Musca de pe peretele Hollywood-ului: Bob Willoughb, fotograful care arăta starurile de cinema cu garda jos

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Foarte mulţi cinefili şi fotografi se folosesc acum de tehnica „pozelor din spatele scenei“ pentru a arăta publicului larg ce se întâmplă de fapt atunci când un film este realizat. Această tehnică a fost perfectată în trecut de către fotograful-vizionar american Bob Willoughby care a schimbat modul în care starurile de cinema sunt fotografiate astăzi, scrie „The Independent“.

Bob Willoughby, adesea descris ca fiind „un spiriduş cu un Leica (n.r. - aparat de fotografiat)“, a introdus în domeniul fotografiei elementele de documentare naturale ale fotojurnalismului, organizate şi controlate riguros doar de o anumită breaslă. În acelaşi timp, el a oferit o înţelegere sinceră, fără precedent, în ceea ce priveşte misterele de la Hollywood. Folosindu-se de modele precum Frank Sinatra, Marilyn Monroe, Elvis Presley şi Audrey Hepburn, Willoughby a adus fotojurnalismul documentar la Hollywood.

Printre scenele surprinse de Willoughby, între anii 1950 şi 1960, se numără momentele în care Dean Martin şi Frank Sinatra se jucau blackjack în Las Vegas, Dustin Hoffman pe platoul de filmare de la „The Graduate“ şi Audrey Hepburn exersând olăritul între scenele filmare pentru „My Fair Lady“. „Există o anumită calitate şi un echilibru în munca sa. Willoughby a fost capabil să transmită în mod egal ceea ce o vedetă emana, sex appeal sau atitudinea de star, într-un mod în care este încă inteligent şi interesant. Este un lucru greu de realizat şi rar de găsit“, este de părere Giles Huxley-Parlour, proprietarul unei galerii de artă.

image

Frank Sinatra şi Dean Martin, la o partidă de blackjack FOTO The Independent

Actorii surprinşi cu garda jos

Pentru a imprima un asemenea efect pozelor sale, Willoughby a folosit tehnici inovatoare: se plimba nestingherit pe platourile de filmare, discuta cu regizorii, se ascundea printre membri echipei de filmare şi se ajuta de camere controlate de la distanţă şi contruite chiar de el. Astfel, reuşea să surprindă unii dintre cei mai faimoşi actori ai vremii cu garda jos. „A deschis uşa şi calea pentru un nou tip de fotografii făcute celebrităţilor prin care se garanta accesul în viaţa lor“, mai spune Giles Huxley-Parlour.

image

Elvis Presley şi Sophia Loren FOTO The Independent

Puţine se ştiu despre începuturile carierei sale, în afară de faptul că a primit primul aparat de fotografiat la vârsta de 12 ani. Apoi a studiat cinematografia la Universitatea din California de Sud şi şi-a făcut ucenicia sub îndrumarea mai multor fotografi de la Hollywood.

image

Frank Sinatra şi James Dean FOTO The Independent

Un fan înfocat al jazz-ului, Bob Willoughby a reuşit să surprindă imagini cu virtuozi ai genului, cum ar fi Chet Baker, Louis Armstrong şi Miles Davis, atât pe scenă, cât şi în spatele ei, acolo unde se relaxau. Astfel, reportajele fotografului se apropiau de portrete, iar la începutul anilor 1950 a atras atenţia publicaţiei „Harper’s Bazaar“ care l-a trimis în prima lui „misiune mondenă“. Rezultatele au fost considerate geniale, cu un suflu nou, moment în care şi industra de film a pus ochii pe tânărul Willoughby.

image

Miles Davis FOTO The Independent

Începutul tehnicii fotografice „din spatele scenei“

Momentul definitoriul al carierei sale a venit în clipa în care a fost angajat pentru a o fotografia pe Judy Garland în timpul filmărilor pentru „A Star Is Born“, în 1954. Willoughby a devenit rapid cel care transforma actorii în vedete. Compania Warner Brothers s-a mişcat rapid şi l-a angajat pe acesta drept primul fotograf al studiourilor de film care să realizeze poze pentru reviste. Acesta a fost începutul tehnicii fotografice „din spatele scenei“ prin care se putea distinge felul în care o producţie este realizată: concentrare intensă, oboseală copleşitoare, bucurie spontană. Willoughby surprindea actorii în ipostaze vulnerabile sau exuberante, nu doar în clipa în care îşi jucau rolul.

image

Fotograful însă nu se limita doar la a fi un obsevator tăcut, apărându-şi fervent meseria. În timpul filmărilor pentru „The Man with the Golden Arm“, din 1955, apreciatul regizorul american Otto Preminger l-a sfătuit pe Willoughby cum să îi facă poze. Frank Sinatra, unul dintre actorii din distribuţia filmului, a fost uimit de felul în care fotograful a răspuns: „Tu ai grijă de munca ta, iar eu am grijă de a mea“. În restul timpului, Willoughby era o persoană cordială şi sociabilă. Îşi făcuse prieteni în rândul actorilor William Holden, Jack Lemmon şi Audrey Hepburn şi devenise fotograful personal al trupei lui Frank Sinatra.

Bob Willoughby FOTO The Independent

Strânsa prietenie cu Audrey Hepburn

Cu toate acestea, Hepburn a fost cea cu care a stabilit cea mai puternică relaţie profesională de la Hollywood. După prima lor întâlnire, Willoughby mărturisea: „Mi-a luat mâna în felul în care o face o prinţesă şi m-a uimit cu acel zâmbet pe care Dumnezeu îl dă unei femei care poate să topească inimile muritorilor“, spunea el. Acesta a fost punctul în care a luat startul unei colaborări care s-a terminat doar în clipa în care Hepburn a murit, în 1993. Atunci, fotograful şi prietenul actriţei a publicat în revista „Life“ un album cu imagini denumit „Rememorând-o pe Audrey“. Cele mai frapante poze au fost făcute în mod informal, aşa cum este poza în care Audrey Hepburn este portretizată în timp ce doarme, fiind acoperită doar în jurul poalei.

image

Audrey hepburn FOTO The Independent

O muscă pe perete“

Impulsivitatea şi sincronizarea s-au dovedit a fi semnele distinctive ale imaginii lui Willoughby pentru care acesta a devenit unul dintre cei mai râvniţi fotografi ai planetei. Fotografii memorabile cu Alfred Hitchcock deliberând pe platoul de filmare al thrillerului psihologic „Marnie“ sau Roman Polanski arătându-i Miei Farrow cum să joace o scenă în „Rosemary’s Baby“, toate fac parte din portofoliul unui fotograf considerat „o muscă pe perete“.

image

Alfred Hitchcock FOTO The Independent

Mentalitatea spontană a lui Willoughby s-a răspândit şi în viaţa lui personală. Într-una dintre călătoriile sale cu avionul din 1959 a fost servit de o stewardesă pe nume Dorothy, care, în doar şase săptămâni, avea să devină doamna Willoughby. Împreună au avut patru copii, iar în 1972 s-au retras la un castel din sudul Irlandei, acolo unde fotograful a tradus poezie irlandeză veche. A continuat să fotografieze şi să fie autorul unor cărţie despre fotografie. A fost diagnosticat cu cancer şi a murit în decembrie 2009, la vârsta de 81 de ani.

Inventatorul filmului jurnalistic static

Faptul că stilul său este unul comun în zilele acestea este o dovadă a influenţei sale. Obsesia pandemică cu privire la viaţa personală a vedetelor a fost alimentată chiar de propria persoană. „Omul, practic, a inventat filmul jurnalistic static“, evidenţia un articol al revistei „Popular Photography“.

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite