FOTO Clujenii din spatele celui mai mare festival din România: cum au făcut dintr-o pasiune o afacere de un milion de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La primele ore ale dimineţii, petrecerea Electric Castle continuă. FOTO: EC
La primele ore ale dimineţii, petrecerea Electric Castle continuă. FOTO: EC

Au riscat 400.000 de euro, bani proprii, pentru visul de a organiza un festival de muzică electronică într-un loc desprins parcă din basme: castelul Banffy din Bonţida, judeţul Cluj şi au ajuns să bată toate recordurile. Pentru pasul următor, transformarea Electric Castle într-un festival internaţional, au nevoie de ajutor.

Festivalul Electric Castle, care s-a desfăşurat în perioada 19 - 22 iunie pe domeniul Castelului Banffy de la Bonţida, judeţul Cluj, a reuşit să doboare toate recordurile stabilite vreodată în România la evenimente similare. Spre exemplu, la doar a doua ediţie, Electric Castle a devenit  cel mai mare festival din România (79.000 de participanţi) şi a avut cel mai mare camping din ţară (11.000 de persoane). Impresionant este şi bugetul de 800.000 de euro, care le-a permis organizatorilor să aducă  în mica localitate din Ardeal 130 de formaţii de muzică electronică în vogă precum Die Antwoord, Thievery Corporation, Bonobo, DJ Shiver, Dub FX  sau Gramatik. Evenimentul a „explodat“ faţă de anul trecut când s-au înregistrat 32.000 de participanţi, peste 4.000 de persoane cazate în camping şi un buget de 500.000 de euro.

„Secretul constă într-o foarte bună planificare. Fluxul de bani a fost asigurat de faptul că noi am vândut 70% din bilete înainte de începerea festivalului. Am început să vindem bilete din toamna anului trecut, suntem singurul festival din ţară care are petreceri de promovare 10 luni pe an. Vlad Sulea

   

Secretul succesului

Cum au reuşit organizatorii să pună la bătaie 800.000 de euro, din care contribuţia sponsorilor este de doar 25%, iar a autorităţilor locale – Consiliul Jueţean Cluj – de 0,87% (circa 7.000 de euro), într-o perioadă în care piaţa concertelor şi a festivalurilor trece printr-o criză cruntă? Festivalul de tradiţie Peninsula, care în 2013 a sărbătorit a XI-a ediţie, a fost anulat anul acesta din lipsa fondurilor pentru plata artiştilor.

image

Foto

electric castle

 De asemenea, concerte ale unor artişti precum Hooverphonic şi Maria Nazionale au fost anulate la Cluj-Napoca pentru că nu s-au vândut bilete. Showul legendarului rocker Billy Idol a fost mutat în ultimul moment de pe Cluj Arena, în Piaţa Unirii din centrul oraşului, din cauza numărului mic de bilete vândute.

Secretul succesului a fost dezvăluit pentru „Adevărul“ de cei patru clujeni din spatele festivalului: Mihai Păun (38 de ani) - „creierul“ festivalului, Teodor Negrea (34 de ani) - director artistic, Vlad Sulea (33 de ani) - director executiv şi Andi Vanca (25 de ani) - PR manager. „Secretul constă într-o foarte bună planificare. Fluxul de bani a fost asigurat de faptul că noi am vândut 70% din bilete înainte de începerea festivalului. Am început să vindem bilete din toamna anului trecut, suntem singurul festival din ţară care are petreceri de promovare 10 luni pe an. Organizăm party-uri, în locaţii inedite precum parcări de malluri, în Iaşi, Timişoara, Bucureşti, unde vin câte 2.000 de oameni pe eveniment“, ne-a spus Vlad Sulea.

Teodor Negrea completează: „E important de ştiut că noi  am riscat foarte mult anul trecut, când am pus la bătaie, din banii noştri, circa 400.000 de euro. Fiind la prima ediţie, atât sponsorii, cât şi autorităţile, ne-au privit cu neîncredere“. Banii au provenit din afacerile celor doi asociaţi, Mihai Păun şi Teodor Negrea, care deţin unul dintre cele mai neconvenţionale cluburi din oraş, Boiler, situat în fosta cameră de injectoare de apă de la subsolul Fabricii de Pensule din Cluj-Napoca. De asemenea, Mihai Păun administrează Booha Bar, unul dintre cele mai populare localuri din complexul studenţesc Haşdeu.

Şi la prima ediţie a festivalului, organizatorii au reuşit să vândă o parte din bilete în avans, pentru că organizează petreceri circa cinci ani. Un alt atu al clujenilor: conceptul festivalului, combinaţia între muzica electronică şi cadrul oferit de castelul Banffy din Bonţida, care a cucerit o parte din fani, dar chiar şi pe artişi. „Electric Castle este în primul rând o experienţă pe care o vrem cât mai aproape de perfecţiune. Morcheeba, care a fost capul de afiş al ediţiei din 2013, a venit la Bonţida pentru că artiştilor le-a plăcut foarte mult ideea festivalului. Nu am căzut de acord la negocierile cu agentul trupei, pentru că nu puteam oferi cât cereau ei, dar artiştii au decis să vină totuşi“, a explicat directorul artistic.

„E important de ştiut că noi  am riscat foarte mult anul trecut, când am pus la bătaie, din banii noştri, circa 400.000 de euro. Fiind la prima ediţie, atât sponsorii, cât şi autorităţile, ne-au privit cu neîncredere“. Teodor Negrea 

Încă un secret: pasiunea

La prima ediţie a festivalului, organizatorii au ieşit pe minus cu câteva zeci de mii de euro. „A fost o pierdere asumată. Niciun festival nu este pe plus la prima ediţie. Anul acesta însă cifrele arată bine. Cred că vom ieşi cu un mic plus“, explică Vlad Sulea.  În total s-au vândut 50.000 de bilete şi abonamente. Organizatorii nu au făcut un calcul final, însă „Adevărul“ a estimat, pe baza informaţiilor furnizate, că au fost încasări de circa 1,5 milioane de euro. 

Preţurile biletelor de o zi a fost de 100 de lei (23 de euro), iar tariful pentru abonamente de patru zile a variat – în funcţie de data la care au fost cumpărate – de la 160 de lei (37 de euro) până la 250 de lei (58 de euro). Dacă luăm în considerare preţul unui bilet simplu de o zi, încasările se ridică la 1,1 milioane de euro. La această sumă se mai adaugă şi încasările pentru cele 11.000 de persoane care au stat în camping, preţul pentru o zi fiind de circa 30 de lei (7 euro), dar şi închirierea spaţiilor pentru alimentaţia publică, ceea ce înseamnă încă circa 400.000 de euro. 

„Percepem acest festival ca pe o afacere şi este normal s-o facem aşa, dacă vrem să organizăm evenimentul şi anul viitor. Secretul acestei afaceri este să fii pasionat de ceea ce faci şi să fii foarte atent la detalii. Noi ne gândim cum am vrea noi să fim trataţi la un festival şi încercăm să transformăm asta în realitate“, a spus Teo. Directorul executiv a precizat că toate detaliile sunt puse la punct cu mult înainte de începerea evenimentului: „Avem un plan de lucru care cuprinde luni întregi de muncă. Înainte de festival, cu două-trei săptămâni, o echipă de circa 20 de persoane lucrează intensiv. În timpul festivalului noi am dormit cam patru ore adunate în toate cele patru zile, deci o oră pe zi. Totul timpul e ceva de făcut şi nu vrem să coborâm ştacheta“.

electric castle

2015 – festival internaţional

Reacţiile pozitive din partea spectatorilor, dar şi a artiştilor, i-au făcut pe organizatori să ia decizia de a trece Electric Casle într-o nouă ligă – cea a festivalurilor internaţionale. „Circa 8-10% din public a fost din străinătate, 60% au fost din zona Ardealului (Cluj, Braşov, Mureş etc), dar am avut foarte mulţi bucureşteni şi timişoreni. Am avut oameni din Austalia, SUA şi Argentina care au venit expres pentru Electric Caslte. Reacţiile acestora au fost foarte bune“, a spus Andi Vanca. 

Cel mai tare i-a impresionat reacţia lui Barry Ashworth, fondatorul trupei Dub Pistols, care a declarat: „Am fost la toate festivalurile mari din lume, am fost la Glastonbury, şi vă spun sincer că experienţa de la Electric Castle din 2013 a fost cea mai tare din întregul an. Iar în 2014, show-ul nostru de aici este cel pe care l-am aşteptat cu nerăbdare tot anul. Locul ăsta e absolut uimitor, poţi vedea energia şi vibraţia lui. Acest loc va fi o destinaţie în care toată lumea din Europa va dori să ajungă!“. După concert, artistul şi-a plătit bilet şi a stat pe banii lui la festival. „Având astfel de reacţii de la artişti care asta fac, merg la festivaluri tot timpul, ne-am gândit ca anul viitor să promovăm festivalul în străinătate, în Anglia, Germania, Italia, mai ales acolo unde sunt curse regulate de avion. Ne aşteptăm ca în 2015 să avem 20% din public din străinătate, mai ales că oraşul Cluj-Napoca va fi capitala europeană a tineretului“, a mai spus Vanca.

electric castle

„Nu mai putem fără infrastructură“

În ciuda succesului ediţiei de anul acesta, organizatorii trag un semnal de alarmă. „Bonţida este un loc foarte frumos, valoros din punct de vedere istoric, dar fără infrastructură.  Pentru a duce festivalul unde vrem, adică să concureze cu evenimente similare din Europa, e important să avem infrastructura pusă la punct. Noi ne facem planuri pe termen lung, ori acest lucru e imposibil dacă nu ştim că se vor rezolva nişte probleme. Am ajuns în punctul în care nu mai putem singuri, avem nevoie de ajtorul ajutorităţilor, noi nu avem pârghii să rezolvăm aceste probleme“, a precizat Vlad Sulea.

„Cele mai mari probleme sunt create de căile de acces, e foarte important ca drumurile să fie asfaltate. În cele patru zile au fost sute de curse de autobuze spre castel. Dacă drumurile sunt pline de gropi, lumea zice: «Uite, ăştia de la Electric nu au fost în stare să asfalteze»“, a punctat Teo. O altă problemă a fost faptul că, în fiecare zi, organizatorii au plătit utilaje pentru tasarea drumurilor de acces spre parcări, care sunt din pământ.

„Bonţida este un loc foarte frumos, valoros din punct de vedere istoric, dar fără infrastructură.  Pentru a duce festivalul unde vrem, adică să concureze cu evenimente similare din Europa, e important să avem infrastructura pusă la punct. Noi ne facem planuri pe termen lung, ori acest lucru e imposibil dacă nu ştim că se vor rezolva nişte probleme. Am ajuns în punctul în care nu mai putem singuri, avem nevoie de ajtorul ajutorităţilor, noi nu avem pârghii să rezolvăm aceste probleme“ Vlad Sulea
electric castle

De asemenea, tot ei au montat stâlpi de iluminat în zonă. „Nu s-a rezolvat nici problema curentului. Există un transformator pe care-l împărţim cu localitatea, dar nu e suficient. La camping am folosit generatoarele, care înseamnă o cheltuială foarte mare. De asmenea, alimentarea cu apă s-a făcut în ultimele două săptămâni ca organizare de şantier. Sunt probleme care ar trebui să fie rezolvate de către autorităţi, din timp. Eu trebuie să mă ocup de artişti, nu să am grijă de conducta de apă sau de asfaltare. Aici nu e vorba de bani, ci de faptul că noi nu avem pârghii să rezovăm aceste probleme“, a mai spus directorul artistic.

Organizatorii vor ca în 2015, Electric Castle să fie un festival de nivel european, din toate punctele de vedere. 

Un boom economic pentru Bonţida

Electric Castle a însemnat şi o revigorare economică a Bonţidei. Pe de o parte, taxa de 2% din fiecare bilet vândut intră în bugetul local. Această sumă, plus taxele plătite de Electric Castle pentru închirierea terenurilor folosite pentru parcări şi a căminului cultural, înseamnă circa 12.000 de lei în bugetul Bonţidei, estimează  organizatorii. De asemenea, comunitatea locală a prins din zbor oportunitatea de a face profit şi astfel drumul spre castel a fost împânzit de terase, baruri şi localuri.

„Oamenii au fost mult mai deschişi decât anul trecut când nu ştiau ce înseamnă festivalul. Au fost încasări importante pentru comercianţi. Oamenii şi-au închiriat curţile şi casele. Am dat 36 de autorizaţii provizorii pe perioada festivalului pentru terase, alimentaţie publică, baruri“, a precizat primarul din Bonţida, Emil Cârhaţ. El spune că din banii încasaţi va demara proiectul de modernizare a centrului istoric şi de asfaltare a drumurilor. De asemenea, Electric Castle va dona 75.000 de lei ONG-ului care se ocupă de renovarea castelului de la Bonţida, Transylvania Trust.

Citeşte şi

FOTO Ziua 2 la Electric Castle Festival: 20.000 de oameni, ploaie şi concerte de neuitat

Festival la castel. Peste 130 de trupe şi artişti vor urca pe scena Electric Castle de la Bonţida în acest weekend. Programul concertelor

Festival de poveste la „Versailles“-ul Transilvaniei. „Electric Castle Festival 2014 va fi «bigger, stronger, better»”

Festivalului Electric Castle de la Bonţida a adunat mai mulţi spectatori decât concertele Deep Purple şi UB 40 pe Cluj Arena

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite