Să începem cu acest film, "Matilda" realizat de regizorul rus Alexis Ucitel, programat să apară pe ecrane în octombrie, dar deja foarte violent contestat de personaje din mediile conservatoare, de reprezentanţi ai bisericii şi, surpriză, ai galeriilor de suporteri ai unor echipe de fotbal...

Este vorba despre ecranizarea (posibil mult romanţată) a unui foarte real "triunghi amoros" consemnat de istorie care ar fi existat într-adevăr între tânăra balerină Matilda Krassinskaia, viitorul ţar Nicolae al II-lea şi vărul acestuia, Marele Duce Andrei. Totul începe, narează filmul, în 1890 atunci când viitorul ţar Nicolae al II-lea asistă la un spectacol la Teatrul Mariinskii, iar balerina, accidental, pentru câteva secunde, îşi expune pe scenă sânii dezgoliţi, accident provocat de ruperea bluzei. Publicul este stupefiat, iar tânărul viitor ţar al tuturor Rusiilor este fascinat şi astfel începe o legătură  ce avea să dureze până în 1894 când Nicolae al II-lea se va căsători cu principesa Alix de Hesse. Dar povestea continuă pe un alt nivel căci, cu ardente sentimente şi amintiri de neuitat, Nicolae al II-lea îl roagă pe vărul său Mare Duce Serghei să aibă grijă de viitorul Matildei. Ceea ce se şi întâmplă, ba chiar, la rândul lui, se îndrăgosteşte de tânăra balerină care devine şi Prim Balerină...mereu fascinantă ca femeie deoarece, la foarte scurt timp, are un nou amorez, Marele Duce Andrei cu care se şi căsătoreşte la Cannes, în 1921. Acesta o iubeşte atât de tare pe Matilda încât îl va recunoaşte pe fiul acesteia, Vladimir, născut în 1902, cu toate că mulţi istorici vor emite dubii asupra paternităţii imperiale a copilului. Marele Duce Chiril, cel care devine şeful casei imperiale după asasinarea ţarului Nicolae al II-lea, a ţareviciului Alexis şi a Marelui Duce moştenitor Mihail, va acorda Matildei Krassinskaia şi lui Vladimir, fiul acesteia, titlul de prinţesă şi prinţ Romanovski-Krassinki.

FOTO: dansatoarea Matilda Krassinskaia (1872-1971)

Bun, veţi zice, şi unde-i problema? Păi este. Şi una chiar mare, din moment ce Nicolae al II-lea a fost canonizat în anul 2000 de către Biserica ortodoxă rusă. Dacă lucrurile sunt tratate la acest nivel, adică atentat la memoria unui sfânt din Pantheonul rus, atunci ofensa este politică şi trebuie tratată ca atare. Cel puţin, aceasta este părea fostei procuroare Natalia Poklonskaya, acum deputată din partea Crimeii în Duma de Stat  (apologetă extrem de vocală a tuturor justificărilor imaginabile pentru anexarea ilegală a Crimeii, ca atare subiect al sancţiunilor impuse de SUA) , formează un grup de anchetă pentru a analiza filmul "Matilda", raportul final de 40 de pagini oferind o concluzie deloc surprinzătoare: este vorba despre o denigrare a imaginii Ţarului Nicolae al II-lea, iar Lars Eidinger, actorul german care-l interpretează fiind descris drept "pornograqfic" din cauză că a a jucat dezbrăcat într-un recent film regizat de Peter Greenaway.

"Ce ne aduce acest film? Ne învaţă oare dragostea pentru Patria Mamă? Ne învaţă oare patriotismul, valorile noastre familiale, fidelitatea?. Nu poţi să insulţi simţămintele celorlalţi cu aceste poveşti, mai ales pe bază de religie, baza credinţei"

Natalia Poklonskaya

În plus, în ciuda tuturor mărturiilor existente în arhive, toată povestea de amor între viitorul ţar şi balerina de la Teatrul Mariinskii este prezentată ca fiind doar "un mit" deoarece, în realitate, Matilda ar fi fost o femeie urâtă...Iar Biserica ortodoxă vine şi ea cu argumente estetice şi morale, căci Episcopul Hilarion, şeful departamentului de relaţii externe, spune că "filmul este apoteoza vulgarităţii", iar episcopul Tihon spune că e vorba despre "o distorsiune conştiincioasă a istoriei".

Acuzaţiile sunt clare şi dure: insultă la adresa monarhiei, jignire la adresa sentimentelor religioase, iar Asociaţia "Statul Creştin- Sfânta Rusie" a ameninţat să dea foc tuturor cinematografelor care vor accepta să difuzeze filmul, afirmând şi că "fiecare film difuzat şi afişele cu informaţii despre filmul "Matilda" vor fi considerate drept o încercare de diminuare a Sfintei Biserici Ortodoxe Ruse şi ca o provocare pentru iniţierea unui "Maidan Rus".

Noutatea absolută (în istoria fotbalului şi, cred, în general a sportului mondial) este că protestul mobilizează acum şi energille considerabile ale galeriilor suporterilor din fotbalul rus, renumite (precum cele din întreaga lume de altfel) ca mari cunoscătoare şi iubitoare de artă.

Asfel se face că, foarte recent, galeriile unor echipe rivale prezente la un meci de fotbal pe un stadion din Moscova în care se disputa Supercupa Rusiei (între Spartak şi Lokomotiv) membrii celor două galerii au afişat mai multe baniere imense pe care erau inscripţionate mesajele : "Ucitel, nu te atinge de ţarul nostru!", "Pentru Credinţă, Ţar şi Patrie", evident cu referire directă la filmul "Matilda".  Motiv de mare satisfacţie pentru tânara deputată, fost procuror, a Partidului "Rusia Unită", doamna Tatiana Poklonskaia care a salutat gestul pe pagina sa de socializare: "Sunt mândră de băieţii noştri!! Sper ca la fiecare meci campania va căpăta amploare. Ştiu că zilele bune vor urma pentru toţi suporterii noştri!".

Este oare posibil ca această campanie să continue şi să implice şi acte de violenţă fizică? Evident că da, totul în contextul unei creşteri exponenţiale a climatului de intoleranţă care opune din ce în ce mai dur grupuri de populaţie în numele acceptării (sau refuzului) de a reveni la regulile impuse de reglemetările stricte ale bisericii în domeniul vieţii sociale.

Condamnabil? Teoretic, da. Numai că am o întrebare: cum ar fi oare primit în România, de către public în general şi în special de feţele bisericeşti, renumite pentru puritatea vieţii lor dedicate lui Hristos, un film în care să se încerce ecranizarea unei poveştilor de iubire "păcătoase" a lui Ştefan cel Mare, şi el, precum Nicolae al II-lea, canonizat şi trecut în rândul sfinţilor de pe calendar?

A înnebunit lumea? Desigur. Dar şi noi odată cu dânsa? Posibil. În consecinţă , vreţi să vedeţi filmul "Matilda" sau, în schimb, dăm cu agheasmă să fugă departe diavolul ispitelor?