Ecouri după megaprotestul şoferilor. Ce câştigă şi ce pierd transportatorii din noile formule de calcul al tarifelor RCA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Plafonarea tarifelor RCA, obţinută în stradă prin protestul naţional de către marii transportatori, nu îi mulţumeşte chiar pe toţi şoferii. Ecourile ce răzbat după acţiunile de stradă sunt contradictorii.

Transportatorii sunt împărţiţi în două tabere - unii mulţumiţi, alţii nemulţumiţi - după negocierile cu Guvernul şi cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în timp ce vocile din clasa politică semnalează chiar interese „din străinătate“ în acest conflict.

Iar conducerea ASF promite finalizarea tarifelor de referinţă, în speţă a celor maximale, pentru RCA pe categorii şi clase de vehicule asigurate într-un interval mai scurt decât cel de 30 de zile.

COTAR: noul plafon este „absolut inacceptabil“

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) consideră că tariful RCA de 7.500 de lei/an, comunicat în data de 15 septembrie de ASF este „'absolut inacceptabil'“.

„Tariful-ţintă comunicat de ASF, în cuantum de 7.500 de lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, are în final un cu totul alt cost. La acel cost de 7.500 de lei se adaugă încărcări pentru profit (aproximativ 5%), precum şi marja comercială (aproximativ 10%), care conduc în realitate la un cost de 8.625 de lei a poliţei RCA“, susţine COTAR, într-un comunicat de presă dat vineri publicităţii.

Conform COTAR, în cadrul discuţiilor din data de 14 septembrie, purtate la Guvern împreună cu reprezentanţii ASF, a fost agreat un cost al poliţei RCA în baza raportului Milliman, pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, la o valoare de aproximativ 6.000 de lei.

„Observăm că, în decurs de 24 de ore, costul iniţial al poliţei RCA, agreat în data de 14 septembrie, la Guvern, a crescut subit cu peste 40%. Recomandăm Consiliului ASF să reanalizeze calculele în acord cu cele stabilite la Guvern, pentru că răbdarea noastră cu aceşti funcţionari de lux vicleni s-a încheiat!“, avertizează preşedintele COTAR, Vasile Ştefanescu.

„Dacă acest Consiliu al ASF suferă de amnezie, îi reamintim valorile de cost agreate la Guvern, în baza raportului Milliman, pentru clasa B0 corespunzătoare următoarelor clase de autovehicule: autovehicule de taxi - 1.200 de lei/an, autovehicule pentru transport persoane - 3.000 de lei, autoutilitare de peste 16 tone - 6.000 de lei“, a declarat liderul patronal.

Întâlnire „de urgenţă“ la Parlament

Confederaţia a solicitat preşedinţilor Camerei Deputaţilor şi Senatului o întâlnire de urgenţă, la care să participe şi preşedinţii comisiilor pentru buget-finanţe şi comisiilor economice ale celor două camere ale Parlamentului, pe tema reformei care trebuie să aibă loc în cadrul consiliului ASF în perioada următoare.

„COTAR rămâne un partener al Guvernului, precum şi al acelor instituţii din România pentru care o promisiune se menţine până la capăt, indiferent de situaţii, acesta fiind şi motivul pentru care organizaţia noastră s-a retras din acţiunea de protest programată pentru ziua de joi. În mai puţin de 24 de ore, ASF s-a dovedit a fi din nou un partener neserios, iar adresele transmise către Senat şi Camera Deputaţilor vizează în mod direct personajele sinistre din cadrul Consiliului ASF“, a mai spus Ştefănescu.

Reamintim că, joi, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România şi-a suspendat acţiunea de protest din Piaţa Victoriei, considerând că obiectivele stabilite în cadrul consiliului director au fost îndeplinite.
În schimb, alte patru patronate din transporturi, UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 au protestat în Piaţa Victoriei, de la ora 9.00 la 16.30.

Transportatorii rutieri au convenit, în urma discuţiilor avute cu reprezentanţii ASF, un tarif maxim al poliţelor RCA de 7.500 de lei/an, după ce, iniţial, s-a vorbit despre un cuantum de 6.149 de lei/an.

Politicienii au depistat interese străine

Liderul PSD Liviu Dragnea, dar şi liderii partidelor naţionaliste, au afirmat că există interese din străinătate ca transportatorii să fie scoşi de pe piaţa din România.

„Atât timp cât interesele companiilor străine sunt puse în faţa celor româneşti clasa de mijloc românească are slabe şanse să se dezvolte. După ce au fost goniţi doctorii, oamenii de ştiinţă, specialiştii IT şi mulţi alţii acum, sunt goniţi transportatorii!“, a postat Liviu Dragnea, pe pagina personală de Facebook.

De cealaltă parte, partidul Forţa Naţională transmite că transportatorii români „sunt sufocaţi cu reglementări absurde şi aduşi în situaţie de faliment pentru a lăsa locul transportatorilor străini“. Iar „lupta pe care Guvernul o duce împotriva transportatorilor români reprezintă încă un pas în distrugerea a tot ceea ce înseamnă capital românesc“.

„Guvernul României a experimentat în ultimul an o conducere abstractă, impusă din afară şi care răspunde în faţa oricui numai a poporului român nu. Rezultatele se văd: niciun plan concret pentru România, nicio perspectivă de dezvoltare, nicio coeziune în actul de guvernare. Modificări peste noapte la Codul Fiscal care apoi sunt retrase în faţa reacţiei publice, măsuri care au creat conflicte sociale cu diferite categorii sociale, magistraţi, transportatori etc. Nemulţumiri sociale care pot degenera în orice moment şi care dau imaginea unei societăţi aduse la capătul răbdării, bâlbe continue în privinţa scopului acestei guvernări - acestea sunt rezultatele Executivului şi scopul  acestei guvernări aflat sub steag străin care conduce în prezent România“, arată Forţa Naţională, într-un comunicat.

Supraveghetorii pieţei RCA grăbesc

Conducerea ASF promite finalizarea tarifelor de referinţă, în speţă a celor maximale, pentru RCA pe categorii şi clase de vehicule asigurate într-un interval mai scurt decât cel de 30 de zile prevăzut în ordonanţa de urgenţă dedicată, precum şi continuarea consultărilor cu transportatorii pe marginea valorii acestor tarife.

„Noi ne apucăm imediat de lucru, ne strângem datele necesare şi va trebui să lucrăm într-un termen chiar mai scurt decât este prevăzut în ordonanţă, ca să putem să livrăm cât putem de repede tarifele de referinţă şi în speţă tarifele maximale pe categorii şi clase de vehicule asigurate. Deocamdată, mai mult nu pot să vă spun, dar desigur că o să avem în continuare consultări cu dânşii (cu transportatorii rutieri - n.r.) inclusiv pentru tarifele finale, dar va trebui să facem consultări şi cu celelalte instituţii ale statului“, a declarat joi preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, la finalul discuţiilor cu transportatorii rutieri.

Potrivit acestuia, „Consiliul Concurenţei este implicat în proces, iar în final actul normativ va fi adoptat prin HG, iar Ministerul Finanţelor Publice va trebui implicat“.

Mişu Negriţoiu a mai precizat că s-a discutat despre termenul de referinţă şi despre calcularea riscurilor şi stabilirea formulei de calcul a tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA.

„Acestea trebuie să cuprindă câteva elemente tehnice, cum sunt: frecvenţa de daune, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţii, taxe şi încărcarea pentru aplicarea sistemului pentru bonus-malus. Am făcut şi o simulare care să ne ducă spre o ţintă, ca exemplu o ţintă la un autoutilitar pentru 16 tone clasa bonus-malus B0 la 7.500 de lei. Sunt elemente de detaliu care nu sunt conţinute, dar ăsta este cadrul general“, a explicat Negriţoiu.

Întrebat dacă poate spune cu ce procentaj ar putea scădea valoarea poliţelor RCA, Negriţoiu a răspuns: „Nu avem un procent şi nu pot estima cu cât vor scădea“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite