Berea după bere e plăcere, dar doar dacă este ieftină. Românii au consumat anul trecut mai puţină bere. De vină sunt taxele mai mari, care au scumpit-o

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa berii a scăzut anul trecut cu 8,6% faţă de 2013, pentru al doilea an consecutiv, pe fondul presiunii fiscale, potrivit Asociaţiei Berarii României, care speră la o revigorare a consumului dacă va fi adoptat noul Cod Fiscal, din moment ce documentul prevede reducerea accizei.

Astfel, scăderea pieţei la 14,9 milioane hectolitri a fost cauzată de creşterea accizei la bere cu 16% în 2013, continuată cu modificarea, în 2014, a cursului de schimb pentru calculul acesteia, determinând un avans al accizei cu 5 puncte procentuale. În 2013, piaţa a scăzut cu peste 10%.

„După doi ani consecutivi de contracţie accentuată a consumului având ca principală cauză presiunea fiscală, piaţa berii are nevoie de o gură de oxigen. (...) Sperăm într-o revigorare a consumului după reducerea accizei prevăzută în proiectul de Cod Fiscal, la minimul european. (...) Pe fondul contracţiei consumului, pierderile la bugetul de stat din TVA şi alte taxe aferente producţiei de bere au depăşit veniturile din acciză“, a declarat Lucian Ghinea, director general al Bergenbier şi preşedintele Asociaţiei Berarii României, potrivit Mediafax.

Un român a consumat, în medie, anul trecut, 74 de litri de bere, în scădere de la 81 litri în 2013 sau faţă de maximul de 99 litri în 2008.

„Această scădere o putem traduce cu 6.000 de locuri de muncă mai puţin în industrie, achiziţii de materii prime mai mici cu 5,6 milioane euro, 6 milioane euro încasări mai mici la bugetul statului“, a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii României.

La nivelul producătorilor din asociaţie, numărul angajaţilor s-a redus cu 300 anul trecut, ajungând la 3.700.

Exporturile au scăzut anul trecut cu 0,05 milioane hectolitri, la 0,45 milioane hl, iar importurile s-au redus cu 0,09 milioane hectolutri, la 0,45 milioane hl.

Aproximativ, 96% din piaţa românească de bere reprezintă producţie locală.

Din totalul consumatorilor, 53,1% (în scadere cu 0,1 puncte procentuale faţă de anul precedent) au preferat berea la PET, în vreme ce consumul de bere la sticlă a scăzut cu 0,5 puncte, până la 25,8%. În fine, consumatorii de bere la doză au reprezentat 17,6% din piaţă, cu 0,5 puncte mai mult faţă de anul precedent. 

Berea la halba a acoperit 3,5% din piaţă, cu 0,1 puncte mai mult faţă de anul precedent.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite