Extrovertiţii cu venituri mici investesc mai mult în produse de lux. Explicaţia din spatele acestui comportament bizar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oamenii extrovertiţi care nu se bucură de venituri importante cumpără mai multe bunuri de lux decât colegii lor introvertiţi, conform un studiu al Universităţii London College.

Studiul, publicat în Psychological Science şi preluat de Science Daily, vine şi cu o explicaţie: extrovertiţii investesc mai mulţi bani decât colegii lor introvertiţi mai înstăriţi tocmai pentru a compensa experienţa unui statut financiar scăzut. 

Cercetătorii au folosit datele privind cheltuielile reale din conturile băncilor din Regatul Unit pentru a investiga obiceiurile de consum ale unor persoane mai bogate şi mai sărace cu diferite tipuri de personalităţi. Concluzia a fost una singură: de regulă, persoanele care trăiesc cu venituri scăzute resimt adesea faptul că ar avea un statut social mai puţin important şi cheltuiesc un procent mai mare din banii lor pentru bunuri şi servicii. Astfel, speră aceste persoane, vor fi percepute că având un statut ridicat.

Ce spun cercetătorii

„Am arătat că personalitatea pare să fie un factor important în modul în care oamenii îşi gestionează resursele. Noi sperăm că această nouă asociere ne va ajuta să înţelegem mai bine ce oamenii adoptă un comportament care le perpetuează problemele financiare”, a precizat unul dintre autorii studiului, Joe Gladstone.

Studiile anterioare au relevat faptul că persoanele mai sociabile se ocupă mai mult de statutul lor social decât altele. Noile cercetări arată că, atunci când oamenii extravertiţi au un venit mai mic, aceştia cheltuiesc proporţional mai mult pentru „bunurile de statut social” în comparaţie cu introvertiţii care au aceleaşi venituri. La venituri mai mari, diferenţa de cheltuieli se micşorează pe măsură ce persoanele introvertite cumpără mai multe bunuri de lux.

„Din studiul nostru e clar că o personalitate extravertită reprezintă un stimul care face persoanele fizice cu venituri mici să achiziţioneze mai multe bunuri de lux. Acest fapt compensează, cel mai probabil, un statut social perceput ca fiind scăzut, care nu este atât de resimţit de introvertiţi. Diferenţa în ceea ce priveşte obiceiurile de consum ale introvertiţilor şi extravertiţilor se estompează la cei cu veniturilor mari”, a completat Blaine Landis, şi el unul dintre coautorii studiului.

Studiul a fost realizat în colaborare cu o bancă multinaţională din Marea Britanie. Din start, celor care au acceptat să ia parte la studiu li s-a garantat că răspunsurile lor din chestionar vor rămâne anonime şi vor fi folosite exclusiv în scopuri de cercetare cu datele tranzacţiilor bancare.

Studiu pe 718 persoane

Pentru a-şi duce studiul la capăt, cercetătorii au  analizat mii de tranzacţii de la 718 de clienţi într-o perioadă de peste un an. Rezultatele au ţinut cont de alţi factori care ar putea influenţa obiceiurile de cheltuieli, cum ar fi vârsta, sexul, statutul de angajare şi dacă clienţii aveau copii. Cheltuielile în numerar au fost, de asemenea, luate în considerare.

La final, echipa de cercetători a constatat că interacţiunea dintre venituri şi extraversiune în estimarea cheltuielilor pentru bunurile de lux este semnificativă. Totuşi, aceştia au ţinut să sublinieze că, deşi acest lucru este util în înţelegerea relaţiei, sunt necesare cercetări suplimentare pentru a vedea dacă relaţia este cauzală şi dacă rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia Regatului Unit. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite