Anchetă: Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat „nereguli şi suspiciuni de natură penală“ la CNADNR
0Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat o serie de nereguli la CNADNR privind inclusiv proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu, unde o porţiune de 200 metri trebuie demolată şi reconstruită, şi a sesizat organele statului, suspectând fapte penale.
"Având în vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum şi prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, au apărut suspiciuni de natură penală şi au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor", arată Ministerul Transporturilor, într-un comunicat.
Ministrul cere o "analiză serioasă" a activităţii CNADNR
Ministrul de resort, Iulian Matache, a cerut directorului general al CNADNR, Narcis Neaga, să facă "o analiză serioasă a întregii activităţi" a companiei.
"Solicit Consiliulul de Administraţie şi Adunării Generale a Acţionarilor de la CNADNR să facă o analiză complexă şi să ia măsuri urgente, măsuri care privesc asigurarea unui management performant, atât în ceea ce priveşte gestionarea fondurilor europene, cât şi pentru reprofesionalizarea Companiei", a mai spus Iulian Matache.
Nereguli pe bandă la Sibiu-Orăştie
Referitor la contractul Orăştie-Sibiu, Corpul de Control a constatat că:
- S-au înregistrat mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se şi în faza de construcţie (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari întârzieri; avizele pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi emiterea autorizaţiilor de construcţie au avut întârzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri. De menţionat că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentaţiile necesare obţinerii autorizaţiei de construire pentru terenurile suplimentare;
- Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluţiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului că nu sunt îndeplinite condiţiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren şi recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părţi;
- Având în vedere întârzierile, precum şi nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către Antreprenor, parte din ele au fost soluţionate, parte nu;
- Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Braşov. Acestea au constatat următoarele deficienţe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului şi ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiei;
- Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât şi inginerul FIDIC DRDP Braşov nu şi-au îndeplinit corespunzător obligaţiile prevăzute de serviciile de supervizare;
- La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare şi execuţie a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăştie, dar el nu a fost promovat oficial şi nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficienţelor;
- Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, şi continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri.
- CNADNR a plătit Constructorului 94,32% din Contract;
- Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc;
- Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, dar, practic s-a preluat întregul obiect al contractului şi nu doar o parte din lucrare. Acţiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea antreprenorului.
Potrivit Ministerului Transporturilor, antreprenorul va proiecta, executa şi termina lucrările în conformitate cu prevederile contractului şi va remedia orice defecţiuni ale lucrărilor.
"Beneficiarul (CNADNR, n.r.) nu a urmărit corespunzător derularea contractului şi nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat că au fost soluţionate toate revendicările sale privind calitatea execuţiei, nu a luat în calcul executarea garanţiei de bună executie şi nu a promovat oportunitatea şi necesitatea rezilierii contractului", arată ministerul.
Nereguli şi la instalaţiile de cântărire
Transporturile fac referire şi la un contract de furnizare şi punere în funcţiune a 16 instalaţii de cântărire, încheiat în 2012, unde de asemenea CNADNR a comis o serie de nereguli.
Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a anunţat, luni, că a făcut plângere penală, la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu, împotriva Salini Impregilo, constructorul italian al lotului trei al autostrăzii Orăştie - Sibiu, unde o porţiune de 200 metri trebuie demolată şi reconstruită.
Administratorul reţelei de drumuri s-a constituit şi parte civilă cu prejudiciul care urmează să fie stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604,79 milioane lei, fără TVA, din care 85% fonduri de coeziune de la UE şi 15% fonduri de la bugetul de stat.
Totodată, CNADNR a aprobat măsuri suplimentare de monitorizare şi verificare a celorlalte loturi de autostrăzi aflate în prezent în execuţie.
O porţiune de 200 de metri din autostrada Sibiu-Orăştie, aflată în zona kilometrului 60 şi deschisă în noiembrie 2014, va fi demolată şi refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiană Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundaţie cauzate de infiltraţii. Termenul de remediere a problemelor a fost stabilit pentru luna decembrie.
Lotul trei al autostrăzii, inaugurat în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie, între Sălişte şi Cunţa, din cauza unor crăpături în asfalt, reprezentanţii CNADNR spunând că problemele au apăraut din cauza "execuţiei necorespunzătoare a lucrărilor".
Primele două loturi ale autostrăzii Orăştie - Sibiu, cu o lungime de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013, iar loturile 3 şi 4 în 2014.