Elevii de clasa a IV-a susţin, miercuri, evaluarea-pilot

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii de clasa a IV-a vor fi evaluaţi la înţelegerea unui text scris şi la matematică  FOTO: Adevărul
Elevii de clasa a IV-a vor fi evaluaţi la înţelegerea unui text scris şi la matematică  FOTO: Adevărul

Elevii care termină clasa a IV-a, din 136 de şcoli din ţară, vor trece miercuri prin evaluarea-pilot la română şi matematică, organizată pe modelul testelor internaţionale. Urmează elevii de clasa a VI-a, care vor fi evaluaţi pe 22 mai.

După elevii care termină în iunie clasa a II-a, a venit rândul celor care finalizează clasa a IV-a să treacă prin evaluarea-pilot, organizată de Ministerul Educaţiei pe 15 mai, în 136 de şcoli din ţară, selectate pe bază de eşantion reprezentantiv la nivel naţional.

Elevii claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a trec prin evaluările-pilot ce vizează testarea competenţelor de bază, la finalul anului şcolar, mai exact în intervalul 9 - 22 mai, în peste 200 de şcoli din ţară. 

De anul viitor, aceste evaluări vor fi organizate la nivel naţional, aşa cum prevede Legea Educaţiei, nu doar pe bază de eşantion, potrivit ministrului Educaţiei, Remus Pricopie.

Evaluarea elevilor la finalul anului de studiu continuă miercuri cu probele destinate celor de clasa a IV-a, respectiv limba română/limba maternă (înţelegerea textului scris) şi matematică, iar notele nu vor fi trecute în catalog.
La fel ca la evaluarea elevilor de clasa a II-a, care a avut loc în 9 şi 10 mai, testele vor avea un nivel de dificultate mediu.

Potrivit metodologiei evaluării la final de clasa a IV-a, testele nu pot depăşi, cumulat, 120 de minute, şi respectă modelul evaluărilor internaţionale aplicate elevilor în vârstă de 10-12 ani.

Evaluarea este una „standardizată, realizată pe un eşantion de elevi aflaţi în clasa a IV-a în unităţile din învăţământul de stat şi particular din întreaga ţară, care are scopul de a furniza datele şi dovezile necesare pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar“, se mai arată în metodologie.

Calendarul testelor-pilot

9 şi 10 mai - evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
15 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a
22 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a

Conform metodologiei, testele pentru elevii de clasa a VI-a conţin două secţiuni corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe. Şi în cazul lor, dificultatea testelor va fi medie, iar durata cumulată a secvenţelor de evaluare nu va depăşi un total de 120 de minute.

Potrivit lui Pricopie, activitatea de pilotare vizează mai degrabă testarea instrumentelor de evaluare şi procedurile de organizare a acestor evaluări, şi nu măsuri punitive.

Elevii care termină clasa a IV-a erau evaluaţi şi până acum pe bază de eşantion, iar scopul acestui test este mai degrabă verificarea performanţei sistemului educaţional, ce efecte au avut măsurile introduse de guvernanţi, decât evaluarea cunoştinţelor acestora.

Peste 5.200 de elevi evaluaţi în 2012

Şi anul trecut testele s-au desfăşurat în sistem pilot, doar pe un eşantion de copii - peste 5.200 în total, pe cele trei niveluri educaţionale, deşi Legea Educaţiei Naţionale stipulează evaluarea tuturor elevilor din ţară.

Potrivit CNEE, subiectele sunt construite pe modelul internaţional, similare testelor PISA (Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor), şi vor fi pilotate cel puţin încă un an-doi, având în vedere că trebuie verificate competenţe din mai multe discipline, iar programa românească nu vizează o astfel de abordare, în care, de exemplu, fizica este predată în conexiune cu chimia şi biologia.

Întrebări pe modelul ţărilor dezvoltate

Elevii care vor fi testaţi la matematică, citire/lectură sau ştiinţe în cadrul evaluărilor iniţiale de anul acesta pot consulta broşura CNEE cu modelele de subiecte PISA 2012 şi rezolvarea lor.

Printre acestea figurează un set de întrebări plecând de la rezultatele atleţilor medaliaţi la Jocurile Olimpice din 2008: trebuie să calculeze timpul obţinut în secunde de medaliatul cu aur la proba de 800 de metri bărbaţi şi să arate cum au ajuns la acel rezultat sau să explice de ce atleţii au devenit din ce în ce mai rapizi în ultimii ani.

Apar şi întrebări ilustrate prin desene legate de cuburi, piramide, dar şi o cerinţă privind calcularea ariei continentului Antarctica pe baza unei hărţi date. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite