Cronică de film: O poveste cu vampiri

0
0

NEMURIRE Reputatul regizor american Jim Jarmusch revine spectaculos cu filmul „Îndrăgostiţii mor ultimii“ / „Only Lovers Left Alive“, o coproducţie turnată pe trei continente, despre dragoste şi moarte dincolo de timp.

Filmele cu vampiri, se ştie, sunt la modă. De fapt, teribilele creaturi supranaturale au fost întotdeauna la modă, dar în anii aceştia cunosc o vogă incredibilă, cinematografică şi literară în egală măsură. Succesul se datorează unor producţii precum „True Blood“ / „Vampirii Sudului“, „Academia vampirilor“, „Jurnalele vampirilor“ ş.a.m.d., dar în primul rând aşa-zisei saga „Amurg“ / „Twilight“. Ceea ce au însemnat în anii ’90 cartea şi, mai ales, filmul „Interviu cu un vampir“ reprezintă însă, în anii 2010, serialul TV „True Blood“, adică o nouă viziune asupra arhetipului vampirului, asupra acestei rase imaginare fascinante prin imortalitatea şi supraumanitatea ei.

Altfel de vampiri

În aceste condiţii, a te apuca să mai turnezi un nou film despre vampiri, mai ales când eşti renumit în zona relativ restrânsă a filmului de artă, independent etc., pare a fi o nebunie curată. Trebuie să uitaţi însă aceste prejudecăţi: filmul „Îndrăgostiţii mor ultimii“ / „Only Lovers Left Alive“, cea mai recentă producţie a regizorului american Jim Jarmusch, nu seamănă cu niciun alt titlu din această pletoră de noi pelicule tematice de care vorbeam. Mai mult, povestea spusă pe ecran vă va da peste cap tot ceea ce credeaţi că ştiţi despre vampiri şi vă va pune serios pe gânduri.

„Îndrăgostiţii mor ultimii“ / „Only Lovers Left Alive“ este un proiect ambiţios, cu o structură complicată, turnat pe trei continente: America (în Detroit, Michigan), Europa (Germania, mai precis Hamburg şi Köln) şi Africa (Tanger, în regatul Maroc). Povestea este una bizară şi contorsionată, fie şi pentru un film „de artă“. Filmul este singular chiar şi în contextul operei lui Jim Jarmusch. A fost considerat însă cel mai interesant al lui de la memorabilul „Dead Man“ (1995, cu Johnny Depp) încoace, deşi atât „Ghost Dog: The Way of the Samurai“ / „Ghost Dog – Calea samuraiului“ (1999), cât şi „Broken Flowers” / „Flori frânte” (2005) au avut, pe bună dreptate, mare succes.

Adam şi Eva

Regizorul-scenarist spune că s-a inspirat din „Jurnalul lui Adam şi al Evei“, ultima carte publicată a lui Mark Twain, dar acest fapt nu este menţionat pe generic. Într-adevăr, protagoniştii se numesc, mai mult decât semnificativ, Adam (Tom Hiddleston) şi Eve (Tilda Swinton) şi, chiar dacă nu se văd cu secolele, sunt legaţi de o dragoste mai profundă decât a multor muritori. Ei sunt vampiri, o rasă care trăieşte neştiută alături de noi şi care se bucură de o relativă imortalitate, indivizii supravieţuind cu succes secolelor şi defilării epocilor istorice ale omenirii.

Astfel, Adam, muzician amator stabilit în prezent în Detroit, are drept eroi personali multe figuri din panteonul nostru cultural, pe care le-a cunoscut în carne şi oase la vremea lor. Cei doi sunt chiar prieteni cu... Christopher Marlowe (John Hurt), dramaturgul elizabetan care n-a murit, aşa cum ştim toţi, la 29 de ani într-o încăierare, ci e de fapt vampir supravieţuitor până în zilele noastre.

Vampirii aceştia au renunţat să atace fiinţe umane pentru a se hrăni, ei se mulţumesc cu sângele pentru transfuzii obţinut pe sub mână de la diverse cadre medicale. Problema apare când cei doi îndrăgostiţi părăsesc Detroitul şi pleacă într-o odisee africană la Tanger, în căutarea lui Marlowe. Acolo rămân fără hrana strict necesară, adică nu se mai pot aproviziona cu preţiosul fluid vital.

Tentaţia imortalităţii

Deşi pare ciudat şi imperfect, filmul e lucrat fin pe mai multe paliere şi îţi rămâne în minte mult după vizionare. Pare că povestea celor doi vampiri e filmată sec, cu mijloacele filmului independent, care i-au adus consacrarea lui Jarmusch în anii ’80 (aşadar, filmul e mult mai puţin spectaculos din punct de vedere plastic decât „Dead Man“, cel de care este oarecum apropiat, cu toate că are momentele sale de intensă flamboaianţă vizuală).

Ideea de imortalitate şi de martor neştiut al epocilor istorice este fascinantă şi îţi rămâne în cap. Adam trăieşte în Detroitul semipustiit, după cum se ştie, de criza economică (filmat prelung şi cu mare plăcere de Jarmusch), căruia i se opune, spre final, Tangerul, vital şi amalgamat rasial. Experienţa istorică a celor doi le permite însă observaţii pertinente, de genul „Când Sudul va arde şi va decădea, Detroitul va fi iarăşi un mare oraş“ sau „N-au început încă (oamenii) războaiele pentru apă? Nu, încă se bat pentru petrol“.

Îndrăgostiţii mor ultimii / Only Lovers Left Alive (coproducţie, 2013)

Regia: Jim Jarmusch

Cu: Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt