Claudiu Oprea, Head of Production Antena Group: „În România se face cea mai bună televiziune din Europa, după Anglia“
0
Şeful de producţie de la „X Factor“, „Top Chef“ şi „România Dansează“ ştie că realizarea emisiunilor este un risc, pentru a respecta cerinţele consumatorilor.
Românii sunt avizi după divertisment şi tocmai această preferinţă a format o piaţă competiţională puternică, spune Claudiu Oprea, Head of Production Antena Group. După ce a câştigat 15 ani de experienţă la Media Pro, unde a lucrat la primul sezon „MasterChef România“ şi pentru emisiuni precum „Alege Asia“ şi „Vara Ispitelor“, în iunie 2012, specialistul s-a mutat la Antena Group, pentru a stabili noi recorduri. „X Factor“, „Top Chef“ şi „România Dansează“ sunt doar trei dintre copiii săi, inspiraţi din producţiile britanice mamă ale lui Simon Cowell, creatorul „X Factor“ şi „Britain's Got Talent“.
„Adevărul“: Ce repere aveţi în construirea emisiunilor?
Claudiu Oprea: Noi suntem o ţară în care se face o televiziune foarte bună, este singura în care se produc toate formatele din top 10 mondial. Locul din Europa în care se face televiziune mai bună ca în România este Anglia, de unde şi luăm cele mai bune formate pe care le vedeţi în acest moment pe piaţă. Simon Cowell este absolut genial.
Cum explicaţi performanţa în România?
Ne place să consumăm televiziune şi, de aceea, tratăm cu respect telespectatorul care te obligă să faci lucrurile din ce în ce mai bine. Publicul te taxează imediat, fiindcă este foarte sensibil şi obişnuit cu lucruri noi şi de aceea vreau să-l răsplătesc. Este un regim concurenţial foarte dur şi nu îţi permiţi să faci ceva care să nu fie calitativ. Este foarte interesant să înţelegi o poveste şi cum anume este construit un personaj, ca să redai întreaga atmosferă. Dacă te uiţi la „X Factor“, de exemplu, vrei să te simţi bine, să te distrezi, iar ca asta să se întâmple, trebuie să te ataşezi emoţional de concurenţii de pe scenă.

Se vorbeşte despre tabloidizarea emisiunilor în care se aduc invitate îmbrăcate sumar şi se plantează o sămânţă de scandal. În producţiile dumneavoastră, încercaţi să inseraţi o intrigă sau vă deziceţi de acest trend?
Mă bucur când văd că un concurent are iniţiativă, pentru că asta înseamnă că îşi doreşte să facă ceva. Ce înseamnă tabloid? Înseamnă bârfă. Nu captezi audienţa prin bârfă non-stop, ci dacă o pui într-un context, în realitate. Lucrurile care-i interesează pe oameni sunt simple.

Ce noutăţi aduce al doilea sezon „Top Chef“?
Am schimbat radical conceptul, pentru că anul trecut concursul a fost cam serios şi elitist. Încercăm să punem în relaţie viaţa cu hrana, pentru că omul, în orice moment important mănâncă. Vrem să cucerim femeile, anul trecut nu am reuşit pentru că a lipsit puţină sensibilitate. Vrem să arătăm că se poate mânca foarte bine cu alimente pe care le întâlneşti într-un magazin, iar pentru asta, ne-am inspirat din vieţile celor din juriu, Nicolai Tand, Joseph Hadad şi Tudor Constantinescu. Plecând de la poveştile lor, am alcătuit probe pentru duelul a 24 de bucătari senzaţionali, unii veniţi special din Belgia, Franţa şi Anglia.

La o emisiune transmisă în direct, puteţi aduce îmbunătăţiri de la o ediţie la alta, pe măsură ce primiţi feedback de la telespectatori. Cum vă raportaţi la audienţă în cazul unei emisiuni înregistrate, mai ales dacă ratingurile sunt mai scăzute decât aţi preconizat?
Dacă nu reuşeşti să cucereşti publicul, asta înseamnă că ideile pe care le-ai crezut bune nu au fost. Atunci, te gândeşti unde ai greşit şi faci în aşa fel încât la anul să fie mai bine. E o relaţie vie cu telespectatorul. Trebuie să pleci de la ideea că el nu te minte, pentru că nu are niciun interes să o facă. Tu trebuie să cucereşti omul de acasă.
Cum intuiţi preferinţele publicului, în aceste condiţii?
Mă pun în pielea lor şi întreb pe toată lumea pe care o cunosc, pe lângă faptul că trebuie să am o cultură de televiziune. Trebuie să fiu foarte bine informat, să ştiu ce se întâmplă în televiziunile din lume. Apoi, mă raportez la statistică, la structura demografică a populaţiei, la cine se uită la televizor.
Cum s-au schimbat preferinţele publicului, în timp?
Publicul a evoluat, iar în acest moment este o criză, la nivel mondial, din cauza problemelor politice. Publicul vrea să aibă o stare bună când se uită la televizor, pentru că realitatea este complicată şi dificilă şi are nevoie de o supapă.

Ca să ajungem cât mai aproape de Marea Britanie, ce mai avem de învăţat de la profesioniştii de acolo?
Ei stau foarte bine din punct de vedere tehnologic. Asta este următoarea noastră ţintă, dar avem nevoie de bani. „Got to Dance“/ „România Dansează“, de exemplu, este transmis 3D, există un sistem prin care se opreşte timpul în loc şi poţi să te învârţi în jurul unui concurent care a făcut o mişcare spectaculoasă.
