Lecţia de oratorie, o necesitate

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
public speaking

Cu ceva timp în urmă afirmam pe blogul Adevărul că vorbitul în public necesită exerciţiu care din păcate nu există în programa şcolară şi că primii care au de suferit din acest motiv sunt elevii de liceu, care au de susţinut proba orală de bacalaureat.

Aceiaşi elevi care vor avea emoţii la acest examen, se vor lovi mai târziu de diverse alte limite ale zonei lor de confort, atunci când vor avea de susţinut prezentări în faţa întregii firme sau în faţa unui angajator. 

Aşadar, de ce să nu încurajăm existenţa unor astfel de cursuri?

Oratoria este o lecţie de viaţă mult prea necesară, neluată în serios de profesori sau elevi în România, dar atât de prezentă în programa educaţională occidentală. Pornind de la acest gând, mi-a atras atenţia şi m-a bucurat, în acelaşi timp, un articol publicat pe site-ul OUP (Oxford University Press) un nume de referinţă atunci când vine vorba de materiale educaţionale folosite în predarea limbii engleze. Echipa editorială a publicaţiei mai sus menţionate este formată din specialişti care au zeci de ani de experienţă în metodologie, oameni care setează trenduri în materie de educaţie, la nivel internaţional.

Există numeroase motive pentru care elevii ar avea nevoie să poată să opteze, măcar, pentru un curs dedicat vorbitului în public în paralel cu studiul limbii engleze. Vorbitul în public este în acelaşi timp o artă şi o ştiinţă pe care le poţi învăţa, dacă nu eşti atât de norocos încât să te naşti cu ele. Pentru a susţine un discurs sau o prezentare sau un examen oral în faţa unui public este nevoie de pasiune, tehnici şi multă muncă. Nu ai nevoie doar de informaţiile pe care vrei sa le transmiţi mai departe. E nevoie de mult mai mult – de încredere în forţele proprii, de o gândire selectivă pentru a structura discursul cât mai bine şi de prezentare eficientă în public este ceva ce cu siguranţă le va folosi în viitor, aşadar trebuie să exerseze pentru a se perfecţiona.

Mulţi elevi vor aprecia faptul că au şansa să facă acest lucru în liceu, astfel încât să fie mai puţin emotivi pe viitor. Să nu uităm principalul avantaj, faptul că elevii au ocazia să exerseze vorbitul în limba engleză, să îşi structureze ideile, să afle mai multe despre ceilalţi colegi. Învaţă să îşi memoreze ideile, să exerseze ce au de spus, să se limiteze la ce e important şi astfel să asimileze mai uşor conţinutul discursului fără să li se pară ceva plicticos sau obositor. Ba mai mult decât atât, faptul că îi ascultă pe colegi, le îmbunătăţeşte şi auzul limbii engleze.

Dacă în alte ţări există cursuri de dramaturgie sau de oratorie, la noi abia mijesc primele intenţii, în general la insistenţele tinerilor care preiau modele occidentale din filme, documentare etc. Noi nu putem decât să îi lăudăm şi să îi susţinem, căci ce suntem noi fără generaţiile inspirate şi pozitive care vor duce lumea mai departe.    

În centrul de învăţare a limbii engleze Shakespeare School, cursurile includ competiţii de tot felul, atât în timpul orelor de curs, cât şi de mai lungă durată. Este, astfel, încurajată creativitatea (Essay Competition) sau acurateţea (Spelling Competition) dar şi vorbitul în public, pe limba lui Shakespeare (Bright Speakers). Pe toată durata vacanţei de vară se organizează cursuri de vară prin care cei mici învaţă engleza prin momente de Stand Up Comedy, piesele lui William Shakespeare transpuse pe scenă sau cluburi de conversaţie cu profesor nativ.   

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite