Protestul unei femei de 83 de ani din Alba faţă de demolarea casei de pe tronsonul liniei ferate Simeria-Braşov

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pe locul unde este acum casa din imagine va trece linia CFR rapidă Simeria-Braşov
Pe locul unde este acum casa din imagine va trece linia CFR rapidă Simeria-Braşov

Punerea în practică a proiectului de modernizare a liniei CFR Simeria-Braşov implică şi expropierea unor imobile din judeţul Alba. Unul dintre ele este situat în satul Cistei, aflat în proprietatea unei femei de 83 de ani.

Casa la care facem referire este situată în satul Cistei, nr. 102, comuna Mihalţ, judeţul Alba şi este în proprietatea Mariei Nandrea, de 83 de ani. Imobilul se află pe traseul viitoarei linii ferate rapide Simeria-Sighişoara. Femeia a început să bată pe la uşile autorităţilor de îndată ce a auzit că prin curtea ei vor trece, în viitor, trenuri care pot circula cu până la 160 kilometri/oră.

Demolare fără dezbatere publică

„Vă aduc la cunoştinţă că deţin o casă de locuit din caramidă şi fundaţie de beton în suprafaţă de 170 mp şi o grădină unicat cu suprafaţa de 1884 mp. Mai am şi anexele gospodăreşti tot din cărămidă şi beton, toate acestea le-am construit prin munca de o viaţă împreună cu regretatul meu soţ în perioada anilor 80. Casa  este dotată cu apă curentă, canalizare, gaz metan şi baie. Distanţa de la satul Cistei până la Alba Iulia este de numai 18 kilometri“, scrie în epistola trimisă către Căile Ferate Române, beneficiarul lucrării.

Proprietara imobilului este nemulţumită că nu i-au fost aduse la cunoştinţă detalii din proiect care o vizează direct, că nu a fost organizată o dezbatere publică pe această temă. Mai mult, nu ştie nici acum ce sumă de bani ce i s-ar cuveni drept despăgubire pentru pierderea casei şi a grădinii. „Vă întreb pe dumneavoastră dacă Statul dă o sumă de bani mamei dvs. pentru casă şi să o dărâme dvs. ce faceţi? Cine mai este în stare la 83 ani să se apuce să-şi construiască o casă şi apoi să-şi mute toată agoniseala de o viaţă. UNDE????? Cred că

 cineva îşi bate joc de mine la 83 ani că altfel nu pot să-mi explic această situaţie şi totodată cred că e o batjocură la proprietatea privată. Nu cred că este cineva în stare să semneze un decret prin care să mă bage în pământ înainte de vreme, considerând acest lucru o crimă. Nu se vrea a se lua în calcul şi alte variante în afară de demolarea casei mele, cum am arătat mai sus chiar şi limitarea de viteză practicându-se şi la trenurile de mare viteză .EU NU IES DIN CASA MEA SUB NICIO FORMĂ.“, le mai spune proprietara casei oficialilor din CFR.

Prima ofertă: locuinţă socială

În răspunsul dat de C.F.R., la sfârşitul lunii trecute, femeia află pentru prima dată, în mod oficial, că imobilul în cauză este pe lista celor care urmează să fie demolate. Se spune că este vorba de o lucrare de interes naţional şi că proiectul nu poate suferi modificări. „În vederea contractării lucrărilor necesare obiectivului de interes naţional specificat mai sus, au fost îndeplinite formalităţile de licitaţie care s-a finalizat cu acordarea de contracte de execuţie. Motiv pentru care orice schimbare de proiect poate duce la anularea finanţării şi opririi lucrării“, se arată în răspunsul dat de C.F.R.

În document nu se face referire la suma de bani pe care ar putea-o primi femeia din Cistei drept despăgubire pentru pierderea casei şi a grădinii. „În prezent, CNCF CFR SA se află în faza de încheiere a contractului privind întocmirea documentaţiilor topo-cadastrale şi de evalauare a imobilelor necesae obiectivului de investiţie, de interes naţional“. Răspunsul a fost transmis şi Instituţiei Prefectului, Consiliului Judeţean Alba, Primăriei Mihalţ. Oficialii din CFR cer sprijin în „găsirea unei soluţii adecvate, prin alocarea unei locuinţe sociale, până la data la care doamna Nandrea Maria îşi va rezolva problema locativă în urma primirii sumelor cu titlu de despăgubire“, se mai spune în document.

Tronsonul Coşlariu (judeţul Alba) – Sighişoara (judeţul Mureş) face parte din linia ferată Simeria-Braşov, partea a coridorului IV paneuropean. După finalizarea lucrărilor de modernizare, trenurile de călători ar trebui să atingă o viteză maximă de 160 de kilometri pe oră, iar cele de marfă de până la 120 de kilometri pe oră. (Articol scris de NICU NEAG)

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite