Cum alegem peştele proaspăt pentru masa de Buna Vestire şi Florii. Sfaturile specialiştilor pentru a evita să fiţi înşelaţi
0
Vânzările de peşte şi de produse din peşte vor creşte în perioada sărbătorilor de Buna Vestire şi de Florii când ortodocşii, aflaţi în Postul Mare, au dezlegare la peşte. Protecţia Consumatorilor oferă câteva sfaturi pentru a cumpăra în siguranţă peştele proaspăt.
Reprezentanţii Autorităţii pentru Ptrotecţia Consumatorului au transmis câteva sfaturi celor cre se pregătesc să cumpere peşte şi produse din peşte în perioada următoare. Creştinii ortodocşi se pregătesc de sărbătoarea Bunei Vestiri şi de Florii când este dezlegare la peşte.
Pentru ca peştele şi produsele din peşte să nu prezintă un pericol pentru sănătatea dumneavoastră, ANPC vă recomandă să aveţi în vedere urmatoarele:
- Acordaţi o atenţie deosebita aspectului exterior al produsului pentru a vă forma o primă apreciere asupra gradului de prospeţime;
- Nu achiziţionaţi produse cu suprafaţa mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros şi culoare modificate, aspect de vechi etc.;
- Refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte pentru care aveţi îndoieli privind gradul de prospeţime, calitatea şi modul de informare prin etichetare;
- Urmăriţi modul de etichetare a peştelui şi produselor din peşte şi nu cumpăraţi produse preambalate neetichetate. Refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte preambalate pe ale căror etichete nu este înscrisă data durabilităţii minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depăşită;
- La cumpărarea peştelui şi produselor din peşte, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea produsului.
În anii anteriori, inspectorii ANPC au găsit la comercializare produse neconforme, precum:
- chefal proaspăt expus la comercializare pe pat de gheaţă prezenta muşchiul cu o consistentă flască, burta moale umflată – amestecat cu chefal care era proaspăt şi fără deficienţe;
- crap proaspăt care prezenta semne vizibil de alterare (ochii retractaţi în orbite şi burta moale), produsul era în afara datei limită de consum;
- scrumbie sărată, în vid, cu lichid în ambalaj, datorita devidării, produsul având consistenţa moale şi miros nespecific;
- macrou congelat cu arsuri de congelare, din cauza depozitării incorecte;
- conserve de “sardine în ulei natural” care aveau declarat pe etichetă o cantitate netă de 200 g şi un conţinut de peşte de 120 g, adică 60%, faţă de minim 70% prevăzut;
- conserve de „sardine in ulei vegetal”, conform declaraţiilor de pe eticheta („ingrediente: sardinella gibosa 72%, apă, ulei soia 5.6%”) aveau un conţinut de apă în jur de 22%, faţă de maximum 8% admis;
- file Pangasius cu glazură protectoare declarată de 20%, la care s-a determinat după decongelare o proporţie de glazură de peste 28%;
- cod congelat, provenienţa Spania pe a cărui etichetă se declara glazura „0”, iar în urma analizelor de laborator s-a determinat 4,99% glazură;
- produse preambalate etichetate incorect sau incomplet, fără menţionarea tuturor ingredientelor şi neînscrierea datei durabilităţii minimale pe etichetă;
- utilizarea de denumiri improprii / menţiuni menite a induce în eroare consumatorii (hering provenienţă Norvegia, comercializat sub denumirea de scrumbie de Dunăre, baby hering provenienţă Polonia, comercializat sub denumirea de oblet).
„O abatere frecvent întâlnita în cadrul acţiunilor de control, desfăşurate în anii anteriori, este nerespectarea condiţiilor de depozitare şi expunere la comercializare, respectiv: peste expus în condiţii necorespunzătoare direct pe paviment, peşte care prezenta modificări organoleptice – solzi desprinşi, consistenţă flasca a muşchiului, peşte şi produse din peşte depozitate în afara spaţiului frigorific la temperatura mediului ambiant într-un depozit neamenajat, impropriu şi neautorizat, peşte sărat (sprot şi plătică) depozitat în agregat frigorific, dar care nu asigură temperatura de depozitare stabilită de producător”, spun reprezentanţii ANPC.
Pe aceeaşi temă: