FOTO Incursiune pe Autostrada Sebeş - Turda. Stadiul lucrărilor şi punctele sensibile de pe cei 70 de kilometri

FOTO Incursiune pe Autostrada Sebeş - Turda. Stadiul lucrărilor şi punctele sensibile de pe cei 70 de kilometri

Viaductul de la Gâmbaş, pe lotul 3, este aproape finalizat

Lucrările pe Autostrada Sebeş - Turda avansează diferit pe cele patru loturi de execuţie. Ultimele evoluţii dau ca sigură finalizarea în 2017 a loturilor 3 şi 4, astfel încât se va putea circula pe autostradă de la ieşirea din Aiud şi până la Turda cel mai târziu în decembrie 2017.

Ştiri pe aceeaşi temă

În primele două secţiuni, întârzierile determinate de lipsa autorizaţiilor şi slaba mobilizare a constructorilor, au făcut ca lucrările să fie gate doar în procent de o treime. Termenele de finalizare sunt 2018, respectiv 2019. Autostrada va avea în total 70 de kilometri.
 

Pe lotul 1 se va circula în întregime doar în 2019

 
Pe primul lot al Autostrăzii Sebeş – Turda, care se întinde pe circa 17 kilometri, având ca plecare intrarea pe Autostrada Orăştie – Sibiu la Sebeş şi până la Pârâul Iovului, la nord de Alba Iulia. Pe această secţiune s-ar putea circula de la un cap la altul cel mai devreme în a doua jumătate a anului 2019. Acesta este termenul avansat de reprezentanţii constructorului Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL. Într-o lună va putea fi obţinută autorizaţia de construire pentru secţiunea B, însă pentru secţiunea C este mai greu. Într-un scenariu optimist ar putea dura 3 luni până la obţinerea autorizaţiei.
 
 
Lucrurile stau ceva mai bine pe secţiunea A a lotului 1, singura care dispune de autorizaţie de construire. Termenul de 2019, 22 de luni pentru secţiunea B (conexiunea cu lotul 2, în zona Pârâul Iovului), respectiv 26 de luni pentru secţiunea C (nodul rutier de la Sebeş) este susţinut de reprezentanţii constructorului. În principiu, pe secţiunea A termenul de finalizare ar putea fi vara anului 2018, pe secţiunea B 22 de luni de la obţinerea autorizaţiei de construire şi 24-26 de luni de la obţinerea autorizaţiei de construire pentru secţiunea C. În prezent, pe secţiunea A a lotului 1, în lungime de 14 kilometri, care include şi nodul rutier Alba Iulia Sud, se lucrează cu 170 de utilaje şi în jur de 366 de oameni.
 

Mai 2018, cel mai optimist termen pe lotul 2

 
Pe lotul 2 al autostrazii, care porneşte de la Pârâul Iovului (Alba Iulia nord) şi se termină la intrarea în Aiud, lucrările sunt mult întârziate, stadiul fizic fiind de doar 33,2% la 31 mai 2017. Mobilizarea sub aşteptări a constructorului Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Euro Construct Trading 98 SRL, dar şi unele lucrări neprevăzute apărute pe parcurs, combinate cu birocraţie şi vremea neprielnică din această primăvară, au făcut ca activitatea să se desfăşoare într-un ritm destul de lent pe cel mai lung lot al Autostrăzii Sebeş – Turda.
 
În aceste condiţii, sfârşitul anului 2018 pentru finalizarea acestui lot este un termen realist, spre optimist. La ora actuală există autorizaţii de construire pe tot tronsonul, iar cea mai dificilă problemă legată de exproprieri, şi anume exproprierea unei plantaţii de hamei în zona Rădeşti, şi-a găsit recent rezolvarea. De asemenea, au fost obţinute avizele necesare pentru strămutarea de utilităţi. 

 
Reprezentanţii Aktor, constructorul lotului, susţin că întârzierile sunt determinate de problemele privind exproprierile suplimentare şi, în principal, cele privind culoarele pentru utilităţi (electricitate, gaz, apă), la care se adaugă lucrări suplimentare neprevăzute apărute în zona nodului rutier de la Teiuş, unde terenul este mlăştinos pe o suprafaţă de mai bine de 4 km, necesitând lucrări suplimentare de consolidare, şi nu în ultimul rând, de vremea ploioasă care nu le permite să lucreze. Potrivit acestora, cei 24 de kilometri de autostradă aferenţi lotului 2 vor fi gata în mai 2018.

 

Toamna 2017, termenul final pentru lotul 3

 
Pe lotul 3, care se întinde pe o lungime de 12,45 km, de la intrare în Aiud până la Decea (km 41+250 – km 53+700), a început asfaltarea. Stadiul fizic al lucrărilor a ajuns deja la 83%, iar reprezentanţii constructorului italian Tirrena Scavi S.p.a. îşi asumă ca termen de finalizare anului 2017. S-au turnat deja primii 3 kilometri de strat final de uzură, de la km 41+250 până la km 43+500, iar ritmul de lucru este de circa 1 kilometru de asfalt pe zi.
 
Singura problemă care încă mai stă în calea constructorului este un stâlp de înaltă tensiune situat chiar în mijlocul drumului, la km 53+650 (la graniţa cu lotul 4) şi care trebuie mutat de către cei de la Electrica. Viaductul din zona Gâmbaş peste râul Mureş este cel mai lung de pe traseul A10 şi poate fi considerat totodată cea mai spectaculoasă lucrare de pe traseu, mai ales că trece printr-o zonă cu peisaje încântătoare. Ca şi particularitate, constructorul a ales pentru viaduct o structură dintr-un oţel special, cu proprietăţi speciale de a-şi crea propria crustă de protecţie, un fel de patină naturală, aspect care i-ar putea determina pe nespecialişti să afirme că podul e ruginit.
 
 
Pe traseul lotului 3 mai există un viaduct în lungime de 400 de metri, în total fiind construite 9 poduri, două pasaje la cele două noduri rutiere, la Aiud, respectiv Unirea (Decea), plus 7 structuri casetate pentru drumurile locale, 37 de podeţe prefabricate din beton. De asemenea, constructorul a fost obligat prin proiect să construiască 10 podeţe metalice biopermeabile care să permită animalelor să-şi croiască drum între cele două zone naturale protejate pe care le străbate lotul 3. 
 

Situaţie optimistă şi pe lotul 4

 
Progresul fizic al lucrărilor oe lotul 4 al autostrăzii a ajuns la 71% iar termenul asumat de constructor, şi anume decembrie 2017, ar putea fi devansat cu cel puţin o lună de zile. Asta în condiţiile în care până la sfârşitul acestei luni Comisia Tehnică din cadrul Ministerului Transporturilor îşi va da acordul pentru soluţia tehnică propusă pentru punctul sensibil de la Stejeriş (la graniţa dintre Alba şi Cluj) şi va fi emisă autorizaţia de construire pentru acea zonă. Pe lotul 4 lucrează compania austriacă Porr.

 
În afară de punctul sensibil de la Stejeriş, alte obstacole ce au stat în calea constructorului pe ultimii 16 km din A10 i-au constituit mutările celor 7 stâlpi de înaltă tensiune aflaţi chiar pe traseul lotului, un demers greoi care însumat a determinat întârzieri de mai bine de 1 an de zile. Pe traseul tronsonului se află 30 de poduri, din care un viaduct lung de 240 de metri la km 66+030, 30 de podeţe metalice şi un nod rutier important la Turda. 
 
Nodul de la Turda este prevăzut cu 6 bretele şi va face joncţiunea atât cu Autostrada Transilvania (A3), cât şi cu DN1. Bretelele care fac legătura cu A3 vor avea 2 benzi, iar cele care leagă A10 de DN1 câte o singură bandă. În aceste condiţii, există şanse foarte mari ca loturile 3 şi 4 să fie date în folosinţă în acelaşi timp, cel mai probabil în luna decembrie 2017. 
 

Citiţi şi:

 
 

Business de familie, cu lavandă, salvie şi gălbenele: cât au investit şi ce profit au

 

Care sunt obligaţiile poliţistului rutier faţă de şoferul oprit. „Agentul constatator nu este obligat să prezinte vreun act“

 

Grătarul la purtător, invenţia unui IT-ist din Alba Iulia. Are 300 de grame şi costă mai puţin de 30 de lei

 

FOTO Curiozităţile comunei din România cu cele mai multe sate: garduri din piatră, crama naturală în pământ, case din lemn

 

FOTO Cât de frumos este acum la Roşia Montană. La trei ani după scandalul aurului, a devenit aproape în întregime „monument istoric“

 
Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea
citeste totul despre: