Cum se tratează eficient „psihoza“ Bac-ului. Exerciţii de expirare a oboselii, nervozităţii, tensiunii şi neîncrederii
0
Psihologul constănţean Mihaela Nicolaev spune că se constată tot mai frecvent o întreagă „psihoză” în mediul şcolar şi familial în legătură cu examenele.
„Părinţii rezonează afectiv o dată cu copiii şi, în multe împrejurări, le transmit acestora emoţii negative. E ca şi cum părinţii ar mai susţine o dată examenele, dar cu «putere de investire» de două-trei ori mai mare“, explică psihologul.
Copiii din „generaţia Facebook” au alte valori, alte motivaţii. Ei îşi doresc să crească cât mai repede, să fie cât mai independenţi, să nu le spună cineva ce să facă, să se desprindă cât mai repede „de sub aripa părinţilor”, explică Mihaela Nicolaev.
La rândul lor, părinţii au mari aşteptări de la cei mici. Îşi doresc ca aceştia să obţină note foarte mari, să intre la licee foarte bune şi unii îşi doresc să obţină, prin copiii lor, „recunoaşterea” pe care nu au avut-o atunci când ei înşişi erau elevi.
Ca urmare a aşteptărilor nerealiste pe care părinţii le au se nasc şi foarte multe frici: frica de eşec, frica de succes, frica de a nu se face „de ruşine” în faţa altor părinţi sau a cunoscuţilor, frica de a nu fi un părinte bun şi chiar şi frica de succes.
Prin urmare, psihologul dă atât copiilor, cât şi părinţilor, câteva sfaturi înaintea marilor examene.
Sfaturi pentru elevi:
Activitatea de învăţare de acasă ar fi de preferat să dureze între 40 şi 50 de minute, la fiecare materie, după care să se relaxeze, să se odihnească „activ”, timp de încă 15 minute, în care este bine să bea apă, să facă câteva exerciţii fizice, să se plimbe prin cameră, să se întindă puţin pe canapea, etc.
Este bine ca elevilor să le fie clar cum îşi organizează ziua, după ce revin de la şcoală, în aşa fel încât să nu trăiască o veşnică stare de amânare şi de confort;
În legătură cu timpul dedicat studiului, se recomandă următoarele: să înceapă cu materii şi cu subiecte mai uşoare, după care să treacă la cele dificile; să aleagă un loc propice de învăţare, cu cât mai puţini distractori (televizor, telefon, internet, zgomot); să înveţe să spună „nu” eventualelor tentaţii (de a ieşi cu un prieten, de a intra pe site-uri de socializare, de a se uita la TV);

Să alterneze momentele în care învaţă, cu cele în care dorm, se relaxează sau fac mişcare. Dacă nu pot dormi minimum o oră pe zi, să ne odihnească/să se relaxeze cu ochii închişi, măcar o jumătate de oră;
Să practice exerciţii de respiraţie când se simt obosiţi sau tensionaţi. De exemplu, să inspire „calm, linişte, încredere, optimism...” şi să expire „nervozitate, nelinişte, neîncredere, oboseală, tensiune...”;
Se recomandă ca aceştia să doarmă între 8-9 ore pe noapte, să se trezească la ore rezonabile dimineaţa;
Să evite să stea cu laptopul, tableta, telefonul deschise, în timp ce lucrează la birou;
Să evite consumul de cafea, energizante şi alte substanţe care le dau impresia că îi revigorează;
Sfaturi pentru părinţi:
Să fie mai înţelegători, mai deschişi, mai calmi cu propriii copii care se pregătesc de examene;
Să înceteze să îi mai „cicălească”, ţinându-le „discursuri”, interminabile: „ Peste două luni ai examen! Nu te văd că înveţi! Nu vei lua examenul dacă nu te pregăteşti! Pe vremea mea se învăţa, nu ca acum... Eu, când eram la şcoală...etc”
Să încerce să îşi reducă propria anxietate (nelinişte, angoasă) în legătură cu examenul copilului;
Să „negocieze” programul de studiu cu copilul;
Să fie mai optimişti, mai încrezători în reuşită.
Vă mai recomandăm: