Povestea sălilor-fantomă din cinematografele chineze. De ce sunt acestea goale, deşi se vând toate biletele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

China urmează foarte curând să deţină cel mai mare public cinematografic din lume, deşi ţara a produs un număr surprinzător de mare de filme aproape imposibil de privit. O parte dau vina pe cenzură sau pe lipsa de creativitate, în timp ce alţii mărturisesc că la mijloc ar fi nişte interese financiare care nu au legătură cu filmul.

Problema ar fi de fapt în „vânzarea” unor bilete. Unii investitori ar susţine financiar unele filme cu scopul de a-şi spori preţul acţiunilor, şi ar putea schimba percepţia despre succesul unui film, indiferent de adevărata sa popularitate, relatează BBC.

Raymond Zhou, critic de film chinez şi observator al industriei, a investigat finanţările a mai multor filme din ţara sa, a explicat că producătorii de film nu mai urmăresc să satisfacă publicul. „Când ai un film de succes, preţul acţiunilor tale va creşte de câteva ori în ce priveşte evaluarea de piaţă comparată cu bursa de la box-office, aşa că, câteva «genii financiare» au venit cu această idee: De ce n-aş putea să=mi falsific cifrele din box-office aşa încât să fac ami mulţi bani de pe bursa de valori?”, a declarat Zhou.

Acesta din urmă a mai spus că producătorii de film au inversat procesul în care aceştia urmăreau să facă un film bun care apoi le-ar fi adus o creştere a acţiunilor şi că acum filmul e mai mult „o scuză”.

Biletele fantomă

Conform anchetatorilor din guvernul chinez, anumite societăţi de producţie sau de investiţii financiare au dezvoltat modalităţi de a manipula rezultatele de la box-office.

Apoi, dacă acele cifre publice înfăţişează „succesul” unui film, oamenii vor cumpăra acţiuni în companiile care au finanţat filmul.

Deci, după ce unul film a intrat în cinema, una dintre companiile care s-a ocupat de finanţare ar putea cumpăra toate proiecţiile, în special cele de noapte. Lansările acestor filme ar fi dat apoi iluzia că oamenii n-au avut loc în cinema-uri, pe când, în realitate, sălile acestea sunt complet goale.

Oficialităţile de reglementare s-au prins de aceste tehnici, determinându-i pe producători să cumpere doar o parte din locurile la film, în special cele poziţianate prost, pe parcursul a mai multor ore de difuzare.

Autorităţile au început să-şi pună apoi întrebări când au descoperit proiecţii în care biletele vândute erau doar cele de lângă pereţi, în timp ce locurile de la mijloc erau libere.

Imagine indisponibilă

FOTO Getty Images

Totuşi, câte sute de mii de bilete ar trebui o companie să cumpere pentru a-şi stimula cifra de afaceri destul cât să facă o diferenţă? Sau, ce s-ar întâmplat dacă lanţul de cinema este în acelaşi timp şi investitor al filmului respectiv astfel încât să vândă biletul gratuit?

Acestea sunt doar o parte din întrebările pe care jurnalistul chinez John Papish a început să le investigheze, şi declară că un asemenea conflict de interese ar fi ilegal în alte ţări precum SUA.

„Proprietarul unui cinematograf poate, de asemenea, să-şi distribuie propriile filme şi să-şi folosească cinematografele ca o platformă de lansare. Ei pot manipula apoi numărul de proiectţii în propriile săli. Pe circuit intră adesea şi aplicaţii de bilete ale unor părţi terţe, care se pot ocupa şi de promovarea filmelor, astfel încât acestea să apară mai sus în sugestiile oamenilor”, a subliniat Papish.

Practic, e foarte posibil ca o companie sau mai multe să se ocupe de distribuţie, deţin cinematografe şi să se ocupe şi de vânzarea biletelor. Chiar şi aplicaţiile şi site-urile care evaluează filmele ar putea avea un interes financiar.

Cu toate astea, guvernul chinez ştie că au loc mai multe nereguli în industria cinematografiei şi au introdus amenzi mai mari pentru unele nereguli. Anchetatorii anticorupţie din Partidul Comunist spun că în prezent urmăresc un producător cu influenţă, pe care l-au acuzat de fraudă, şi care între timp a fugit în Statele Unite. 

Cu toate astea, analiştii spun că nu pare să existe o  mişcare care să descompună interesele pe care le-a creat filmele chinezeşti, şi că acestea vor continua să promoveze o calitate proastă în lumea filmului.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite