EXCLUSIV Consiliul European din 17-18 octombrie. Deschideri interesante şi un eveniment supărător

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Uniunea europeana FOTO IPN

Ziua de duminică, la Bruxelles, a avut, în dimensiunea sa europeană (deoarece, pe plan naţional, s-au desfăşurat alegeri), toate ingrediente unul film serial poliţist. Întrebarea tuturor ziariştilor a fost dacă era vorba despre o scenetă pentru a ridica nivelul de interes sau, dimpotrivă, iar s-au împiedicat actorii înainte de intrarea în scenă şi n-au vrut să se arate publicului cu un ochi umflat sau/şi având cucuiele de rigoare.

Înspre prânz, s-a dus repede vestea că şefii de delegaţii, Michel Barnier şi Dominc Raab, aveau să se întâlnească şi era foarte posibil că urma să urmeze anunţul privind un acord care să fie discutat la dineul oficial prevăzut miercuri seară, înainte de Summitul European de joi.

N-a fost să fie. S-a anunţat că negocierile au fost stopate complet şi că, lucru mai puţin obişnuit, au fost anulate şi şedinţele grupurilor de şerpas, funcţionarii care muncesc, mai mult sau mai puţin în umbră, pentru a pregăti documentele necesare negocierilor. S-a mai spus că, în asemenea condiţii, este normal ca decizia finală să aparţină membrilor Consiliului European. Cei care să mai zică şi dacă va mai exista un Summit în noiembrie, de data asta cu obligaţia de a de constata dacă există sau nu un Acord. Asta însemnând că, din nou, veniţi cu mari speranţe publice că acest Summit de joi va aduce în fine o decizie, liderii europeni s-ar putea să plece de la Bruxelles fără nimic concret.

Ba, mai mult, obligaţi să transmită acasă, Guvernelor lor, că ar fi cazul să grăbească preparativele pentru varianta „Brexit dur“, cu toate consecinţele sale extrem de complexe, economice, politice şi sociale.

Dar asta nu înseamnă că discuţiile de acum nu vor fi, pe anumite dimensiuni, absolut esenţiale. Furtunoase chiar, datorită implicaţiilor uşor de descifrat ale proiectelor aflate în discuţie. În acest sens, sunteţi primii care au acces, în România, asupra a ceea ce este, azi, ultima formă a proiectului de Concluzii pentru Consiliul European de joi. Şi, în principiu, aceasta ar trebui să fie forma finală, cel puţin la capitolul foarte dificil şi mereu exploziv al migraţiei şi politicii europene unice privind azilul.

Sunt interesante din două motive.

În primul rând, după lecturarea documentului cu circulaţie limitată pe care-l veţi găsi în finalul acestui articol, cu siguranţă vă va fi extrem de clar că, în raport cu perioadele trecute, se doreşte (şi poate chiar se va reuşi), o turare semnificativă a motoarelor. Asta în scopul de a avea deja finalizate sau aproape de votul final în Parlamentul European şi Consiliu câteva dintre cele mai importante pachete care stau la baza a ceea ce va fi viitorul sistem european unificat al securităţii interne. Logica politică a presiunii actuale este evidentă: suntem deja în perioada pre-electorală pentru alegerile europene şi formaţiunile politice europene de la aceste teme vor pleca, ştiind foarte bine care este sensibilitatea crescută a opiniilor publice din Statele Membre faţă de problematica respectivă. Dar, în acelaşi timp, ştiind că acesta va fi punctul de atac predilect pe care vor marşa tenorii echipelor, deloc puţine, exprimând vederile extremismului naţionalist şi al tuturor populismelor reunite.

În al doilea rând, este foarte limpede că s-a ajuns la conştientizarea nevoii de a avea pachete legislative europene care să fie agreate şi respectate de toate Statele Membre. Lucru posibil doar dacă, pe fond, măsurile vor viza o întărire considerabilă nu numai a instituţiilor de forţă, ci şi a sistemului de prevenţie, a serviciilor de informaţii şi a capacităţii lor de a produce analize prospective relevante atât asupra riscurilor interne cu care se confruntă Statele Membre ci şi, în mod egal, asupra riscurilor externe reprezentate de apariţia a noi şi noi organizaţii de crimă organizată la scară regională, continentală sau cu acoperire mondială care se infiltrează în Europa, deschizând noi şi noi rute pentru toate tipurile de trafic.

Acestea fiind spuse, să vedem ce vor spune şi mai ales ce vor promite ca acţiune în viitorul imediat şefii de state şi guverne care se vor reuni peste câteva zile la Bruxelles. Ei vor relua astfel propunerile conţinute într-un document de sinteză prezentat nu cu mult timp în urmă la Salzburg de către Preşedinţia austriacă. Evocă cele 7 şantiere legislative în lucru: 1. propuneri pentru schimbarea „Reglementărilor Dublin“, 2. Reglementarea privind condiţiile pe care trebuie să îndeplinească solicitanţii de azil 3.Reglementarea privind procedura acordării de azil 4. Reglementara EURODAC privind apariţia sistemului de comparare a amprentelor digitale şi a responsabilităţilor precise pe care le au instituţiile naţionale 5. Reglementarea privind Agenţia Europeană pentru Azil 6. Reglementarea privind cadrul procesului de repatriere 7. Reglementarea privind condiţiile de primire a candidaţilor la protecţie internaţională. În finalul acestui articol aveţi şi acest document cu circulaţie limitată, foarte explicit şi extrem de precis.

Îndrăznesc să vă atrag atenţia asupra unor proiecte speciale de mare interes, de foarte mare urgenţă şi complexitate şi care vor trebui să fie pe lista de priorităţi maxime ale Preşedinţiei româneşti a Consiliului.

Printre acestea, pentru a fi încheiat înainte de terminarea legislaturii (deci înainte de vara viitoare), se află Proiectul unui Centru European de privind securitatea cibernetică, industrială, tehnologică şi de cercetare precum şi a unei reţele de Centre naţionale de coordonare. Ştim despre ce e vorba?

În acelaşi sens, până în decembrie acest an, se cere prezentarea unei Acţiuni europene coordonate de răspuns împotriva dezinformării, luându-se în calcul rapoartele succesive date publicităţii şi trimise la Bruxelles de instituţiile naţionale competente în domeniu. Aţi auzit în România de o iniţiativă serioasă în acest sens? Nu, nici o problemă, o vor face fără noi.

Tot astfel, după cum vedeţi în Concluzii, Comisia Europeană a transmis mai demult semnalul că va acţiona foarte serios „pentru a apăra sistemele democratice din UE şi a combate dezinformarea, inclusvi în contextul viitorul alegeri europene“. Mi-aş fi dorit, în acest cadrul, să-l aud pe dl Negrescu, Ministrul nostru al Afacerilor Europene, că este deja în lucru, nivelul ministerelor de profil, ceva care să semene măcar cu ce zic ei despre „reţele de cooperare electronică, transparenţă online, protecţie împotriva incidentelor de securitate, manipulare frauduloasă şi lupta împotriva manipulării răuvoitoare a datelor şi a campaniilor de  dezinformare...“. Poate avem, poate-l au măcar cei de la SRI, dar tăcerea este totală şi cred că interesele guvernării nu sunt dirijate prioritare spre prostii din astea europene.

Drept care, citiţi vă rog ce vor ei să facă în domeniul stopării sau atenuării ameninţării migraţiei şi clădirii unui sistem coerent de securitate internă la nivel european. Preşedintele Iohannis se va angaja că şi noi vom face. Dar, când e vorba de făcut, toate pârgiile sunt la Guvern. Ce se va face? Guvernul ştie. Când? Guvernul ştie. În consecinţă, partenerii noştri europeni par să înţeleagă că le este sortit să joace singuri, pe toate palierele enunţate. Când, dincolo de vorbe, vor fi asumate practic că vor fi şi ale României, vor vrea să joace şi cu noi.

Iată de ce, notez cu stupefacţie faptul că, la o altă reuniune la vârf a Partidului Socialiştilor Europeni, cea care are loc mâine, înainte de Summit, cu participarea liderilor europeni şi naţionali reprezentativi ai acestei politici, iarăşi politicienii nu sunt invitaţi politicienii din ţara noastră, nici prim-ministrul şi nici preşedintele PSD. Iată lista (aşa cum a fost comunicată ieri la ora 17) cu cei care vor fi prezenţi la lucrările Pre-Summitului, mâine de la ora 16.15:

LIST OF PARTICIPANTS  

To be updated Tuesday with the names of the leaders of the PES member parties who will be attending.

Sergei Stanishev, President, Party of European Socialists

Antonio Costa, Prime Minister of Portugal
Stefan Löfven, Prime Minister of Sweden
Joseph Muscat, Prime Minister of Malta
Peter Pellegrini, Prime Minister of Slovakia
Pedro Sánchez, Prime Minister of Spain

Udo Bullmann, President of the S&D group in the European Parliament

Vytenis Andriukaitis, European Commissioner for Health & Food Safety
Maros Sefcovic, Vice-President of the European Commission for Energy Union
Frans Timmermans, First Vice-President of the European Commission for Better Regulation, Interinstitutional Relations, the Rule of Law and the Charter of Fundamental Rights
Karmenu Vella, European Commissioner for Environment, Maritime Affairs and Fisheries

Achim Post, Secretary General, Party of European Socialists

Iată documentele de care vă vorbeam:

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite