Prefectura acceptă plata majorată a gigacaloriei de la 1 februarie. De ce consideră legală scumpirea retroactivă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gigacaloria din Constanţa, cea mai scumpă din ţară FOTO Adevărul Constanţa
Gigacaloria din Constanţa, cea mai scumpă din ţară FOTO Adevărul Constanţa

Prefectura Constanţa a transmis o informare de interes public privind majorarea preţului gigacaloriei în municipiul Constanţa. Reprezentantul Guvernului în teritoriu explică în amănunt de ce nu va ataca în instanţa de contencios administrativ decizia din luna martie a edililor de a mări preţul gigacaloriei, de la 1 februarie.

Primăria municipiului Constanţa a comunicat Instituţiei Prefectului -judeţul Constanţa, Hotărârea Consiliului Local Municipal Constanţa nr. 56 privind aprobarea preţului local şi a preţului local de facturare a energiei termice furnizată populaţiei în municipiul Constanţa, adoptată în şedinţa extraordinară din data de 26.03.2013.

Hotărârea adoptată a fost urmarea Deciziei nr. 260/29.01.2013 a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), prin care au fost aprobate şi impuse tuturor CET-urilor din ţară noile preţuri pentru energia termică livrată sub formă de apă fierbinte, valabile de la data de 1.02.2013 şi pentru CET Palas Constanţa.

În data de 31.01.2013, conform adresei înregistrată la RADET Constanţa cu nr. B2096, SC Electrocentrale Bucureşti SA – Sucursala Electrocentrale Constanţa, a comunicat către RADET Constanţa, Decizia nr. 260/29.01.2013 ANRE, cu termen de aplicare 1.02.2013, prin care s-au aprobat preţurile pentru energia termică livrată sub formă de apă fierbinte din centrala CET Palas, pentru persoane casnice şi pentru consumatori noncasnici. Totodată a fost transmis spre semnare RADET-ului, actului adiţional nr. 5/2013, la contractul nr. 67/2010, încheiat cu S.C. Electrocentrale Bucureşti SA - Sucursala Electrocentrale Constanţa.

În data de 14.02.2013, RADET a înaintat Electrocentralei Constanţa răspunsul cu privire la refuzul semnării actului adiţional nr. 5/2013 la contractul nr. 67/2010, deoarece nu au fost respectate prevederile art. 40 alin. 8 din Legea nr. 325/2006. RADET a arătat că preţurile locale de furnizare a energiei termice trebuie să fie aceleaşi pentru utilizatorii de energie termică, iar în cazul de faţă sunt 2 valori, una pentru consumatorii casnici şi una pentru consumatorii noncasnici.

RADET a depus la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei o plângere administrativă prealabilă, cu nr. B2351/5.02.2013, la care s-a primit un răspuns, înregistrat la RADET Constanţa cu nr. B3577/20.02.2013, prin care se justifica legalitatea emiterii Deciziei nr. 260/2013 a ANRE.

Având în vedere că majorarea este impusă de ANRE, RADET Constanţa a sesizat Autoritatea Naţională pentru Servicii Comunitare şi de Utilităţi Publice (ANSCUP) privind nelegalitatea Deciziei nr. 260/2013 care stabileşte tarife diferite pentru consumatorii casnici şi noncasnici. ANSCUP a comunicat însă că nu poate aviza tarifele de distribuţie a energiei termice în municipiul Constanţa.

Dat fiind răspunsul primit, RADET Constanţa a formulat la Curtea de Apel Bucureşti contestaţie împotriva Deciziei ANRE nr. 260/29.01.2013, depusă la data de 28.02.2013, formându-se dosarul nr.1611/2/2013, care nu a primit termen nici până la această dată.

Electrocentrale Constanţa, de la data de 1.02.2013, (conform Deciziei ANRE nr. 260/29.01.2013), a început furnizarea agentului termic cu preţul majorat şi a facturat distinct pentru consumatori casnici şi noncasnici. Până la acest moment, nu s-a putut obţine, prin intermediul instanţei, suspendarea aplicării Deciziei ANRE nr. 260/2013, astfel că RADET Constanţa a propus Consiliului Local Municipal (CLM) Constanţa ca printr-o hotărâre să stabilescă noul preţ de facturare majorat conform Deciziei ANRE.

Preţul adoptat prin HCL nr. 56/26.03.2013 este rezultatul valorii medii ponderate, între consumatorii casnici şi consumantorii noncasnici.

„Precizăm că preţul local final de facturare a energiei termice, stabilit prin HCL nr. 56/26.03.2013 este de 358,54 lei/Gcal, faţă de preţul anterior de 341,91 lei/Gcal, în condiţiile în care RADET Constanţa NU A MAJORAT preţul prestaţiei efectuate“, arată Prefectura Constanţa.

Instituţia care reprezintă Guvernul în teritoriu a apreciat că data intrării în vigoare a preţului local de facturare a energiei termice, 1.02.2013, nu are efect retroactiv, raportat la momentul adoptării HCL nr. 56/2013, deoarece RADET Constanţa a iniţiat, succesiv, demersuri pentru anularea Deciziei ANRE, ceea ce a condus la prelungirea, obiectivă, a termenului la care s-a putut adopta HCL nr. 56/26.03.2013.

„Pentru a dovedi buna credinţă, CLM Constanţa, prin art. 4 din HCL nr. 56/26.03.2013, a stabilit eşalonarea diferenţei de preţ aferente energiei termice furnizate în luna februarie 2013, pe o perioadă de 5 luni, începând cu luna adoptării hotărârii (martie 2013), conform unui amendament formulat de consilierul PDL Sorina Tuşa.

Pentru toate motivele invocate mai sus Instituţia Prefectului Judeţul Constanţa nu va ataca în faţa instanţei de contencios administrativ H.C.L. nr. 56/2013, considerând că este legală“, se concluzionează în informarea de interes public transmisă constănţenilor, prin intermediul presei.

Constanţa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite