Cum se descoperă rapid problemele cu suspensia maşinii. De ce este bine să schimbaţi amortizoarele în pereche
0Rularea cu probleme la sistemul de suspensie este deosebit de periculoasă. Una dintre componentele suspensiei poate ceda oricând la un viraj mai în forţă, iar urmările pot fi în unele cazuri dramatice, deoarece maşina devine practic incontrolabilă.
Orice şofer poate verifica rapid dacă sistemul de suspensie al maşinii funcţionează în parametrii optimi. În primul rând este esenţial să stabilim exact rolul sistemului de suspensie.
Astfel, pe lângă confortul la rulare asigurat prin amortizarea şocurilor preluate din carosabil, sistemul de suspensie influenţează decisiv şi ţinuta de drum a maşinii, implicit siguranţa la rulare. Important de ştiut pentru şoferi este că în special amortizoarele uzate pot fi cauza pierderii controlului în curbe sau în condiţii de vânt puternic. Inginerii auto au constatat că riscul de acvaplanare şi distanţa de frânare cresc considerabil odată cu aprecierea gradului de uzură al amortizoarelor.
”După un rulaj de aproximativ 60.000 de kilometri ar fi bine să înlocuiţi amortizoarele, deoarece cu cât uzura avansează, cu atât performanţele lor scad. Însă mai trebuie să ţineţi cont că durata de viaţă a amortizoarelor este influenţată decisiv şi de condiţiile de rulare. Dacă maşina este utilizată preponderent în oraşe pline de gropi, amortizoarele ar trebui schimbate mai repede”, explică Marcel Boghian, inginer auto.
Pentru a evalua singuri starea de funcţionare a sistemului de suspensie, se recomandă ca periodic să fie apăsată caroseria în zona amortizoarelor. Dacă în urma acestui procedeu se constată ca autoturismul se înclină prea mult şi rapid într-o parte sau alta, înseamnă că amortizorul sau arcul respectiv s-au slăbit.
Atenţie la zgomotele pe care le face maşina în mers
Alte indicii pot fi zgomotele puternice în mers sau şocurile la rularea pe suprafeţe neregulate. Dacă la un control vizual comparativ al suspensiei roţilor de pe aceeaşi punte sesizaţi o diferenţă în ceea ce priveşte înălţimea vehiculului (înclinare), concluzia este evidentă: e musai să schimbaţi amortizoarele.
Un alt sfat deosebit de important este schimbarea în pereche a amortizoarelor şi a arcurilor, cu toate celelalte componente ale sistemului de suspensie al punţii. ”Este bine de ştiut că soluţia de a schimba un singur amortizor de pe punte generează firesc o scădere a duratei de viaţă a acestuia. Şi chiar daca înlocuirea unui singur amortizor este o soluţie mai economică, autoturismul va avea un comportament nefiresc şi deosebit de periculos la rulare”, punctează inginerul Marcel Boghian.
Se impune ca, înlocuirea amortizoarelor uzate cu altele noi să se facă de la un distribuitor unde se poate verifica provenienţa acestora. Şi asta pentru că este cunoscut faptul că pe piaţă sunt oferite la vânzare multe piese de schimb contrafăcute, de calitate slabă, şi care vă pot pune în pericol siguranţa, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic. Dacă în urma acestei inspecţii relativ empirice aveţi dubii asupra gradului de uzură a sistemului de suspensie, atunci se impune să efectuaţi o inspecţie tehnică amănunţită la un service specializat.