Adevărul te mediteză pentru Capacitate. Profesoara Ecaterina Stanca a explicat modelele de subiecte la Limba Română

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ecaterina Stanca, profesoară la Colegiul Naţional "Tudor Vianu" va susţine ora de meditaţie la Limba şi Literatura Română FOTO Adevărul/Eduard Enea
Ecaterina Stanca, profesoară la Colegiul Naţional "Tudor Vianu" va susţine ora de meditaţie la Limba şi Literatura Română FOTO Adevărul/Eduard Enea

Campania "Adevărul te meditează pentru Bac şi Capacitate 2015" a debutat luni, la Adevărul Live, cu o oră de meditaţie pentru proba de Limba şi Literatura Română de la Evaluarea Naţională. Invitată în platou a fost Ecaterina Stanca, profesoară de Limba Română la Colegiul Naţional de Informatică "Tudor Vianu" din Bucureşti.

Adevărul.ro vine în ajutorul elevilor din clasele terminale de la gimnaziu şi liceu, pentru ca aceştia să promoveze cu note cât mai mari, examenele naţionale din vară. Astfel, în această săptămână, elevii pot urmări în direct, la Adevărul Live, lecţiile video în care profesori de la licee de top din Bucureşti le vor arăta cum se rezolvă modele de subiecte de examen pentru BAC şi Capacitate.

Lecţiile video vor rămâne pe site-ul adevarul.ro, putând fi accesate oricând în secţiunea Educaţie. Pe lângă lecţiile care vor acoperi toate disciplinele la care se susţin probe de examen, în cadrul campaniei "Adevărul de meditează pentru Bac şi Capacitate 2015" vom avea şi lecţii de consiliere şi de orientare profesională.

Campania "Adevărul te meditează pentru Bac şi Capacitate 2015" începe cu lecţiile pentru Evaluarea Naţională, care vor avea loc în perioada 6-9 aprilie. Astfel, astăzi şi mâine, profesoarele Ecaterina Stanca de la Colegiul naţional "Tudor Vianu" şi Corina Buzoianu de la Colegiul Naţional Spiru Haret" vor susţine lecţiile video la Română, unde vor rezolva în direct subiecte de examen. În continuare, miercuri şi joi, profesorii Alexandru Constantinescu de la Colegiul Naţional "Spiru haret" şi Anca Davidescu de la "Colegiul Naţional Bilingv "George Coşbuc" vor preda lecţiile video de la matematică.

Campania continuă în vacanţa de primăvară cu primele lecţii video pentru Bacalaureat, la Limba şi Literatura Română, atât pentru examenele scrise, cât şi pentru examenul oral de Română.


SUBIECTE Evaluare naţională 2015: Rezolvarea subiectelor de la simularea probei de Română

Evaluare Naţională 2015. Adevărul.ro a publicat subiectele de la simularea probei de Limba Română, iar profesoara Ecaterina Stanca, de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu”, a rezolvat în direct, la Adevărul Live, subiectele primite de elevii de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naţionale.

SUBIECTE Evaluare Naţională 2015: Rezolvarea subiectelor de la simularea probei de Matematică, la Adevărul Live

Evaluare Naţională 2015. Marţi, la Adevărul live, profesoara Anca Davidescu de la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc” a rezolvat în direct subiectele de la Matematică, primite de elevi la simularea Evaluării Naţionale. Adevărul.ro a publicat subiectele de la Mate.

SUBIECTE BAC 2015 Rezolvarea subiectelor de la simularea probei de Română

Subiectele primite la simularea examenului de Bacalaureat 2015  şi baremele de corectare au fost publicate pe adevarul.ro. La Adevărul Live, profesoara Iulia Pop de la Colegiul Naţional „Sf. Sava" din Capitală a rezolvat, în direct, subiectele primite de elevii de clasele a XI-a şi a XII-a la simularea probei de Limba şi Literatura Română.

SUBIECTE BAC 2015 VIDEO Rezolvarea subiectelor de la simularea probei de Matematică

„Adevărul“ a publicat subiectele primite de elevi la simularea probei de matematică. Profesorul Costel Chiteş de la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu“ din Capitală a rezolvat, în direct, la Adevărul Live subiectele primite de elevii de clasele a XI-a şi a XII-a la simularea probei de Matematică.

SUBIECTE BAC 2015 VIDEO Rezolvarea subiectelor de la simularea probei de Istorie

„Adevărul“ a publicat subiectele primite de elevi la simularea probei de Istorie. La Adevărul LIVE, începând cu ora 14.00, profesorul Corneliu Riegler de la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc“ a rezolvat, la Adevărul Live, subiectele primite de elevii din clasele a XI-a şi a XII-a la simularea probei de Istorie.

Cele mai importante declaraţii?

Pe înserate Mireasa cerului albastru Îşi împânzeşte-n ape chipul,  De vraja ei tresare unda Şi-nfiorează-se nisipul.  S-aştern bobiţele de rouă Pe-ntinsul luncii patrafir: Din mâna cerului, părinte,  Se cerne preacuratul mir...  În mulcom zvon se-mbrăţişează Cu apa trestia bolnavă - Doi licurici şi-aprind sfiala În adăpostul de otavă.  S-aude toaca cum, grăbită,  În fag o bate-o gheunoaie - Se odihnesc pe iarbă mieii,  Şi zurgălăii de cioaie.  Domol purcede glas de schijă De la clopotniţa din deal,  Să povestească lumii jalea Înstrăinatuluï Ardeal.                                         Octavian Goga

Ecaterina Stanca: Cerinţa B cere o opinie despre semnificaţia titlului la poezia "Pe înserate", de Octavian Goga, într-o compunere de 15-20 de rânduri. Este mare textul, ei reuşesc cu greu să dezvolte în 20 de rânduri o astfel de cerinţă. Ei îşi permit să vorbească despre titlu în general,el creează un orizont de aşteptare confirmat de text, un element paratextual. Trebuie specificat din ce elemente de vorbire este alcătuit. 

Copiii trebuie să observe corelaţia titlului cu fiecare strofă în parte. Fiecare strofă conturează un aspect al înserării. În strofa întâi apare ideea vrăjii lunii reflectate în apa tremurândă. Apar metafore, personificări.

În strofa a doua se prezintă efectul serii asupra luncii, este o imagine foarte frumos sugerată de metafora patrafirului. Trebuie să remarce şi câmpul semantic predominat, care este cel religios. De ce face apel Goga la acest limbaj? Pentru că este în consonanţă cu puritatea, semnificată prin cuvântul rouă.

Punctele de suspensie sugerează o trăire afectivă, ei trebuie să identifice despre ce trăire este vorba, adică despre această puritate.

Între strofele a treia şi a patra există o simetrie de imagine. Continuă cu imaginea licuricilor. În strofa a patra se aude toaca, se odihnesc pe iarbă mieii, apare imaginea idilică a mieilor, revelatoare în acest sens.

Ca încheiere, se reiau într-un fel semnificaţiei, este cel mai important element de paratext, cu valoare anticipativă.

Şi în vară au fost probleme de interpretare la poezia cu Anul Nou, s-au remarcat acei copii cu lectură bogată, esenţiale pentru dezvoltarea capacităţii de exprimare şi a imaginaţiei.

Descrierea unei întâmpklări dintr-o drumeţie

A doua compunere de 10-15 rânduri, care îi sperie pe copii pentru că le solicită imaginaţia şi exprimarea, cere relatarea unei întâmplări reale sau imaginare, dintr-o drumeţie. Trebuie să se gândească la regulile naraţiunii în primul rând pentru că se cere o întâmplare. Li se cere să precizeze elemente spaţio-temporale, să se exprime adecvat să să respecte spaţiul alocat.

Ei fie pot transcrie o întâmplare de-a lor, ori pur şi simplu să îşi imagineze ceva. Trebuie să se gândească bine ce persoană aleg în relatare, persoana I sau a III-a să să o păstreze de-alungul relatării. Le recomand să nu schimbe timpurile verbale.

La punctul culminant trebuie să povestească ceva care creează tensiune. Pot îmbina naraţiunea cu scurte pasaje descriptive sau cu trăsături ale personajelor. Pentru că nu se specifică, poate fi relatată atât o întâmplare nostimă, cât şi una care sperie şamd.

image
image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite