STUDIU De ce temele pentru acasă, inclusiv cele din vacanţă, au efecte negative asupra copiilor din clasele 1-4

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mult mai important este ca un copil să înţeleagă că învăţatul este un proces continuu, dincolo de temele pentru acasă pe care le primeşte, în opinia profesorului în neuroştiinţe Harris M. Cooper. FOTO ilslearning.com
Mult mai important este ca un copil să înţeleagă că învăţatul este un proces continuu, dincolo de temele pentru acasă pe care le primeşte, în opinia profesorului în neuroştiinţe Harris M. Cooper. FOTO ilslearning.com

Subiectul temelor pentru acasă primite de copii în clasele 1-4, a modului în care sunt gândite şi volumul de muncă pe care îl implică a devenit în ultimii ani un aspect dezbătut şi în România. Un profesor în psihologie şi neuroştiinţe a cercetat în ultimii 25 de ani influenţa temelor asupra şcolarilor, iar concluziile arată că impactul este negativ din multe puncte de vedere.

Profesorul american în psihologie şi neuroştiinţe Harris M. Cooper a studiat în ultimii 25 de ani cât de eficiente sunt temele pentru acasă în procesul de învăţare şi care este impactul acestora asupra elevilor din clasele primare. Acesta a publicat concluziile anilor de studiu în cartea „The Battle over Homework: Common Ground for Administrators, Teachers, and Parents”, unde se menţionează, printre altele, că temele sunt relevante pentru succesul elevilor de liceu, dar beneficiile se diminuează în cazul elevilor din ciclul gimnazial şi scad dramatic în ceea ce priveşte şcolarii din clasele 1-4.

Conform observaţiilor şi cercetărilor făcute de profesorul american în decursul celor 25 de ani, temele pentru acasă în forma în care sunt gândite în prezent au un impact negativ asupra şcolarilor:

1. Afectează relaţia copilului cu şcoala

Temele pentru acasă generează o atitudine negativă a copilului faţă de şcoală încă de la primul său contact cu sistemul de învăţământ. Iar acesta este ultimul lucru pe care un învăţător trebuie să-l facă, subliniază profesorul Harris M. Cooper. În schimb, copiii ar trebui încurajaţi să înveţe într-un mod distractiv pentru ei, pentru că încă se află la vârsta când acumularea de cunoştinţe se face mai simplu dacă implică jocul.

2. Afectează relaţia dintre părinte şi copil

Corvoada temelor pentru acasă în primii ani de şcoală are un impact negativ pe termen lung şi asupra relaţiei dintre părinte şi copil. Preofesorul a observat că deşi rolul temelor pentru acasă ar trebui să fie de a consolida relaţia dintre părinte şi copil, de a implica părintele în educaţia copilului, în clasele primare se întâmplă exact opusul. La această vârstă fragedă, părintele trebuie să-i aducă aminte în mod constant copilului că trebuie să-şi rezolve temele. După orele în care a trebuit să fie atent la şcoală, copilul devine refractar când părintele îi vorbeşte acasă tot despre faptul că trebuie să muncească. De aceea, nu este de mirare că apare în scurt timp un „război al temelor” între părinţi şi copii, care se extinde pe toată perioada studiilor, inclusiv în intervalul şcolar în care cercetarea a arătat că temele pentru acasă au efecte benefice.

3. Temele pentru acasă oferă un fals simţ al responsabilităţii

Susţinătorii temelor zilnice pentru acasă argumentează că acestea îi ajută pe copii să devină mai responsabili, însă Harris consideră că acest lucru este valabil pentru elevii mai mari, în niciun caz pentru cei din clasele 1-4. Profesorul este de părere că responsabilizarea copilului este doar o impresie la această vârstă (în care adultului îi place să creadă), ţinând cont că părintele este cel care trebuie să tragă de copil în fiecare zi şi să-l întrebe constant dacă şi-a făcut temele.

4. Temele pentru acasă le „fură” copiilor din timpul pentru alte activităţi importante 

Profesorul nu este de acord nici cu temele pentru vacanţă care li se dau şcolarilor din clasele primare. Acesta spune că prioritatea în timpul vacanţelor ar trebui să fie implicarea copiilor în cât mai multe activităţi fizice, sportive, socializarea, nu ţintuirea lor pe un scaun ca să-şi termine temele pentru acasă. La această vârstă, copiii au de învăţat enorm şi din acest tip de activităţi, fără a mai pune la socoteală beneficiile pentru sănătate într-o lume în care copiii devin tot mai sedentari.

5. Temele pentru acasă îi împiedică să fie productivi la şcoală

Copiii au nevoie să se odihnească pentru a fi atenţi şi productivi în timpul petrecut la şcoală. Însă una dintre problemele care apare în cazul şcolarilor care primesc teme pentru acasă se referă la reducerea timpului necesar relaxării şi odihnei de care au nevoie la această vârstă. Mai exact, un şcolar are nevoie, în medie, de 10 ore de somn, însă adesea ajung să se culce târziu pentru că amână să-şi facă temele şi ajung să le rezolve seara, după ce vin părinţii acasă.

Alternative la temele pentru acasă

  • Profesorul în neuroştiinţe recomandă cadrelor didactice şi factorilor de decizie din sistemul de învăţământ să ia în considerare alternative la temele pentru acasă, cum ar fi încurajarea lecturii, pentru că la această vârstă s-a demonstrat că cititul este o activitate de învăţare cu rezultate mult mai bune decât rezolvarea unor teme pentru acasă. Important este ca profesorii şi părinţii să colaboreze pentru a găsi împreună cu copilul subiectele despre care îi place să citească. 
  • În loc să ne minţim că temele pentru acasă responsabilizează copiii la această vârstă, părinţii ar trebui să înţeleagă că responsabilizarea se poate face prin învăţarea unor activităţi zilnice, cum ar fi să se pregătească singur de şcoală, să-şi facă singur patul sau curat în cameră ori să-şi asume îngrijirea unui animal de companie.
  • Copiii învaţă mult mai uşor la această vârstă dacă li se oferă informaţii în timpul unor vizite la muzee sau la expoziţii de ştiinţă, unde pot înţelege diverse fenomene în timpul unor demonstraţii amuzante, realizate pe înţelesul lor. Mult mai important este ca un copil să înţeleagă că învăţatul este un proces continuu, dincolo de temele pentru acasă pe care le primeşte, conchide profesorul Harris M. Cooper.
Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite