FOTO Centru de colectare a fierului vechi pentru salvare uneia dintre puţinele locomotive Malaxa pe care le mai are România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Dorin Dobra
FOTO: Dorin Dobra

Joi, 1 mai, a fost deschis un centru de colectare a fierului vechi, destinat salvării Locomotivei Malaxa, care zace de 18 ani la fier vechi. Bistriţenii sunt aşteptaţi să doneze fierul vechi de care nu mai au nevoie până în data de 9 mai.

Centrul provizoriu de colectare este situat în apropierea Sălii Polivalente şi este deschis zilnic până în data de 9 mai. Primul care a donat 200 de kilograme de fier vechi chiar în ziua deschiderii a fost ecologistul Marius Bălan.

Fierul vechi colectat va fi folosit pentru a plăti pentru salvarea uneia dintre puţinele locomotive cu aburi „Malaxa”, construită în uzinele celebrului inginer Nicolae Malaxa în perioada interbelică, ce se odihneşte de mai bine de 18 ani la fier vechi.

Senatorul Dorin Dobra îşi doreşte ca locomotiva să fie luată de la fier vechi, restaurată şi amplasată în Gara Bistriţa Nord, proaspăt reabilitată. Suma cerută însă de firma de fier vechi se ridică la câteva sute de mii de lei.

Locomotivele „Malaxa” s-au numărat printre cele mai puternice, fiind dedicate remorcării trenurilor grele de marfă. Statul român a achiziţionat câteva în primă fază de la germani, după care a început fabricarea lor în ţară.

Prima locomotivă a fost fabricată în România în 1927, fiind botezată de Regele Ferdinand I şi de Regina Maria la Bucureşti. 800 de locomotive au fost fabricate în România, însă în prezent mai găsim doar maxim 10 în întreaga ţară.

La Bistriţa se află încă din anul 1928 locomotiva cu aburi seria 50645, fabricată în 1928 la uzinele celebrului inginer şi industriaş Nicolae Malaxa. Printr-un ordin al ministrului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor din acea vreme, aceasta a fost adusă de la Mureş, unde făcea drumuri cu convoaie de marfă între Deda şi Războieni.

Locomotiva de la Bistriţa a fost destinată Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Bistriţa, apa şi aburul fierbinte produse fiind folosite pentru frământarea lemnului pentru mobilier. În anul 1995, nu se ştie cum, aceasta a fost cumpărată de la CPL şi în scurt timp a ajuns în curtea Remat Bistriţa, o firmă care se ocupă cu valorificarea fierului vechi, unde se şi află de atunci.



Vă mai recomandăm:

FOTO VIDEO Povestea tristă a locomotivelor cu aburi din România: de lu „Ferrari“ pe şine la piesă de muzeu

Pe o vreme ceţoasă, zeci de oameni de la CFR Cluj s-au adunat să aşeze pe şinele de „onoare“, special făcute, o locomotivă cu aburi, „bătrână“ de 57 de ani. Prindea 80 de kilometri pe oră când era în funcţiune, o viteză bună pentru locomotive, un „Ferrari“ pe şine. De azi, după ce a stat 13 ani în depou, e piesă de muzeu şi poate fi admirată de sute de călători care trec zilnic prin gara clujeană.

Noile „vedete“ pe şine de la Muzeul Locomotivelor din Dej: un vagon similar cu cele folosite la deportarea evreilor şi o locomotivă cu aburi, preferata PCR-iştilor

Muzeul Locomotivelor din Dej se va îmbogăţi de la anul cu trei exponate. Este vorba de un vagon din 1918, similar cu cele folosite pentru deportarea evreilor, de prima locomotivă electrivă pe patru osii fabricată în 1973, în fosta Iugoslavie, şi de o locomotivă cu aburi din 1942, pe care o conduceau doar mecanicii din conducerile locale ale PCR. Aceasta din urmă va fi adusă la Dej din depoul Caransebeş.

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite