Justiţia italiană confirmă în apel condamnarea la 16 ani de închisoare a căpitanului de pe Costa Concordia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Justiţia italiană a confirmat în apel condamnarea la 16 ani de închisoare a fostului comandant al pachebotului Costa Concordia, al cărui naufragiu, în apropiere de coastele italiene, s-a soldat în ianuarie 2012 cu 32 de morţi, a constatat AFP.

Fostul comandant Francesco Schettino, absent marţi de la audieri, la Florenţa (centru), a fost condamnat în februarie 2015 pentru omucideri, abandonarea navei şi naufragiu de către judecători de la un tribunal din Grosseto, în Toscana, unde s-a deschis procesul în primă instanţă, în iulie 2013.

El a fost condamnat la 16 ani şi o lună de închisoare, după ce parchetul a cerut o pedeapsă de 26 de ani de închisoare. În apel, parchetul a cerut 27 de ani de închisoare, iar avocaţii săi au cerut achitarea.

Schettino nu va pleca imediat la închisoare, deoarece hotărârea nu este în continuare definitivă. Există posibilitatea unui recurs în casaţie.

De asemenea, Curtea de Apel a crescut de la patru luni la cinci ani suspendarea titlului profesional de căpitan al lui Schettino.

Costa Concordia, care naviga prea aproape de coasta Insulei toscane Giglio, s-a lovit de o rocă, în noaptea de 14 ianuarie 2012.

Pachebotul a eşuat pe roci, la câteva zeci de metri de Giglio. La bord se aflau 4.229 de persoane, dintre care 3.200 erau turişti. Treizeci şi doi de oameni au murit. Corpurile a două dintre victime nu au fost găsite niciodată.

Epava, scufundată parţial în apă, a fost ranfluată şi transportată, în iulie 2014, până în portul Genova, pentru a fi dezmembrată.

Avocaţii apărării au încercat în acest proces în apel, care a început pe 28 aprilie, să demonstreze că Francesco Schettino nu era singur, în acea noapte, pe pasarelă şi că responsabilităţile erau împărţite.

„Vina este împărţită“, a declarat Donato Laino, avocatul lui Schettino, subliniind că voia mai întâi să citească sentinţa. El nu a precizat dacă intenţionează să formuleze recurs în casaţie.

„Cerem să fie redefinite responsabilităţile tuturor protagoniştilor din acest caz şi nu doar cea a clientului nostru“, declara el în aprilie pentru AFP.

Împreună cu colegul său Saverio Senese, Laino anunţa atunci că va pleda un „accident organizaţional“, implicând compania Costa, dar şi reprezentanţi ai portului vecin, de la Civitavecchia, şi pe timonierul indonezian al pachebotului.

Procurorul Florenţei, Giancarlo Ferrucci, a cerut în schimb să se reţină circumstanţe agravante, deoarece acuzatul era, în opinia sa, „conştient“ de vina sa.

Compania Costa Cruises, care face parte din grupul Carnival, a fost condamnată în aprilie 2013 la o amendă în valoare de un milion de euro, la finalul unei proceduri în negociere în care a recunoscut o responsabilitate administrativă, pentru a evita un proces penal.

Avocatul în apel al companiei, Marco De Luca, a apreciat marţi „foarte echilibrată“ condamnarea lui Francesco Schettino.

Decizia fostului comandant Schettino de a părăsi nava înaintea ultimilor pasageri a şocat Italia şi întreaga lume.

În tribunalul de primă instanţă, Schettino declara că a fost împins în şalupă „de forţa gravitaţiei“.

În noaptea catastrofei, unul dintre reprezentanţii Căpităniei portului Livorno (Toscana) l-a somat să se întoarcă la bordul pachebotului, însă fără niciun rezultat.

Înregistrarea conversaţiei celor doi şi ordinul reprezentantului Căpităniei - „Căpitane Schettino, urcă la bord, fir-ar să fie!“ - a făcut înconjurul lumii.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite