Oligarhii din Fidesz, în spatele suspendării celui mai mare cotidian din Ungaria?

Oligarhii din Fidesz, în spatele suspendării celui mai mare cotidian din Ungaria?

Cotidianul Népszabadság nu mai apare la chioşcurile de ziare

Vestea încetării apariţiei de pe o zi pe alta a cotidianului de stânga Népszabadság, ziar cu cel mai mare tiraj din Ungaria, i-a şocat nu numai pe angajaţii redacţiei a căror activitate a încetat imediat, ci şi opinia publică internă şi internaţională. Opoziţia din Ungaria, o parte a societăţii civile şi cititorii cotidianului presupun că este o manevră cu implicarea indirectă a Guvernului Fidesz şi a premierului Viktor Orban.

Chiar şi presa conservatoare de dreapta consideră măsura periculoasă deoarece afectează libertatea presei din Ungaria. Nemulţumirea unei părţi a populaţiei s-a manifestat în protestul public de duminică seara când aproximativ 2000 de persoane au manifestat împotriva măsurii.
 
Comunicatul de presă dat de Mediaworks, actualul proprietar al ziarului, după ce din 1990 Partidul Socialist Ungar care îl edita, a renunţat la el şi prin privatizare, a trecut prin mai multe mâini, a adus pentru justificarea măsurii argumente economice, respectiv reducerea tirajului şi mari pierderi financiare. Comunicatul nu vorbeşte despre dispariţia cotidianului ci despre ”reorganizarea pe alte baze, mai eficiente”. 
 
Aceste cuvinte pot însemna orice, inclusiv o schimbare de orientare sau de profil. Indiferent de  ce se va întâmpla  se poate presupune că ziarul îşi va pierde caracterul militant, critic, antiguvernamental, antiFidesz şi antiOrban.  Deşi chiar premierul a declarat că nu este implicat şi nici nu vrea să se implice în această problemă deoarece ar însemna o ştirbire a  libertăţii presei,o serie de indicii crează impresia că a fost o comandă politică. Se pare că patronul austriac al Mediaworks,Heinrich Pecina, ar fi un om de paie şi că în spatele lui se află alte interese, ceea ce nu ar exclude nici cele guvernamentale.
 
Adevărul este că, într-o serie de articole de investigaţie, Népszabadság  a  făcut dezvăluiri  incomode legate de importante personalităţi politice cum ar fi Antal Rogan, ministru în Oficiul premierului, cel de-al treilea om în stat, implicat în mai multe scandaluri de corupţie  sau György Matolcsy, preşedintele Băncii Naţionale. 
 
De asemenea, cotidianul a scris despre corupţia unor oligarhi ai Fidesz şi nu a evitat nici articole legate de familia premierului Viktor Orban, ginerele lui bucurându-se prioritar de diferite comenzi de stat. Politica guvernului, mai ales referendumul din 2 octombrie a.c. despre acceptarea cotelor de refugiaţi a fost de asemenea subiectul unor articole critice. 
 
Observatorii presei din Ungaria au amintit că un astfel de precedent, de suspendare rapidă, a mai existat. În 1998 a fost suspendată în acelaşi mod, apariţia tabloidului Kurir, proprietate a Băncii Poştei (Postabank). Ţinând cont de toate acestea , fostul premier Ferenc Gyurcsany, liderul formaţiunii DK(Coaliţia Democratică de opoziţie) a calificat măsura drept” cel mai josnic atac împotriva democraţiei din Ungaria, a libertăţii presei... una dintre cele mai josnice fapte ale regimului Orban”.
 
 La rândul său, Partidul Socialist Ungar şi-a manifestat solidaritatea faţă de angajaţii cotidianului, afirmând că este un semnal pentru toţi ziariştii, toţi angajaţii din media că nimeni nu este în siguranţă. Ziariştii de la Népszabadság  ”au devenit victimele răzbunării politice agresive a lui Viktor Orban şi Fidesz. Ziua de opt octombrie este cea mai neagră zi a libertăţii presei din Ungaria”.Formaţiunea de opoziţie LMP  a apreciat că ziarul a afectat interesele oligarhilor din Fidesz.
 
Ecouri au venit şi din străinătate. Astfel, Gianni Pitella,  preşedintele  Grupului Alianţei Progresiste a Socialiştilor si Democraţilor din Parlamentul European, a declarat că  ”în Ungaria, prin suspendarea ziarului Népszabadság  din motive financiare libertatea presei este ameninţată .
 
 În cadrul unor regimuri autocrate este frecventă  închiderea unor ziare de opoziţie care, prin dezvăluirea unor cazuri de corupţie subminează puterea guvernului. Acest lucru s-a întâmplat şi cu Népszabadság ...Europa aşteaptă de la Viktor Orban şi de la guvernul ungar să ia măsuri urgente pentru reapariţia publicaţiei.” 
 
Văzând reacţia puternică a opiniei publice, conducerea Mediaworks l-a invitat pe Andras Muranyi, redactorul şef al cotidianului, să vină cu un proiect managerial şi economic viabil care să permită reapariţia ziarului. Muranyi a condiţionat eventuala colaborare prin menţinerea intactă a colectivului de redacţie şi a liniei politice independente a publicaţiei.
 
citeste totul despre: