Psihoterapia viitorului, în faţa monitorului
0Consilierea psihologică online este mai eficientă, în anumite cazuri, decât şedinţa clasică de terapie din cabinetul psihologului, conform unui studiu realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea din Zurich. Terapia virtuală a devenit o opţiune şi pentru români, nu mai puţin de 35.000 de persoane fiind înregistrate pe topexperti.ro, o platform autohtonă ce oferă consiliere psihologică online din anul 2011.
În ultimii ani, tot mai mai multe cabinete de psihoterapie oferă clienţilor o aternativă: consiliere psihologică virtuală. Numeroase platforme internaţionale, precum breakthrough.com şi counsol.com, au devenit din ce în ce mai populare, oferindu-le pacienţilor nu doar linişte sufletească, ci şi discreţie absolută.
Totuşi, cât de eficientă este terapia online şi care sunt şansele ca, pe viitor, conslierea psihologică din mediul virtual să înlocuiască tradiţionalele şedinţe din cabinet. Nu în ultimul rând, cine este dispus să-şi verse amarul în spaţiul cibernetic?
Pentru a afla răspunsul la aceste întrebări, o echipă de cercetători din cadrul Universităţii Zürich a realizat un experiment, citat de publicaţia „Daily Mail“, la care au participat şase terapeuţi şi 62 de persoane diagnosticate cu depresie.
Subiecţii au fost împărţiţi în două grupuri şi au parcurs opt şedinţe de terapie fie la cabinet, fie în mediul virtual. Astfel, prima jumătate s-a bucurat de consiliere prin e-mail şi video, în timp cea restul a fost tratată prin metoda clasică. Rezultatul? 57% din respondenţii care au avut parte de asistenţă online au reuşit să învingă această boală cronică, în timp ce procentul de reuşită a scăzut până la 42% în cazul celor care au trecut pragul unui cabinet.
Terapia „Google“, în România
Nu numai pe plan internaţional tot mai mulţi pacienţi îmbrăţişează consultaţiile în mediul virtual. Românii sunt atraşi, la rândul lor, de această practică. Potrivit informaţiilor furnizate de topexperti.ro, o platformă autohtonă ce oferă consiliere psihologică online din 2011, aproximativ 35.000 de oameni s-au înscris în baza de date şi au apelat la serviciile firmei. Bucureştenii sunt cei care apelează frecvent la consultaţii în mediul online, apoi românii plecaţi în străinătate şi cei din provincie.
Mulţi dintre ei îşi doresc să vină şi la cabinet, uneori chiar o fac, chiar dacă terapia continuă în mediul online. Managerul platformei româneşti, Ada Costache, se aşteaptă ca anul viitor acest tip de serviciu să fie din ce în ce mai accesat, iar numărul de membri să crească cu peste 50%.
Avantaje: anonimat şi program nonstop
Ce îi determină pe români să crediteze o metodă mai puţin convenţională de tratament psihologic? „Consilierea în spaţiul cibertenic are anumite avantaje certe. Astfel, clienţii beneficiază de confidenţialitatea dublată de anonimat şi disponibilitate la orice oră din zi“, argumentează Ada Costache, managerul site-ului topexperti.ro.
Desigur, aceşti doi factori nu sunt singurii care ar putea să încline balanţa în favoarea asistenţei cu „tastura în braţe“. Psihologul Delia Ciobancan susţine că aceste conversaţii purtate online sunt, adesea, modalităţi prin care pacienţii încearcă să descopere experienţa relaţiei cu un psiholog: „Mulţi oameni apelează pentru prima dată la un psiholog. Sunt sinceri şi îmi spun că nu ştiu cum decurge o şedinţă la psiholog, care e reacţia terapeutului în timp ce ei se destăinuie sau dacă vor găsi un cadru suportiv şi, de aceea, preferă să testeze toate aceaste lucruri într-un mod în care îşi pot păstra anonimatul“.
Şedinţele psihologice, mai ieftine pe internet
Tarifele impuse de speacialişti joacă un rol major în influenţarea alegerii pe care o face pacientul. Oamenii se orientează către cosiliere psihologică online şi datorită preţurilor reduse practicate de experţii din domeniu. Spre exemplu, pentru o şedinţă de 50 de minute în faţa PC-ului, pacienţii achită suma de 50 lei, pe când o vizită de 60 de minute la cabinet îi obligă pe aceştia să scoată din buzunar cel puţin 80 de lei.
Odată ce s-au hotărât pentru care dintre cele două metode optează, pacienţii mai au de luat o singură dicizie importantă: se vor destăinui la telefon, prin e-mail sau pe Skype?
Terapeutul realizează ce fel de probleme se pot rezolva în şedinţele on-line, iar atunci când intervenţia terapeutică presupune tehnici speciale sau colaborarea cu un medic psihiatru sau cu familia clientului se menţionează acest aspect şi se insistă pentru întâlnirea faţă în faţă. E-mailul este pasul de început, în care oamenii îşi descriu problema şi mă întreabă dacă ţine de psihoterapie, daca pot fi ajutaţi şi ce ar presupune acest ajutor specializat. Ulterior, ei se programează pe Skype sau solicită o conversaţie audio, punctează expertul Delia Ciobancan.
Chiar dacă terapia on-line câştigă tot mai mult teren, rezultatele ei sunt încă puse la îndoială de specialişti, dar şi de pacienţi fideli metodei tradiţionale, a consilierii faţă în faţă.
„Unii clienţi şi terapeuţi nu găsesc deloc eficientă asistenţa online. Apariţia acestor şedinţe deschide însă o portiţă celor care au probleme, dar nu-şi permit o consultaţie la cabinet sau preferă un specialist care nu este din aceeaşi regiune. Plus că oameni cu probleme există în toată ţara, dar cabinete de psihologie nu sunt în fiecare localitate“, susţine specialista.
Întrebată care crede că ar fi cauzele ce îi determină pe oameni să recurgă la tratarea tulburărilor psihice pe cale virtuală, Ada Costache consideră, la rândul ei, că fiecare dintre noi are, la un moment dat, nevoie de „o a doua opinie, de un sfat avizat“.
„Cred că este o tendinţă normală a omului de a consuma serviciile care îi satisfac cel mai rapid nevoile.Trebuie să existe un echilibru şi în stilul haotic de viaţă ce caracterizează secolul XXI, iar pentru asta oamenii au nevoie de instrumente de control, asemenea şedinţelor terapeutice online“, subliniază managerul topexperti.ro.
Portretul-robot al pacientului online
Statisticile furnizate de platforma de consilere topexperti.ro arată că 75% din pacienţii care apelează la terapia virtuală sunt persoane de sex feminin, cu vârste cuprinse între 20 şi 35 de ani. Printre principalele probleme semnalate de pacienţii care mizează pe tratament în spaţiu cibernetic se numără depresia, anxietatea, stima de sine scăzută, furia, gelozia, fobiile, obsesiile, tulburările de dinamică sexuală, dependenţa de alcool, droguri sau jocuri de noroc. Alături de pacienţii de sex feminin, experţii primesc numeroase solicitări şi din partea adolescenţilor. „Aproximativ 15% din clienţii noştri sunt tineri cu vârste ce nu depăşesc 20 de ani“, spune Ada Costache.