Care sunt persoanele cele mai expuse riscului de a fi implicate într-un accident rutier. Zilele din săptămână în care au loc cel mai frecvent astfel de evenimente

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Una din străzile cele mai aglomerate este spre tâgul auto    Foto: Angela Sabău
Una din străzile cele mai aglomerate este spre tâgul auto    Foto: Angela Sabău

Cele mai multe evenimente rutiere au loc, potrivit statisticilor, în luna august. Cifrele sunt valabile pentru Baia Mare şi arată că cei mai predispuşi să fie implicaţi într-un astfel de eveniment sunt bărbaţii între 31 şi 60 de ani, care conduc în luna august în zilele de duminică, în intervalul orar 14.00 şi 22.00, pe străzile Independenţei, V. Lucaciu sau bd. Bucureşti, Unirii ori Republicii.

Conducătorii auto bărbaţi, cu vârste între 31 şi 60 de ani, ar trebui să evite să conducă ori să conducă cu maximă prudenţă în luna august, în zille de duminică, în jurul orei 18.00 pe bulevardele importante din Baia Mare precum Independenţei, Unirii, Republicii ori străzile V. Lucaciu sau Victoriei. Potrivit cifrelor statistice, cele mai multe evenimente rutiere au avut loc în aceste condiţii.

În cursul anului 2016, în municipiul reşedinţă de judeţ au avut loc 52 de accidente rutiere cu consecinţe grave, ceea ce reprezintă mai bine de un sfert din totalul evenimentelor rutiere din întreg judeţul (26,53%). Zona cu cel mai mare risc, potrivit aceloraşi date, sunt bulevardul Independenţei, unde au avut loc cinci evenimente grave, strada V. Lucaciu, tot cu cinci evenimente cu urmări grave şi bulevardele Bucureşti, Unirii, Republicii şi strada Victoriei, cu câte patru astfel de evenimente.

În urma accidentelor rutiere petrecute în Baia Mare, trei persoane şi-au pierdut viaţa, alte 50 au suferit răni grave şi cinci persoane au fost rănite uşor.

Cei mai expuşi: bărbaţi, 31-60 ani, în august, duminică, între orele 14.00-22.00

Aceleaşi cifre indică faptul că după vârsta participanţilor la trafic care au fost vinovaţi de producerea accidentelor, 49.49% sunt bărbaţi cu vârsta între 31 şi 60 de ani, care, de altfel, sunt şi mai des întâlniţi la volan.

Repartizarea pe zilele săptămânii arată ca duminica au avut loc 17% dintre aceste evenimente rutiere, iar 30% dintre ele s-au petrecut în intervalul orar 14.00 – 22.00. De altfel, la o analiză mai în detaliu se vede că ora 18.00 prezintă cel mai mare risc, 18 accidente fiind înregistrate la această oră. Ora 13.00 se mai arată, potrivit statisticilor, una dificilă, 15 evenimente au fost înregistrate la această oră în anul 2016.

De asemenea, în lunile de vară se cunoaşte faptul că au loc cel mai adesea evenimente rutire. Astfel, în iunie au avut loc 20 de eveimente, în iulie 26, iar în luna august 29 de accidente rutiere cu urmări grave, în tot judeţul.

Referitor la categoriile de drumuri pe care se produc cel mai adesea evenimente rutiere, în top sunt drumurile naţionale. Explicaţia este aceea că pe drumurile naţionale circulaţia este mai intensă, astfel că şi expunerea la evenimente este mai mare. Astfel, în cursul anului 2016 au fost 20 de accidente în întreg judeţul Maramureş pe DN 18; 16 pe DN 1C, şapte pe DN 18B, cinci pe DN 19 şi un accident pe DN 17C.

Traversarea drumului, un risc asumat

Dacă ne referim la cauzele care au dus la producerea acestor accidente rutiere cu urmări grave, principala cauză este neacordarea de prioritate la pietoni, care în Baia Mare a avut o pondere de 34,61%. De asemenea, poliţiştii de la Rutieră spun că ponderea sancţiunilor aplicate pentru această abatere a fost de 3,79% din totalul sancţiunilor aplicate. Pe de altă parte, traversarea neregulamentară a pietonilor deţine 25% dintre cauzele producerii accidentelor cu urmări grave, ceea ce nu este deloc un procent de neglijat. Pentru această abatere, poliţiştii rutieri au aplicat 9,85% din totalul sancţiunilor.

Explicaţia poliţiştilor pentru această situaţie are legătură cu aglomeraţia din municipiu, dar şi cu traversările neregulamentare. ”Neacordarea de prioritate este specifica pentru Baia Mare şi este valabilă pentru perioada ultimilor ani, de câţiva ani încoace fiind situată pe primele locuri în cauza producerii accientelor grave, prin fapul că valorile de trafic sunt cele mai intense din judeţ. Deci e oarecum explicabil ca şi incidenţa apăruta în trafic între vehicule şi peitoni să fie mai mare şi, în mod proporţional, şi evenimentele rutiere din categoria asta”, a explicat comisarul şef Ioan Cîrlig, adjunctul Serviciului Poliţiei Rutiere Maramureş.

În plus,el  a mai arătat el, în municipiul Baia Mare sunt cele mai multe treceri pentru pietoni, ceea ce explică, de asemenea, numărul mare de accidente rutiere în care sunt implicaţi pietoni.  

”Confuntarea” dintre pieton şi vehicul, inechitabilă

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte circumstanţele producerii acestor evenimente, el arată că neacordarea de prioritate vizează atât conducătorii auto, cât şi pietonii. ”Codul rutier impune conducătorilor de vehicule reducerea vitezei până la cel mult 30 km pe ora în circulaţia în localitate, la apropierea de trecerea pentru pietoni şi acordarea priorităţii în traversare acestora, ceea ce implica şi necesitatea unei atenţii sporite în aceste zone din partea conducătorilor auto. Din partea pietonilor, din păcate observăm frecvent o atitudine necorespunzătoare, axata pe sentimentul că prioritatea, în ce-i priveşte la traversarea drumului pe la trecerea pentru pietoni este absolută şi se angajează de multe ori în traversare fără a schiţa niciun gest de asigurare. În plus, traversarea nu se face întotdeaun în mod corespunzător, respectiv în pas vioi, ci de multe ori se face în alergare, sau alteori nejustificat de lent. În concluzie, problematica neacordării de prioritate pietonilor angajaţi în traversare îi vizează atât pe conducătorii de vehicule, cât şi pe pietoni”, a mai explicat comisarul şef.

Ca un detaliu el a mai menţionat că la această categorie de accidente, urmările sunt mai grave, având în vedere vulnerabilitatea pietonului în ”confruntarea” cu vehiculul.

Ca recomandări, adjunctul şefului Serviciului Rutier Maramureş transmite conducătorilor auto ”să manifeste prudenţă, atenţie sporită la trecerile pentru pietoni şi, deopotrivă, pietonilor le recomandăm ca întotdeauna să se asigure dacă se pot angaja în traversare fără a le fi periclitată siguranţa şi să efectueze traversarea în mod corespunzător. Nu în ultimul rând, să respecte culoarea semaforului pietonal la trecerile care sunt prevăzute cu semafoare”.

Ca şi cauze care au favorizat roducerea accidentelor, în statitici apar conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, conducerea fără permis şi viteza.

Semnalizarea în trafic poate fi îmbunătăţită

Părerile celor ce se petrec mult timp în trafic arată că marcajele şi semnalizarea intersecţiilor pot fi îmbunătăţite. ”Problema este că intersecţiile nu sunt corespunzător semnalizate. Majoritatea au indicatorul <cedează trecerea> unde ar trebui să fie <stop>. Conform legii, la indcatorul <cedează trecerea> trebuie să ai vizibilitate 60 de grade în stânga şi în dreapta, ori în intersecţii nu este vizibilitate. Mai mult, unele indicatoare sunt acoperite de vegetaţie. Pe de ală parte, trecerile pentru pietoni sunt prost semnalizate. Sunt locurile de parcare până la trecerea de pietoni, ceea ce reduce vizibilitatea foate mult. Ar trebui făcute gărduleţe de protecţie în zona trecerilor de peitoni, ca maşinile să nu poată opri, cel puţin în zonele intens circulate de copii”, a menţionat Florian Călăuz, instructor auto.

El a exemplificat această teorie cu un accident rutier ce s-a petrecut recent în localitatea Fărcaşa, unde o mamă şi copilul ei de şase ani au fost accidentaţi pe trecerea de pietoni, unde era oprită o maşină, care a redus vizibilitatea şoferului. Din păcate, copilaşul s-a stins din viaţă, iar mama este încă în stare gravă la spital.

Mai puteţi citi:

Primăria va evacua biroul primarului suspendat, Cătălin Chrecheş. Obiectele vor fi inventariate şi pus la dispoziţia prorietarului

Baia Mare



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite