Peste 130 de participanţi au meşterit la educaţia viitorului în tabăra RestartEdu
0„Cum construim împreună educaţia la care visăm?" - o întrebare la care au meşterit, timp de trei zile, cei peste 130 de participanţi la tabăra RestartEdu, aflată la cea de-a treia ediţie, care a avut loc în perioada 4-6 septembrie 2015, la Cheia.
Participanţii – inovatori, elevi şi studenţi, profesori, părinţi, ONG-uri, antreprenori sociali – au venit din toată ţara pentru a se conecta, a dezbate diverse teme şi pentru a descoperi cum pot colabora.
Pe principiul atelierelor deschise (open space), au fost abordate subiecte diverse: de la învăţarea prin joc, la dezvoltarea abilităţilor non-cognitive la adolescenţi, antreprenoriat social, educaţia părinţilor, crearea unei reţele de sprijin pentru profesori sau realizarea unui manifest pentru educaţie.
Participanţii au avut prilejul să afle de la tinerii prezenţi despre modele alternative – precum comunitatea learnity pentru liceeni din Bucureşti, care are la bază principiile educaţiei democratice: aici, elevii aleg ce să înveţe, contribuie la curriculum, îşi asumă responsabilitatea pentru propriul proces de învăţare, colaborează şi învaţă cu bucurie. În schimb, în şcoli, elevii nu au niciun cuvânt de spus în ceea ce priveşte alegerea materiilor opţionale, iar “principiul centrării educaţiei pe elev”, deşi prevăzut de Legea educaţiei, există doar pe hârtie, după cum a subliniat Horia Oniţă, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor. Aceste obstacole nu sunt însă de natură să-i descurajeze pe participanţi, majoritatea deja implicaţi în diverse proiecte prin care contribuie la educaţie. Dimpotrivă, ei au plecat din tabără inspiraţi, cu idei şi prieteni noi, dar şi cu planuri concrete de acţiune.
„Mă bucur că am reuşit să creăm un spaţiu care încurajează învăţarea şi unde putem creşte şi avansa fiecare pe drumul său şi, împreună, ca ecosistem care determină evoluţia educaţiei în România. Am văzut, în timpul taberei, că sunt organizaţii care intervin în sistem, în şcoli, iar altele acţionează în afara sistemului tradiţional şi creează alternative. La Restart, conştientizăm faptul că toate aceste initiative sunt necesare a învăţa unii de la ceilalţi şi pentru a progresa. Nu există o reţetă, un singur răspuns corect şi, mai ales, nu este vorba despre faptul că unii sau ceilalţi au dreptate”, a explicat Ana Răducanu, iniţiatoarea comunităţii Restart în Educaţie.
Comunitatea se reîntâlneşte în noiembrie
Dezvoltarea comunităţii RestartEdu a fost subiectul unuia dintre ateliere, numeroşi participanţi dorind organizarea de întâlniri ale celor interesaţi de educaţie în ţară. Până atunci, următoarea întâlnire a comunităţii va avea loc la Conferinţa Restart, în a doua parte a lunii noiembrie 2015.
„Restart Edu este un fenomen unic în România şi spun acest lucru din perspectiva experienţei cu care vin din cercetare. Restart se bazează pe principiile unei comunităţi de practici – un spaţiu deschis pentru oameni care au aceleaşi interese şi se adună să înveţe. Am avut ocazia să vorbesc foarte profund despre educaţie cu mulţi dintre participanţi pe parcursul acestui weekend”, a afirmat Magda Balica, cercetător şi reprezentant al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
„Comunitatea RestartEdu devine mai mare şi mai acoperitoare din punct de vedere geografic. În plus, aduce împreună oamenii care contează - profesori, elevi, părinţi -, prezenţi în număr semnificativ. Însă ştim că e nevoie să depăşim cadrul şcolii în care <<predăm>> sau în care învaţă copilul nostru. Educaţia este despre spaţiul în care vrem să învăţăm cu toţii şi, mai ales, vrem să avem o viaţă bună. Sper să aflăm curând despre schimbările pe care fiecare dintre noi a reuşit să le facă, schimbări care să ne inspire şi să ne forţă pentru a împlini împreună o viziune curajoasă despre învăţare în România. Noi, Coaliţia pentru Educaţie, vom continua să susţinem construirea unui spaţiu care coagulează energii şi resurse ce pot contribui la construirea acestei viziuni”, a adăugat Daniela Vişoianu, preşedinta Coaliţiei pentru Educaţie.
Restart Edu Camp 2015 s-a desfăşurat ca activitate inclusă în proiectul de formare şi dezvoltare a Coaliţiei pentru Educaţie, proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Proiectul este susţinut de către Asociaţia C4C - Communication for Community, Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică, si Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educaţie.