lipsa investiţiilor în infrastructura rutieră a făcut ca numeroase drumuri spre destinaţiile turistice populare să rămână la stadiul anilor '60, perioadă în care au fost construite.

Ce s-a ales de Drumul Aurului care duce la Treptele Romane şi la vechile mine din zona Bradului VIDEO

Splendoarea muntelui Vulcan, colţul de rai al Ţării moţilor. Stâncile lui veghează „drumul aurului” FOTO

DN 7, afectat de o alunecare de teren de pe malul Mureşului. Taluzul surpat este refăcut FOTO

Consiliul Judeţean Hunedoara a anunţat încă din urmă cu cinci ani modernizarea celor mai importante 10 „şosele turistice”, aflate în administrarea instituţiei, o reţea de drumuri judeţene de 170 de kilometri pe care oaspeţii judeţului Hunedoara ajung în Parcul Naţional Retezat, în satele izolate şi pitoreşti din Ţinutul Pădurenilor, la bisericile şi cetăţile medievale din Ţara Haţegului şi la cetăţile dacice din Munţii Orăştiei. Un astfel de drum judeţean (DJ 685), inclus între şoselele turistice, leagă Ţara Haţegului de Masivul Retezat, urcând din comuna Râu de Mori spre barajul Gura Apelor. 

O mulţime de alunecări de teren şi căderi de pietre de pe versanţi l-au transformat într-una dintre cele mai riscante şosele din România. Drumul are nevoie de reabilitare însă nu s-au găsit fonduri pentru realizarea lor.

Între timp, aproape trei milioane de lei au fost cheltuiţi de Consiliul Judeţean Hunedoara pentru studii de fezabilitate şi documentaţia tehnică necesare proiectării lucrărilor de modernizare a drumurilor turistice. Reprezentanţii instituţiei au precizat că nu au fonduri pentru finanţarea proiectelor de reabilitare, cu o valoare estimată de 195 de milioane de lei. În acelaşi timp, nu au reuşit până în prezent, să obţină finanţări externe pentru investiţii în „şoselele turistice” degradate.  

Judeţul Hunedoara are peste 1.300 de kilometri de drumuri judeţene. Dintre acestea, peste 140 de kilometri sunt de pământ, iar 230 de kilometri sunt acoperite cu pietriş. Hunedoara are peste 400 de kilometri de drumuri proaste, potrivit inventarului publicat în urmă cu doi ani de Consiliul Judeţean Hunedoara.

Şoselele turistice propuse pentru a fi reabilitate

Proiectele care vizau reabilitarea „şoselelor turistice” au fost împărţite în patru loturi.

Lotul I cuprinde DJ 687 D Teliuc – Topliţa (15,1 kilometri) şi DJ 687 E Hunedoara -Teliucu Inferior – Ghelari - Poeniţa Voinii - Vadu Dobrii (30 de kilometri), din Ţinutul Pădurenilor. Costurile estimate pentru reabilitarea celor două drumuri se ridica la 51,6 milioane de lei.

Lotul II cuprinde DJ 687 A Hăşdat – Haţeg (16 kilometri), DJ 687 C Haţeg - Răchitova (17 kilometri) şi DJ 687 L – DJ 687 C – DJ 687 G (doi kilometri), din Ţara Haţegului. Costurile modernizării şoselelor au fost estimate la 38,5 milioane de lei.

Al treilea lot propus reabilitării cuprinde DJ 686D Brazi (DJ 685) – Râu de Mori (2,3 kilometri), DJ 668 – Subcetate – Cabana Râuşor (27,6 kilometri) şi DJ 668 Sântamaria Orlea (DN66) – Bucium – Orlea – Bercu – Covragiu – Gânţaga – Bretea Română – Băţălar –Streisângeorgiu – Valea Sângiorgiului – Dâncu Mare –  Turmaş – DN 7 (9 kilometri) de pe Valea Streiului. Investiţia în modernizarea şoselelor era estimată la 44,3 milioane de lei.

Un alt lot propus reabilitării cuprinde DJ 687G Toteşti – Densuş –Ştei (15 kilometri) şi DJ 685 Cârneşti (DN68) – Ostrov – Clopotiva - Gura Zlata - Baraj Retezat - Cabana Rotunda (32,8 kilometri), din Retezat. Investiţia în reabilitarea celor două tronsoane era estimată la 60.9 milioane de lei.

Cele mai rele drumuri judeţene din Hunedoara

Cele mai multe dintre sectoare de drum judeţean incluse pe lista drumurilor rele din judeţul Hunedoara se află în zone izolate de munte şi sunt de pământ. Acestea sunt:

DJ 660 A Câmpul lui Neag – limita cu judeţul Gorj (6,4 kilometri)
DJ 666 Vulcan – Merişor (2 kilometri)
DJ 666 B Iscroni – Aninoasa (6 kilometri)
DJ 667 Pui – Hobiţa – Cabana Baleia (16 kilometri)
DJ 667 A Viaduct Nucşoara – Pietrele (8 kilometri)
DJ 668 B Jeledinţi - Măgura (4 kilometri)
DJ 672 C limita cu judeţul Gorj (9 kilometri)
DJ 680 B Lăpugiu de Jos – Răchiţaua (10 kilometri)
DJ 685 Baraj Retezat – Poiana Pelegii (15 kilometri)
DJ 687 Hunedoara – Călan (9 kilometri)
DJ 687 C Haţeg – Răchitova (8 kilometri)
DJ 687 E Ruda – Bunila – Vadu Dobrii (22 kilometri)
DJ 687 G Ştei – Lunca Cernii (18 kilometri)
DJ 687 J Cerbăl – Feregi (23 kilometri)
DJ 687 K Bretea Streiului – Silvaşul de Jos (5 kilometri)
DJ 687 N Ghelari – Dealu Mic (6,5 kilometri)
DJ 688 Roşcani – Bătrâna (28 kilometri)
DJ 705 D Stănija – limita cu judeţul Alba (2 kilometri)
DJ 705 F Sibişel – Cabana Prislop (18 kilometri)
DJ 706 D Săcărâmb – Balşa (17 kilometri)
DJ 707 Căzăneşti – limita cu judeţul Arad (7 kilometri)
DJ 707 A Pojoga – limita cu judeţul Arad (4 kilometri)
DJ 708 D Feregi – Poiana Răchiţelii – Lunca Cernii de Sus (26 kilometri)
DJ 708 E Nandru – Ciulpăz (4,5 kilometri)
DJ 709 F Slătinioara – Cabana Parâng (6 kilometri)
DJ 710 Aurel Vlaicu – Gelmar (3 kilometri)
DJ 741 Poiana – DJ 705 (5 kilometri)
DJ 742 A Tarniţa – limita cu judeţul Alba (3,5 kilometri)
DJ 742 B Blăjeni – Criş (12 kilometri)
DJ 761 Săcărâmb – Codru (4 kilometri)
DJ 762 Vărmga – Banpotoc (4,5 kilometri).

Vă recomandăm să citiţi şi:

Şoseaua Deva-Lugoj, în şantier pe cel mai aglomerat sector. Calvarul şoferilor şi al localnicilor FOTO

Noua şosea din Masivul Parâng, cu două tuneluri, în şantier din 2018. Termen prelungit de finalizare a  lucrărilor

Dealul Liliecilor, cel mai spectaculos loc al Autostrăzii Lugoj - Deva. Cum a rezistat lucrarea de anvergură VIDEO

Cum arată podurile pentru sălbăticiuni, de pe autostrada Lugoj-Deva, la doi ani de la construire VIDEO

Podul verde al Autostrăzii Lugoj - Deva. Cum a ajuns ecoductul pentru animale, la doi ani de la construcţie VIDEO

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite