Prioritatea mondială: măsuri pentru revenirea la normalitate economică şi socială

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Urusula von der Leyen, Preşedinta Comisiei Europene
Urusula von der Leyen, Preşedinta Comisiei Europene

Aşa cum încerc să vă spun de câteva zile, decizia globală a fost luată: se intră în etapa implementării măsurilor de recuperare a economiilor şi vieţii sociale din ţările care demonstrează apartenţă şi voinţă în acest sens.

Marile mecanisme mondiale s-au urnit, cele regionale deja proiecteză propriile scenarii, sunt propuse pachete de soluţii socotite ca a avea cele mai bune efecte. Aşteptându-se acum reacţiile naţionale, în definitiv cele mai importante deoarece acelea vor genera şi vor alimenta pe mai departe un răspuns credibil sau, dimpotrivă, ar putea amplifica pe mai departe fracturile sociale din ce în ce mai vizibile cauzate de politizarea excesivă a crizei şi folosirea ei în scopuri electorale.

Măsurile propuse se diferenţiază acum în două pachete distincte. Vă spuneam ieri că decizia celor din G7 - chiar dacă nesusţinută de americani - de a suspenda pe o durată de 6 luni datoriile externe ale celor mai sărace ţări ale planetei, avea să provoace un efect major în aşteptarea aprobării celor din grupul G20. Aşa s-a întâmplat, acum miniştrii de finanţe şi guvernatorii băncilor centrale din G20 avansând chiar un pas mai departe, suspendând datorie respectivă pe o durată de 12 luni.

Ieri, exact în momentul în care liderii noştri politici de cel mai înalt nivel se umileau unul pe celălalt pe tema protocolului cu biserica ortodoxă, fiind necesară  o reuniune de criză la Cotroceni, liderii europeni adoptau recomandări în atenţia şefilor de state şi guverne din UE sub forma unei foi de parcurs (https://ec.europa.eu/info/files/european-roadmap-lifting-coronavirus-containment-measures_ro) pentru ridicarea măsurilor de izolare luate în urma pandemiei cauzate de corona virus.  Dat fiind că Guvernul are altă treabă, de Parlament nici nu mai pomenim, cum nimeni n-a vorbit despre asta (d-apoi să programeze reuniuni de analiză) vă dăm noi un rezumat din textul pe care-l puteţi accesa integral aici, în limba română:

"Recunoscând specificul fiecărei ţări, foaia de parcurs europeană stabileşte următoarele principii-cheie:

  • Este deosebit de important să se stabilească un calendar. Decizia că a sosit momentul oportun pentru a relaxa măsurile de izolare ar trebui să se bazeze pe criteriile următoare:

o criterii epidemiologice care să evidenţieze diminuarea semnificativă şi stabilizarea răspândirii bolii pe o perioadă îndelungată;

o existenţa unor capacităţi suficiente în cadrul sistemului de sănătate, ţinând seama, de exemplu, de rata de ocupare a secţiilor de terapie intensivă şi de disponibilitatea cadrelor sanitare şi a materialului medical;

o o capacitate adecvată de monitorizare, inclusiv capacitatea de testare la scară largă pentru a detecta şi a izola rapid persoanele infectate, precum şi capacitatea de localizare şi de urmărire.

  • Avem nevoie de o abordare europeană. Deşi calendarul şi modalităţile de ridicare a măsurilor de izolare diferă de la un stat membru la altul, avem nevoie de un cadru comun care să fie bazat pe:

o studii ştiinţifice axate pe sănătatea publică, cu recunoaşterea faptului că încetarea măsurilor restrictive presupune asigurarea unui echilibru între beneficiile pentru sănătatea publică şi impactul social şi economic;

o coordonarea dintre statele membre, pentru a evita efectele negative. Este o chestiune de interes european comun;

o respect şi solidaritate. Acest lucru este esenţial atât din punct de vedere sanitar, cât şi socioeconomic. Cerinţa minimă este ca, înainte de a ridica măsurile de izolare, fiecare stat membru să notifice în timp util acest lucru celorlalte state membre şi Comisiei şi să ţină seama de punctele de vedere ale acestora.

  • Pentru ieşirea treptată din izolare sunt necesare măsuri de însoţire, printre care:

o colectarea de date armonizate şi dezvoltarea unui sistem solid de raportare şi de depistare a contacţilor, inclusiv cu ajutorul unor instrumente digitale care să respecte pe deplin confidenţialitatea datelor;

o extinderea capacităţii de testare şi armonizarea metodologiilor de testare. Astăzi, Comisia – în consultare cu Centrul European de Prevenire şi Control al Bolilor – a adoptat o serie de orientări privind diferitele teste de depistare a coronavirusului şi performanţele acestora;

o sporirea capacităţii şi rezilienţei sistemelor naţionale de sănătate, în special pentru a răspunde creşterii prevăzute a numărului de infecţii care va avea loc odată ce vor fi ridicate măsurile restrictive;

o consolidarea în continuare a capacităţilor în materie de echipamente medicale şi echipamente individuale de protecţie.

o dezvoltarea de tratamente şi medicamente sigure şi eficace, precum şi dezvoltarea şi introducerea accelerată a unui vaccin pentru a pune capăt răspândirii coronavirusului.

URMĂTOARELE ETAPE

Foaia de parcurs a Comisiei prezintă recomandările concrete pe care statele membre ar trebui să le ia în considerare atunci când planifică ridicarea măsurilor de izolare:

  • Este indicat să se acţioneze pas cu pas: măsurile ar trebui să fie retrase în mai multe etape, lăsându-se suficient timp între acestea pentru a evalua impactul măsurilor.
  • Măsurile generale ar trebui să fie înlocuite treptat cu măsuri specifice. De exemplu, protejarea grupurilor celor mai vulnerabile pe o perioadă mai îndelungată; facilitarea reluării treptate a activităţilor economice necesare; intensificarea curăţării şi dezinfectării periodice a terminalelor de transport, a magazinelor şi a locurilor de muncă; înlocuirea regimurilor de stare generală de urgenţă cu intervenţii precis direcţionate din partea guvernelor, astfel încât să se asigure transparenţa şi responsabilitatea democratică.
  • Controalele la frontierele interne ar trebui să fie eliminate în mod coordonat. Restricţiile de călătorie şi controalele la frontieră ar trebui să fie eliminate odată ce se atinge un grad suficient de convergenţă între situaţia epidemiologică a regiunilor frontaliere. Redeschiderea frontierelor externe ar trebui să aibă loc în a doua etapă, în funcţie de răspândirea virusului în afara UE.
  • Reluarea activităţii economice ar trebui să aibă loc în mod treptat: se pot aplica mai multe modele, cum ar fi telemunca în cazul profesiilor care se pretează la aceasta, importanţa economică, organizarea muncii în schimburi etc. Este indicat să se evite situaţia în care întreaga populaţie ar reveni la locul de muncă în acelaşi timp.
  • Adunările de persoane ar trebui autorizate în mod progresiv, ţinând seama de specificul diferitelor categorii de activităţi, cum ar fi:
  • şcolile şi universităţile;
  • activitatea comercială (comerţ cu amănuntul), cu o eventuală graduare;
  • activităţile sociale (restaurante, cafenele), cu o eventuală graduare;
  • adunările de persoane în masă.
  • eforturile de prevenire a răspândirii virusului ar trebui continuate prin campanii de sensibilizare care să încurajeze populaţia să menţină practicile solide de igienă şi distanţarea socială;
  • acţiunile ar trebui să fie monitorizate în mod constant şi ar trebui să se pregătească terenul pentru revenirea la măsuri de izolare mai stricte în cazul unei recrudescenţe puternice.

În timp ce măsurile de izolare sunt ridicate treptat, este necesar să se planifice strategic redresarea, să se revitalizeze economia şi să se revină la o creştere durabilă. Este vorba inclusiv despre facilitarea dublei tranziţii către o societate digitală şi totodată mai verde şi valorificarea învăţămintelor desprinse din criza actuală pentru asigurarea pregătirii şi a rezilienţei UE. Comisia va elabora un plan de redresare bazat pe o propunere revizuită privind următorul buget pe termen lung al UE (cadrul financiar multianual) şi pe programul de lucru actualizat al Comisiei pentru 2020.

Poate, când se vor odihni după atâta ceartă, miniştrii noştri conduşi pe timp de stare de urgenţă de domnul ministru Vela să cheme pe cineva care, totuşi, măcar acum, să elaboreze un plan naţional de ieşire din criză. Poate ar fi util. Poate nu, dacă vrem să rămânem ancoraţi în statutul de "ofertant de zilieri", în orice condiţii, în marea tradiţie a "căpşunarilor" cu care ne-am început intrarea în Europa şi care, iată, sunt căutaţi în continuare. Caz în care, birocraţii de la Bruxelles se înşală grav cu "facilitarea dublei tranziţii către o societate digitală şi mai verde (Green Deal)". Noi vom avea dreptate, căci tot vor avea nevoie de cineva să le culeagă sparanghelul .

Nu credeţi? Atunci să mai aşteptăm.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite