Situaţie tensionată pe nava ocupată de refugiaţi. Ce decizie au luat marinarii români referitor la debarcare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Situaţia a devenit şi mai complicată cu nava din Libia, în echipajul căreia se află doi marinari români. Vasul care a luat refugiaţi la bord este izolat în acest moment în portul Misurata.

La 7 noiembrie, nava Nivin (fostă Bahaa) sub pavilion Panama a luat la bord, mergând din Italia spre Libia, pasagerii unei ambarcaţiuni cu refugiaţi. Aceştia voiau să ajungă în Italia, dar Centrul de salvare din Italia a îndrumat vaporul să ia migranţii la bord şi să-i întoarcă din drum, ducându-i în portul de destinaţie.

Când au ajuns la Misurata, refugiaţii, 95 la număr, au devenit violenţi dându-şi seama că au fost păcăliţi şi nu sunt debarcaţi în Italia. Libienii nu-i voiau pe ţărm, italienii îi îndepărtaseră de pe mare, astfel că marinarii de pe Nivin s-au trezit ţinta conflictului dintre autorităţi şi refugiaţi.

Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) din România, luând la cunoştinţă de situaţie, a intervenit imediat făcând demersuri şi oferindu-se să aducă acasă cei doi marinari români, chiar dacă aceştia nu sunt membri SLN.

Românii au refuzat însă să coboare de pe navă, sperând în promisiunile armatorului sirian şi ale comandantului libanez că situaţia se va rezolva, iar voiajul va continua.

Acum, situaţia a devenit critică. Pasagerii refuză să mai coboare de pe navă, fiind cazaţi sub punte - loc unde-şi fac nevoile fiziologice, ceea ce a transformat incinta într-un focar de infecţie.

Ei sunt hrăniţi din rezervele navei, calculate pentru un echipaj restrâns, nu pentru 95 persoane în plus.

Nici negociatorii n-au avut sorţi de izbândă, doar 9 persoane, printre care se afla şi un copil, acceptând să coboare de pe vas. Există un motiv în plus pentru care migranţii refuză să coboare în Libia: există semnale internaţionale că centrele de detenţie de acolo au condiţii inumane, iar refugiaţii preferă să stea baricadaţi la navă. 

Refugiaţi migranţi pe nava Nivin Sursa SLN

„Migranţii de pe nava NIVIN refuză să coboare şi s-au baricadat la bord. Situaţia se complică. Nav este acostată la cheu în Misurata, Libia, dar este practic izolată. Nimeni nu poate coborî sau urca la bord, cu excepţia negociatorilor. Doar 9 persoane au acceptat să coboare, printre care şi un copil mic. Migranţii doresc în continuare să ajungă în Italia şi acuză echipajul că i-au minţit atunci când i-au preluat la bord de pe ambarcaţiunea de pe mare.

Libia este acuzată de practici crude şi abuzuri în centrele de detenţie de către organizaţiile umanitare şi de Agenţia Naţiunilor Unite pe Probleme ale Refugiaţilor. Libia respinge aceste acuzaţii. Migranţii ar trebui să ajungă în aceste centre şi probabil ştiu ce îi aşteaptă acolo“, relatează reprezentanţii SLN.

Cei doi ofiţeri maritimi români care fac parte din echipajul navei sunt în continuare blocaţi la bord. Ei au crezut în promisiunile conducerii navei şi ale armatorului că se va rezolva această problemă şi au refuzat astfel ajutorul oficialilor MAE şi ai SLN, care s-au oferit să îi debarce încă de marţi, 13 noeimbrie. Acum, debarcarea lor a devenit una foarte complicată.

„Voci spun că autorităţile libiene vor începe o investigaţie împotrivă navei şi a echipajului pentru a stabili de ce aceştia au ajuns cu migrantii în portul Misurata şi nu i-au dus acolo de unde au primit instrucţiuni de a interveni şi unde migrantii doreau să ajungă (Italia). Ştirea nu este confirmată. În plus, specialiştii spun că migranţii izolaţi pe una din punţile intermediare ale navei pot avea probleme cu alimentaţia, igiena şi sănătatea. În acel loc nu sunt facilităţi sanitare şi acei oameni îşi fac nevoile fiziologice în spaţiul unde sunt închişi. Nava, echipajul şi migranţii de la bord sunt practic într-o situaţie aproape fără ieşire“, atrage atenţia SLN.

Sindicatul Liber al Navigatorilor spune că este o organizaţie profesională care se confruntă, alături de toate organizaţiile navigatorilor din toată lumea, cu foarte multe probleme ale navigatorilor, dar are o uriaşă experienţă în problematică maritimă şi modalităţi de rezolvare a acestora.

„Sfaturile SLN, ca şi cele ale organizaţiilor internaţionale ale navigatorilor - ITF, ETF, trebuie urmate la timp şi nu ignorate, pentru a nu se ajunge în situaţii critice, ca în exemplul de faţă. Acestor doi tineri ofiţeri de marină li s-au oferit ajutorul SLN, chiar dacă nu erau membri de sindicat, deoarece sindicatul ştia că era o situaţie critică la navă, având experienţa atâtor altor cazuri similare. Familiile disperate, de asemenea, ne-au contactat şi ele cu rugămintea de a-i ajuta. Neglijarea sfatului SLN şi refuzul de a fi ajutaţi la momentul oportun au complicat mult situaţia“, arată inspectorii SLN. 

Nava Nivin, sub pavilion Panama, este un cargo de 1.626 tdw construit în 1983, ce cară vehicule. 

Pe aceeaşi temă: 

Doi români se află în echipajul unei nave care a luat refugiaţi la bord. Marinarii, copleşiţi de violenţa migranţilor

Ce se mai întâmplă pe nava blocată de refugiaţi. În echipaj se află şi doi marinari români

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite